POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla volkswagen

Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019

keskiviikko 13.11.2019 Avainsanat: Ecorun , Polo , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Sähköautot olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa virallisena luokkana EcoRun-taloudellisuusajokilpailuissa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Kulutus katsottiin suoraan autojen ajotietokoneista eikä lataamalla, koska se olisi nykyisellä infralla mahdotonta järkevässä ajassa.

Luokkia sähköautoille oli kaksi; alle ja yli 2000 kg painoiset; koska isommilla autoilla ei ole mitään jakoja pieniä vastaan. Näissäkin luokissa tosin kevyemmät pääsääntöisesti voittivat painavammat eikä esimerkiksi elokuussa isojen luokassa ajamallani jättimäisellä Audi e-tronilla ollut mitään jakoja yli 300 kg kevyempää Jaguar i-Pacea vastaan. Pienempien luokassa pikkuinen BMW i3 puolestaan meni pääosin menojaan, ja vain kauden ekassa kisassa sain ajettua Hyundai Ioniqilla saman kulutuksen kuin se.

Miten siis taata kaikille osallistujille tasavertaiset lähtökohdat kilpailuun? Kuka haluaa osallistua kisaan jos tietää jo valmiiksi, että oman auton kulutus on liian suuri, vaikka olisi itse todella taloudellinen kuski? 

Lokakuussa järjestettiin sähköautoille taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jossa kilpailukulutuksen laskennassa huomioitiin auton paino suhteessa luokan painavimpaan autoon. Näin isommat autot saivat kompensaatiota massastaan ja pienten piti ajaa todella pienellä kulutuksella, jos mielivät voittaa.

Kilpailun tavoitteena oli paitsi sähköautoilijoiden innostaminen taloudellisuusajon pariin niin myös kerätä ison autojoukon kulutuslukemat seuraavan kauden tuloslaskentaperiaatteiden päättämisen tueksi. Seuraavan kauden tuloksia ei välttämättä lasketa samalla tavalla kuin tässä kilpailussa, vaan lukemien perusteella lajiryhmä kehittää tuloslaskentakaavan, joka tekee kisaamisesta mahdollisimman tasaväkistä autosta riippumatta.

Kilpailutapahtuma

Kilpailun lähtönä ja maalina toimi Espoon Automuseo, jossa uudet sähköautot kohtasivat historialliset kulkupelit. 

Kisaan osallistui 18 sähköautoa, jotka edustivat seitsemää eri merkkiä ja kahdeksaa eri malia. 

Suosituin malli oli Tesla Model S:n eri variaatiot (6 kpl) ja toiseksi suosituin Volkswagen e-Golf (3 kpl), jollaisella itsekin ajoin. BMW i3, Renault Zoe ja Tesla Model 3 oli kutakin kaksi kappaletta ja lisäksi vielä yksittäiset Hyundai Ioniq EV (facelift), Jaguar i-Pace ja Nissan Leaf  e+. Toinen Tesla Model 3 veti peräkärryä, joten saatiin samalla selvitettyä, miten paljon se vaikuttaa kulutukseen.

Keli oli taloudellisuusajoon haastava, sillä vettä satoi pitkin päivää välillä kaatamalla ja välillä tihkuna. Aurinko pilkahti muutaman kerran, mutta tiet olivat kuitenkin koko ajan märkiä, mikä lisää kulutusta huomattavasti.

Ruuhkaa lähdössä Espoon automuseon pihassa.

Miten kilpailu meni omalta osaltani?

Ajoin kisan samalla 36 kWh akulla varustetulla e-Golfilla, jolla ajoin Lahdessa edellisen viikon Vesijärven Auto EcoRunin.

Lahden kisassa oli hyvä keli ja akku lähtiessä ihan täynnä. Rangea oli 219 km kisamatkan jälkeen jäljellä vielä 20 km. Keskikulutus oli silloin 12,8 kWh/100 km.

Nyt keli oli raskas ja olin aamulla käyttänyt rangesta jo 10 km kisapaikalle ajaessa, joten pikkaisen jännitti riittäisikö sähkö koko 217 km pituiselle reitille.

Energian säästämiseksi valitsin e-Golfin ajotilaksi eco+, joka säästää energiaa kaikista eniten laittamalla mukavuudet ja tehot minimiin. Viime kisan ajoin tavallisella ecolla, koska pidin eco+:aa liian lussuna, mutta nyt oli otettava kaikki keinot käyttöön, että pääsisin maaliin.

