• Etusivu >
  • Tien sivusta >
  • Romut rahaksi - romutuspalkkiolla jopa 1500 euron hyöty uuden auton hankintaan
ARTIKKELI (19.12.2014)

Romut rahaksi - romutuspalkkiolla jopa 1500 euron hyöty uuden auton hankintaan

Jaa sivu

Avainsanat: vinkkihyötyromutuspalkkio

Teksti ja kuvat: Topi Ranta

Hallituksen uusi romutuspalkkiokokeilu pyrkii uudistamaan suomalaista autokantaa. Valtio lupaa ensi heinäkuusta alkaen yli kymmenen vuoden ikäisestä romutetusta autosta 1 000 euron hyvityksen uutta hankittaessa, ja autojen maahantuojat ovat osallistumassa hankkeeseen 500 euron hyvityksillä. Romukelpoisten autojen omistajille on siis hyvät alennukset tiedossa kesästä alkaen.


Ensi kesän alennuskuponkeja?

Suomalainen autokanta on monen mielestä, ja  aivan aiheesta, liian vanhaa. Puolet suomalaisista autoista on saavuttanut kymmenen vuoden iän, eikä autojen uusiutumistahti varsinaisesti päätä huimaa. Vuoden 2013 lopussa Suomessa oli henkilöautoja 3 105 834 kappaletta ja vuonna 2014 Autoalan tiedotuskeskus arvioi uusia autoja myytävän 107 000 kappaletta. Uusien henkilöautojen myynti Suomessa on vuonna 2014 siis vain 3,4% koko kantaan suhteutettuna.

Vanhemmissa autoissa on luonnollisestikin käytössä vanhempi tekniikka ja teknologia, mikä tarkoittaa pääsääntöisesti korkeampaa kulutusta suhteessa esimerkiksi moottorin iskutilavuuteen. Korkeampi kulutus tarkoittaa tietysti suurempia päästöjä sekä ympäristökuormaa, eikä tilanne siten sovi nykyaikaisiin näkemyksiin ja odotuksiin vähempipäästöisestä yhteiskunnasta. Myös valtio on Suomessa herännyt tämän myötä eurooppalaisittain poikkeuksellisen vanhaan autokantaan. Vuoden 2015 alussa alkaa kokeilu, jossa valtio kustantaa 1 000 euron alennuksen uuden auton hankkijalle ja autojen maahantuojat ovat lähdössä mukaan omalla 500 euron arvoisella lisäalennuksella. Kokeilu kestää vuoden loppuun saakka.

Mitä tahansa autoa valtio ei kuitenkaan lähde suomalaisille sponsoroimaan. Ostettavan auton on nimittäin oltava aiemmin rekisteröimätön ja sen hiilidioksidipäästöjen alle 120 grammaa kilometriä kohden, mikä on hieman alle nykyisten uusien ostettujen autojen keskiarvon. Rajoitus määrittää kampanjaan kuuluvat autot käytännössä vain henkilöautoiksi. Tällä hektellä liikennekäytössä olevien autojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastonjohtaja Juha Kenraalin mukaan 168 g/km, joten valtiolla on selkeä tavoite autokannan uusimisen lisäksi sen päästöjen alentamiseen.

Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, ja se näkyy myös katukuvassa
Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, ja se näkyy myös katukuvassa

Jos uuden auton alennukselle on ehtonsa, niin romuksikaan ei mikä tahansa auto valtiolle kelpaa. Romutettavan auton on oltava yli kymmenen vuotta vanha ja oma. Muita vaatimuksia ei ole, joten jos tällä hetkellä nurkissa pyörii vanha romu, josta olisi syytä hankkiutua eroon, kannattaa odottaa heinäkuulle saakka. Silloin sen arvo voi nimittäin nousta moninkertaiseksi, mikäli olet ostamassa uutta autoa. Ja vaikket olisikaan, uutta autoa ostava kaverisi voi tuolloin ostaa autosi pois nurkista pyörimästä ja kuitata itselleen hyvän alennuksen.

Onko toiminta silloin väärin tai palkkion hengen vastaista? Helsingin Sanomien haastatteleman Kenraalin mukaan ongelmaa ei ole, vaan palkkio toimii silloinkin tarkoituksenmukaisesti, kun jätekelpoinen auto saadaan romutetuksi ja kierrätetyksi. Jopa sammaloituneet, jo vähintääkin parhaan loistonsa nähneet entiset luottojuhdat kannattaa siis kohta lähettää viimeiselle matkalleen. Toisaalta näitä keräilyharvinaisuuksia saattaa jopa kannattaa ostaa vain romutuspalkkiota varten.

Autokauppiaille kesällä on luvassa tietysti sitten osittain valtion tukema alennuskampanja sekä myynnin kasvu. Moni suomalainen saa uuden autonsa halvemmalla kauppiaan saadessa täyden hinnan. Lähtökohtaisesti tilanteessa siis hyötyy kolme osapuolta: ostaja ja myyjä rahallisesti sekä valtio ympäristötavoitteissaan. Koko kokeiluun on puolen vuoden ajaksi budjetoitu kolme miljoonaa euroa, joten 3 000 suomalaisen uskotaan kannustimen ansiosta, tai ainakin sitä hyödyntäen, lähtevän heinäkuusta alkaen autokaupoille.

Teknisesti toiminta alennuksen saamiseksi menee seuraavasti: romutettava, yli kymmenen vuotta vanha auto pitää romuttaa virallisella romuttamolla. Romuttaminen itsessään ei maksa mitään ja parhaassa tapauksessa tapauksessa romutusyrittäjä hakee autosi korvauksetta suoraan kotipihasta. Jos et omista romutettavaa autoa, mutta haluaisit uudesta alennusta, kannattaa tiedustella lähipiiristä vanhoja, romuksi joutavia menopelejä pikkurahalla ostettavaksi.

Kun auto on romutettu, siitä saa romutustodistuksen. Autokaupassa todistus muuttuu parhaimmillaan jopa 1 500 euron alennukseksi uudesta autosta ja autokauppias saa alennuksesta valtiolta 1 000 euroa takaisin. Tämä aikaistettu veronpalautus kannattaa siis ehdottomasti käyttää hyväksi...

Lähteet:
HS: Autoista aletaan maksaa 1500 euron romutuspalkkio
Trafi
Autoalan tiedotuskeskus: Suomen autokauppa
Autoalan tiedotuskeskus: Suomen autokanta

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!