Ensimmäisellä jaksolla tuli harhailtua pahemmin, kuin ecorunissa pitkään aikaan! 

Reilun 14 km kohdalla olisi pitänyt kääntyä vasemmalle Y-risteyksestä, mutta emme huomanneet tien haarautumista, vaan jatkoimme matkaa päätietä pitkin. Noin 15 km kohdalla totesimme että mittari ei voi heittää näin paljon ja lähdimme palaamaan jälkiämme. Käännyin heti ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä, mutta sehän vei jollekin ulkoilualueelle. Missä hitossa me ollaan?

Onneksi reitistä oli annettu poikkeuksellisen tarkat kartat ja vertaamalla niitä Google Mapsiin oikea risteys löytyi lopulta. Olisi kyllä ollut kiva, että tiekirjaan olisi laitettu tienviitta, niin se olisi ollut jotain, mitä etsiä maastosta. 

Tästä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, mutta emme tajunneet että tätä risteystä voisi pitää Y:n muotoisena. Kuvassa näkyvää edellistä kilpailijaa en ehtinyt livenä huomata, vaan bongasin sen vasta kojelautakameran videosta. Pari sekuntia kun olisi ollut aikaisemmassa niin olisi voinut seurata sitä!

Vaikka löysimme takaisin reitille, niin ihan helppoa sillä pysyminen ei loppujakson aikana ollut. Parin kilometrin harhailu nimittäin sekoitti trippimittarin ja tiekirjan matkoihin piti muistaa laskea koko ajan harhaillun matkan verran ekstraa. Muutamissa risteyksissä kuumotti, että olimmeko ajaneet ohi, kun kilsat eivät täsmänneet. Kunnes taas muistimme, että ei hätää, mittari näyttää pari kilsaa ylimääräistä.

Ylimääräiseen seikkailuun ja reitin selvittämiseen tuhraantui kuusi minuuttia aikaa, mikä aiheutti jaksolle aikamoisia aikataulupaineita. Kuinka monta minuuttia mahtaisimme myöhästyä AT:lta? Onneksi jakso oli pitkä (70 min, 63 km, keskinopeuspyynti 54,7 km/h), niin sain ajettua aikataulun kiinni ja ehdimme juuri ajoissa AT:lle. Akun varausta reipas ajo söi kyllä pahemman kerran. Kulutus oli peräti 14,1 kWh/100 km, mikä oli huolestuttavan paljon.

Toisella jaksolla ajaminen muuttui taas rennoksi, kun ei ollut enää aikataulupaineita ja matkamittarikin oli oikeassa. E-Golfin toimintamatka sen sijaan huolestutti. Vaikka sainkin ajettua 61 km pitkän jakson kohtuullisen matalalla kulutuksella (12,2 kWh/100 km) niin tauolle tullessa range oli enää 94 km. Maaliin oli vielä matkaa 92 km, joten tiukille menisi!

Tauko pidettiin Hirvihaaran kartanossa, jonka parkkipaikalta bongasin lämmitystolppia. Voisikohan niistä ottaa pikkuisen sähköä autoon? Joku ehti saman tien tsekkaamaan, että kello pyörii ja virtaa tulee, joten ei muuta kuin auto töpselin päähän. Range kasvoi 20 minuutin latauksen aikana 4 km verran 98 km:iin, mikä ei ole juuri mitään, mutta nyt muutamakin lisäkilometri voisi siivittää maaliin!

Välilataus lämpötolpasta. Takana hassu kolmipyöräinen sähköauto.

Tauon jälkeisen 39 km pituisen jakson sain ajettua edelleen kohtuu pienellä kulutuksella, 12,5 kWh/100 km. Voisin edelleen päästä maaliin! 

Neljäs jakso otti kuitenkin luulot pois. Se oli 35 km pitkä ja lähes yksinomaan 100-120 km/h rajoitettua moottoritietä. Keskinopeuspyynti oli 83,4 km/h eli siinä olisi pakko ajaa ihan kunnon vauhtia.

En tosin ajanut kuin 90 km/h nopeudella, sillä eco+ ajotila ei antanut mennä kovempaa. Alussa olisi ollut vielä mahdollista valita suorituskykyisempi ajotila, mutta pian auto ilmoitti mukavuuksien vähentämisestä ja vähän myöhemmin suorituskyvyn tippumisesta. Eli 90 km/h oli oikeasti maksimi mitä pystyin ajamaan. Siltikin toimintamatka hupeni silmissä.

Moottoritieltä poistuessamme olimme hidastelusta huolimatta aikataulussa ja riemuitsin, että ei tule myöhästymistä ja e-Golfin akku riitti sittenkin koko kisan! Maalin nähdessäni paljastui kuitenkin karu totuus: eihän se vielä ollutkaan maali, vaan viimeinen aikatarkastusasema ennen maalia! Jäljellä ollut 8 km range vain sai minut kuvittelemaan, että ollaan jo perillä. 

AT:lta oli matkaa maaliin vielä 18 km ja range 8 km, joten päätin pakko luovuttaa. Jos auto olisi tutumpi ja tietäisin miten paljon sillä pääsee vielä rangen saavutettua 0 km, olisi sillä voinut ehkä päästä vielä maaliin, mutta nyt en uskaltanut riskeerata etenkään kun maalissa ei ollut latausmahdollisuutta vaan suuntasin lähimmälle laturille. Oli kyllä todella harmillinen päätös hyvälle kilpailulle!

Latasimme ensin 5 km päässä olevalla hitaalla type 2 -latauspisteellä vartin ja jatkoin sitten 4 km päähän pikalaturille Hämeenkylän K-Supermarketllle. Olisi sinne varmaankin päässyt suoraan viimeiseltä AT:lta oikein pihistelemällä, mutten uskaltanut kokeilla, ettei auto jätä tielle. Yllätykseni laturilla oli jo toinen kilpailun e-Golfeista. Ja kun olimme itse lähdössä sieltä, tuli sinne vielä kilpailun kolmas e-Golf. Se on hirveän hyvä auto ajaa, mutta akku on vähän liian pieni! 

Nyt kävi näin!

Saapuessamme maaliin kaikki muut kilpailijat olivat jo lähteneet ja paikalla oli enää järjestäjiä. Vaikka olimme kiertäneet ylimääräisen lenkin, annoimme kuitenkin aikakorttiin koko kilpailun kulutuksen. Se oli sama 13,4 kWh/100 km kuin viimeiselle AT:lle tullessakin.

Kulutukset aikatarkastusasemittain. Viimeisellä en muistanut nollata mittaria.

Koko päivän keskikulutus 13,4 kWh/100 km.

Tulokset

Autot oli jaettu kilpailussa massan perusteella kahteen luokkaan; alle 2000 kg painoisiin ja yli 2000 kg painoisiin.

Kilpailun tulokset laskettiin niin, että kunkin auton kulutus jaettiin auton massan suhteella luokan painavimpaan autoon. 

Painotettu kulutus = kulutus / ( massa / painavimman massa ) 

Painavimman auton tulos on sama kuin sen kulutus. Mitä kevyempi auto on, sitä pienempi jakaja on ja sitä enemmän kilpailukulutus (tulos) on. Tällä tavalla suhteuttamalla eri painoisten autojen kulutukset tulokset saadaan tuotua lähemmäs toisiaan eikä luokan kevyin ja pienikulutuksisin auto voita automaattisesti.

Lopputuloksiin lisätään myös ylinopeuksista, ennakoista ja myöhästymisistä saadut rangaistukset prosentteina. Ennakosta ja myöhästä saa kultakin alkavalta minuutilta 2 prosenttiyksikköä sakkoa.

Lopputulos = painotettu kulutus + ( painotettu kulutus x rangaistusprosentit / 100 )

Pienten sähköautojen luokan voitti Tesla Model 3 tuloksella 14,08 kWh/100 km. 

Sen absoluuttinen kulutus oli 13,8 kWh/100 km, mutta yhdestä myöhästymisestä saadun 2 % sakon takia sen lopputulos 14,08 kWh/100 km:iin. Model 3 oli 1931 kg massalla luokan painavin auto, joten painokerroin ei vaikuttanut tulokseen.

Isojen luokan voitti Tesla Model S 90D tuloksella 16,79 kWh/100 km. 

Sen painokerroin oli 0,971, mikä saadaan jakamalla auton massa 2223 kg luokan painavimman auton (Tesla Model S raven) massalla 2290 kg. Jakamalla S 90D:n absoluuttinen kulutus 16,3 kWh/100 km painokertoimella saadaan lopputulokseksi 16,79kWh/100 km.

Ajoin e-Golfilla maaliin laturin kautta, joten minut hylättiin. Laskin kuitenkin mielenkiinnosta kilpailun lopputuloksen myös itselleni. E-Golfin painokerroin oli 0,836 (1615 kg / 1931 kg), joten absoluuttinen kulutus 13,4 kWh/100 km muuttuu lopputuloksissa lukemaan 16,03 kWh/100 km. Sillä olisi sijoittunut kevyiden autojen luokan viidenneksi

Alla olevassa taulukossa ja kaaviossa on koko kisan tulokset. Ne on lajiteltu pienimmän lopputuloksen mukaan luokittain. Kaaviossa siniset palkit edustavat absoluuttisia kulutuksia ja vihreät painotettuja. Laitoin mukaan myös diskatut autot harmaalla taustalla. 

Yhteenveto

Oli tosi kiva nähdä niin paljon uusia sähköautoilijoita mukana kisassa. Meitä EcoRun-cupia ajaneita harrastajia oli kisassa 5 ja loput 13 oli ensikertalaisia tai satunnaisia harrastajia.

MTV Uutiset teki kilpailusta kivan ennakkojutun ja haastatteli järjestäjiä netti-tv:seen kisan jälkeen. Hienoa että saatiin lajille näkyvyyttä!

Missasin latausepisodin takia harmillisesti kilpailun loppuseremoniat. Olisi ollut hauska päästä juttelemaan uusien kisaajien kanssa siitä, miten kisa meni. Taloudellisuusajokisojen yksi tärkeä osa on kisan jälkeinen spekulointi ja pohdinta, miten olisi voinut ajaa paremmin! Ymmärtääkseni ihmiset kuitenkin tykäsivät tosi paljon kisasta ja toivon kovasti, että he innostuisivat osallistumaan ensi vuonna EcoRun Cupiin!

Harmitti myös, etten saanut virallista tulosta kilpailusta. Jos emme olisi eksyneet alussa ja joutuneet ajamaan aikataulua kiinni, range olisi saattanut riittää maaliin, mutta tiukille se olisi silti mennyt. Mulla olisi tosin pettänyt koko loppuillan aikataulu jos olisin tullut miinuslukemilla maaliin, koska lataaminen schuko-töpselistä olisi ollut sairaan hidasta ja piti ehtiä vielä palauttaa auto ennen junaa kotiin, joten ehkä parempi näin.

Automuseo kilpailun tapahtumapaikkana oli ajatuksena hyvä, mutta pienellä akulla varustettuja autoja ajatellen olisi kiva, jos kisapaikalla pystyisi lataamaan autoja. Minun mielestäni riittäisi ihan hyvin, että olisi type 2 latauspisteitä, että ennen reitille lähtöä saisi täytettyä akkuun viimeiset prosentit mitkä ovat kadonneet paikalle ajaessa. Esimerkiksi huhtikuun kisan lähtöpaikan vieressä ALD Vaihtoautojen pihassa Vantaan Koivuhaassa oli lataustolppia useammalle autolle.

Kilpailun tuloslaskennan kaava oli kokeilu (=paras arvaus miten autot saataisiin samalle viivalle). Kilpailusta saadun datan perusteella EcuRunin lajiryhmä kehittää ensi kaudelle entistä paremman laskukaavan, jonka tarkoitus on kannustaa osallistumaan kisaan sähköautolla sen massasta riippumatta. Uuden kaavan myötä autojen jakaminen isoihin ja pieniin autoihin tulee todennäköisesti poistumaan. 

Kummassa päässä sateenkaarta maali on?

Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: Ecorun , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Lahdessa viime viikonloppuna ajettu taloudellisuusajokilpailu paljasti lajista ihan uuden puolen, mikä ei ole perinteisillä polttomoottoriautoilla ole tullut esiin. Taloudellisuusajo sähköautoilla on nimittäin todella kylmää touhua!

Valmistautuminen kilpailuun

Osallistuin kilpailuun maahantuojan lainaamalla Volkswagen e-Golf sähköautolla, jonka range on 229 km WLTP:llä mitattuna. Kilpailumatkaksi oli ilmoitettu 216 km, joten autolla pitäisi päästä maaliin, mutta hyvin pitäisi pihistellä, ettei akku lopu kesken matkan!

Ajoin illalla Vantaalta Lahteen Sipoon, Pukkilan ja Orimattilan kautta samanlaisia pienempiä teitä, joilla kisatkin ajetaan ja testailin, millaisiin kulutuslukemiin autolla on mahdollista päästä. Kulutus tällä matkalla oli reilu 14 kWh/100 km, mikä oli e-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP-kulutukseen nähden varsin kohtuullinen, mutta ajotietokoneen näyttämä range sen sijaan huoletti. Testilenkin kulutuksella olisin päässyt vain hieman yli 200 km. Ja minulla oli jo käytössä eco-ajotila ja ilmastointi minimissä!

Kulutuslukemia seuraillessani mietin, että onneksi olen Autoliiton Plus-jäsen, niin saan tarvittaessa hinauksen latauspisteelle, jos akku loppuu kesken matkan. Paitsi että hetkinen - mähän en ole muistanut maksaa pari viikkoa sitten tullutta jäsenmaksulaskua, vaan se on hautautunut johonkin lehtipinoon! Laitoin äkkiä kotiin viestiä miehelle, joka lähetti minulle kuvan laskusta ja sain maksettua sen. Olisipa ollut nolo juttu jäädä tien varteen enkä olisikaan saanut matkanjatkamispalveluita…

Lahteen saavuttuani kävin lataamassa e-Golfin akun Kauppakeskus Karisman K-Latauksessa suht täyteen, minkä jälkeen suuntasin kisapaikalle. Sähköautot sai tuoda sinne yöksi latautumaan schukoon, jolloin akku olisi aamulla reitille lähtiessä ihan täysi. Lataus lämpimässä korjaamohallissa takaisi myös parhaat mahdolliset lähtökohdat kisaan, sillä huoneenlämpöinen akku antaa ja ottaa virtaa optimaalisimmin. Bonuksena myös kabiini olisi lämmin.

Luksusta, auto pääsi yöksi lämpimään halliin piuhan päähän. 

Kilpailun kulku

Kilpailupäivä valkeni sateisena - kirjaimellisesti! Vähän ennen reitille lähtöä nimittäin satoi räntää. Matkan varrella pelloilla oli paikoitellen lunta maassa, mutta tiet olivat sentään sulia. Olin silti hyvin tyytyväinen, että olin pyytänyt e-Golfiin kitkarenkaat. Sitä paitsi ne ovat taloudellisemmat kuin kesärenkaat.

Alkumatkasta oli tosi hyvä fiilis, auto kulki ja kulutus oli matala. Toisella jaksolla oli niin paljon hyviä alamäkiä, että tuli rullailtua niitä hyvin vauhdikkaasti ja oltiin parhaimmillaan pari minuuttia aikataulua edellä. Ennakosta oli se etu, ettei tarvinnut kaahata tahmean liukkaalla soratiellä, vaan köröttelin siellä hyvin rauhalliseen tahtiin. Ja silti oltiin ajoissa AT:lla!

Kolmannella jaksolla oli edellisiä (52,9 km/h ja 55,3 km/h) selkeästi korkeampi keskinopeuspyynti 61,3 km/h, mutta minulle oli jäänyt päälle ajatus, että ei ole mikään kiire mihinkään ja ajelin 70 km/h jaksot pikkaisen alinopeutta. Se kostautui.

Vaikka kartturini oli laskenut tiekirjaan aikoja, milloin pitäisi olla missäkin ja kertoi monesti, että oltiin kituminuutilla (sillä minuutilla jonka lopussa viimeistään pitää olla lasketussa pisteessä, tai lopussa AT:lla) niin siinä vaiheessa ei ollut hirveästi mahdollisuuksia enää kuroa aikaa umpeen, kun ei ollut 80 km/h rajoituksia. 70 km/h alueella keskinopeus nousi tuskallisen hitaasti. Jakson lopulla oli vielä yhteensä yli kymmenen kilometriä 50 km/h rajoitusta, mikä sai aikataulun pettämään ja myöhästyimme AT:lta 4 sekuntia, mikä tiesi 2% sakkoa.

Ennen taukoa saatin ajaa talvisissa maisemissa.

Tauolta neljännelle jaksolle lähtö meni vielä enemmän säädöksi ja taisimme myöhästyä lähdöstä minuutin. Sano minun sanoneen, 20 minuutissa ei ehdi käydä vessassa, syödä sämpylää ja valmistautua taas baanalle. Olin kyllä tietoinen tiukast aikataulusta, mutta kaakaokupin pohjia ryystäessä ja toppahousuja jalkaan vetäessä pari minuuttia katosi jonnekin ja kun olin menossa ulos, kartturini oli jo huutelemassa minua lähtöön.

Jakson ajoaika 22 min oli koko kisan lyhin ja keskinopeus 67,2 km/h suurin, joten siinä sai oikeasti piiskata e-Golfia ja ajaa 100 km/h rajoitettu alue satasta, että saatiin lähdössä menetetty minuutti kiinni. Mutta saatiin! Jakson kulutus oli kyllä sen mukainen eikä tilannetta auttanut yhtään se, että oli satanut ja tie tosi märkä. Kun tauolta lähtiessä range oli 88 km, se oli kymmenen kilometrin jälkeen enää 65 km. Tauolle tullessa vaikutti hyvin siltä, että akku riittää maaliin, mutta nyt sen riittävyys alkoi taas epäilyttää.

Jakson loppupuolella saavutimme 30 km/h ajavan traktorin, jonka perässä ajoi jo yksi auto. Ja tie oli tietysti kapea ja mutkainen enkä voinut ohittaa. Olin ajanut satasta aiemmin niin paljon, että olimme jo aikataulusta edellä, mutta puoli kilsaa traktorin perässä sulatti etumatkan tehokkaasti. Lopulta tuli hieman pidempi suora ja kenkäisin ohi molemmista. Kulutukselle kiihdytys ei tehnyt hyvää, mutta eipä myöhästytty AT:lta. Vähän tiukille vain meni.

Traktorit ovat vihoviimeisiä liikkujia mitä haluaisi saavuttaa ecorunissa...

Viimeinen jakso vaati hieman keskinopeuden keräämistä varastoon, koska se sisälsi muutamat liikennevalot ja niissä voi pilata helposti aikataulun, jos joutuu pysähtymään useampiin pitkäksi aikaa. Se tuli viimeksi tänä keväänä todistettua Kuopiossa! Pari minuuttia taisimme seistä valoissa, mutta se ei aiheuttanut ongelmia, koska olimme varautuneet.

Maalin lähestyessä saatoimme huokaista helpotuksesta. Akku riitti! Maalissa e-Golfissa rangea oli jäljellä peräti 20 km, joten ei mennyt tiukillekaan.

Kilpailun tulokset

Kilpailuun osallistuneiden sähköautojen määrä oli minulle pienoinen pettymys. Kevään AL Helsinki EcoRunissa niitä oli peräti seitsemän, joten odotin tähän melkein pääkaupunkiseudulla ajettuun kisaan ainakin viittä, mutta sähköautoja olikin vain kolme. (Pitkästä aikaa perinteisiä bensa-autoja oli kisaamassa peräti viisi! Vertaa viime vuoden kevät, jolloin oli vain kaksi...)

Jaguar i-Pace oli jälleen yksin isojen sähköautojen luokassa ja voitti tietysti sen.

Pienten luokassa oli kauden kaikki aiemmat kisat voittanut BMW i3 ja minä e-Golfilla. Bemarin WLTP kulutus on 12,2 kWh/100 km, joten kilpailun lopputulos oli selvä jo lähtöviivalla. E-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP:llä ei nimittäin pärjäisi mitenkään sitä vastaan, mutta parhaani toki tekisin.

Oikeasti minulle olisi voitto jo se, että akku ei loppuisi ja pääsisin maaliin. Ja pääsin, eli olin voittaja!

Volkswagen  e-Golfin lopullinen kulutus oli 12,8 kWh/100 km, mikä ei ollut mielestäni ollenkaan hullumpi! Jos sen satasen jakson olisi voinut ajaa vähän rauhallisemmin niin olisi voinut säästää ehkä hieman, mutta muuten en tiedä, miten ajaa taloudellisemmin.

E-Golf selvisi kilpailusta 12,8 kWh/100 km kultuksella.

Suurin yllätys kisassa oli BMW i3:n ja Golfin kulutuksien ero. Luulin, että i3 menisi pari kilowattia e-Golfia pienemmällä, mutta sen kulutus olikin 12,5 kWh/100 km - eroa oli siis  vain 0,3 kWh/100 km! 

En ymmärrä, miten ero voi olla noin pieni. Toki e-Golf sai etua lähtemällä kisaan lämpimästä hallista, kun taas i3 saapui kisapaikalle vasta aamulla ja oli siis koko ajan ulkona. Mutta ei kai se lähtölämpötila voi niin paljon vaikuttaa, kun kokonaisajoaika on kuitenkin nelisen tuntia?

En voi tietää. Mutta tyytyväinen voin kyllä olla. :)

Pienten sähköautojen lopulliset kilpailun kulutuslukemat olivat sakkojen jälkeen i3 12,88 kWh/100 km ja e-Golf 13,06 kWh/100 km. Molemmat saivat yhden sakon; minä 2% myöhästymisestä ja i3 3% ylinopeudesta.

Pihistelyn optimointia

Taloudellisuusajokilpailuissa pelataan aina kaikilla mahdollisilla korteilla, millä kulutusta voi alentaa. Auton pitää olla normaali rakenteeltaan ja rengaspaineet saavat olla maksimissaan 2,8 bar (tai korkeampi, jos valmistaja on niin määritellyt). Muuten kaikki keinot on sallittuja, kunhan liikennesäntöjä noudatetaan. 

2,8 barin kilpailupaineet renkaisiin, niin auto rullaa paremmin.

Ilmastoinnin sammuttaminen kisoissa on ihan normikauraa, mutta nyt sähköautoissa on syytä sammuttaa myös lämmitys.

Nimittäin siinä missä polttomoottorin hukkalämmöllä pitää ohjaamon mukavan lämpöisenä, ei sähköautoissa ole olemassa käsitettä hukkalämpö. Lämmityksen käyttäminen kuluttaa samaa akkukapasiteettia, jolla autoa liikutetaan. Se ei ole tietenkään vaihtoehto kun taloudellisuusajosta puhutaan, joten miehistön on pukeuduttava samaan tyyliin kuin etelänavalle hiihtäessä.

Ennen taukoa pidin puhalluksen ja lämpötilan minimissä eli +16 c, minkä valitsin sillä perusteella, että olimme lähteneet sisältä eikä autolla pitäisi olla tarvetta jäähdyttää eikä lämmittää tuohon asteeseen.

Tauolla auto jäähtyi, joten sen jälkeen laitoin lämmityksen LOW-asentoon eli nyt hyttiin tuli noin kaksiasteista ulkoilmaa. Minimipuhalluksella toki, mutta voin kertoa, että toppahousut ja untuvatakki eivät olleet yhtään liikaa! Varpaiden sulatteluun meni kisan jälkeen muutama tovi, vaikka käytin talvikenkiä. Kartturini puolestaan harmitteli, ettei ottanut mukaan mielensäpahoittaja-karvalakkiaan.

Ajomoodina käytin eco, jossa auton tehot eivät ole ihan huipussaan, mutta se kulkee silti vielä ihan mukavasti ja traktorin ohituskin onnistui rivakasti. Taloudellisinta olisi ollut käyttää superpihiä eco++ moodia, mutta se teki autosta niin laiskan, että ajaminen muuttui turhan vaikeaksi.

50 km rangen paikkeilla auto ilmoitti, että tehoa on rajoitettua ja myöhemmin, että mukavuutta on rajoitettu, koska akku alkaa olla tyhjä. Se ei vaikuttanut mitenkään, koska meillä oli jo kylmä ja ecomoodi. Jos range olisi pudonnut lähelle nollaa, olisi ilmastointilaite sammunut kokonaan ja auto mennyt eco++:aan.

Jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin pidin kilpailussa enimmäkseen pois päältä. En ole vielä sähköautoilun ammattilainen, mutta näkisin, että on taloudellisempaa päästää ajoissa irti kaasupolkimesta ja rullata vapaalla kuin painaa kaasua pitkään ja hidastaa sitten nopeasti voimakkaalla latausjarrutuksella. Sama juttu kuin polttomoottoriautojenkin vapaarullauksessa! 

Mielestäni on myös turha ladata akkua loivissa alamäissä ja käyttää pian taas energiaa vauhdin ylläpitämiseksi, koska siirrettäessä energiaa akkuun tai pyörille osa siitä häviää aina.

Ihan ilman regenerointia en sentään ajanut, eikä se olisi tarkoituksenmukaistakaan. 

Pienet hidastukset tein jarrupolkimella, jonka kevyt painaminen jarruttaa sähkömoottorilla ja lataa samalla akkua. 

Jyrkissä alamäissä ja reilumpaa hidastumista tarvittaessa laitoin päälle automaattisen jarrutusenergian talteenoton, mistä oli valittavana kolme eri voimakkuutta. Nämäkin jarrutukset olisi voinut periaatteessa tehdä jarrupolkimella, mutta koska en tiennyt, miten paljon jarrupoljinta voi painaa ennen kuin auto omat jarrut aktivoituvat niin oli turvallisempaa turvautua automatiikkaan. Sitten kun matka taas jatkui, otin regeneroinnin pois päältä, ettei auto vahingossakaan jarruta turhaan.

Espoo EV-Challenge 2019

Kuluvan viikon lauantaina 12.10.2019 ajetaan Espoossa taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jo onkin tarkoitettu vain sähköautoille! Kuulemani mukaan sinne on jo toistakymmentä ilmoittautunutta ja e-Golfejakin on tulossa ainakin kolme. Itse ajan kisan tällä samalla e-Golfilla, johon olen nyt saanut tuntumaa. Hauskaa päästä kisaamaan kokeneita sähköautoilijoita vastaan!

Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior

tiistai 05.02.2019 Avainsanat: Koeajo , Polo , Polo Junior , Volkswagen

Jyväskylän Autotarvikkeelle tuli viime viikolla myyntiin sellainen autoharvinaisuus, että oli pakko käydä välittömästi koeajamassa se. Kyseessä on vuosimallin 2011 Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline - auto, joka tässä blogissa tunnetaan tutummin nimellä Polo Junior. Jep, juuri se sama Polo, jonka ostimme uutena vuonna 2011 ja myimme 2015, kun Leonidas tuli taloon.

Poloinen löytyi supertäydestä vaihtoautohallista paraatipaikalta ihan sisäänkäynnin tuntumasta. Mietin hetken, että kehtaanko ei-ostajana edes pyytää myyjää kaivamaan autoa pois hallista, koska se oli niin kaukana autojen uloskäynnistä. Autotetriksen ammattilaisella oli kuitenkin palikat hallussa ja vain paria muuta autoa siirtämällä Pololle järjestyi esteetön reitti ulos.

Kukas se sieltä kurkistaa?

Olipa hauska päästä fiilistelemään ja ajamaan Pololla! Hieman nostalgiaakin auton kohtaamisessa oli, kun bongasin sen perästä häälahjaksi saamamme kromisen pakoputken pään.

Polo on kyllä superhyvä ajaa, vaikka onkin pieni. Se on tosi ketterä, ja huomaa kyllä, että siinä on lyhempi akseliväli kuin kokoluokkaa isommassa Leonissa. Ohjaus on Leonia pehmeämpi, mutta silti varsin tarkka. Urheilulliset alcantarapäällysteiset etuistuimet ovat edelleen mahtavat!

Vanha kunnon Polo Junior!

Luopuessamme Polosta Juniorista sen mittarissa oli noin 33 000 km ja nyt vajaa neljä vuotta myöhemmin se oli juuri saavuttanut 90 000 km rajapyykin.

Kyllähän siinä ajetut kilometrit jo jonkin verran näkyivät. Aikoinaan ihanan sileää nahka(jäljitelmää) oleva ratti oli kiillottunut liukkaaksi ja käsijarru oli löysän tuntuinen.

Kyynärnojaa ei voi enää pitää ollenkaan pystyasennossa, koska sen kannen lukitus on rikki. Kansi aukesi heti kun kyynärnojan nosti pystyyn ja jos siinä olisi ollut jotain tavaraa sisällä, niin kaikki olisi levinnyt takapenkin jalkatilaan. Ei se ehkä haittaa kaikkia, mutta koska kyynärnoja peittää hieman ärsyttävästi käsijarrun, pidin sitä itse aina pystyasennossa.

Ai että, nuo penkit ovat edelleen mahtavat! Kuvassa näkyy myös miten keskikyynärnoja tulee vähän hankalasti käsijarrun päälle.

Täytyy sanoa, että olisin itse ostamassa tämän ikäistä DSG-automaatilla ja ketjukoneella varustettua Poloa olisin hieman epäileväinen, koska nuo osat ovat olleet enemmän ja vähemmän vikaherkkiä. Tai ainakin sellainen tuntuma minulla on, lukumääristä ei ole mitään tietoa.

Polo Juniorista on vaihdettu molemmat osat. Ketju uusittiin venymisen takia kesällä 2013, kun sillä olimme ajaneet sillä vasta reilu 18 000 tkm. Huoltokirja puolestaan paljasti, että DSG:n monitoimikytkin on vaihdettu keväällä 2016, kun mittarissa on ollut 53 600 km. Leonin kytkin meni vaihtoon viime keväänä, että ei oikein herätä luottamusta...

Mutta! Polosta on siis vaihdettu nämä molemmat kalliit osat, joten ainakin minä uskaltaisin ostaa sen. Seuraavaan normaaliinkin huoltoon on vielä hyvin aikaa, sillä viimeisin öljynvaihto ja määräaikaishuolto on tehty viime marraskuussa.

Seuraava iso kuluerä tulee olemaan kesärenkaat, sillä nykyiset alkavat olla loppuun ajetut. Ne ovatkin auton alkuperäiset, joten ei mikään ihme!

Talvirenkailla pärjää vielä ihan hyvin. Alla on helmikuussa 2/2015 käyttöön ottamani kitkarenkaat, joissa tuntui olevan ihan hyvä pito. Varmaan yhden talven ajaisin niillä vielä itse ja vaihtaisin sitten periaatteesta, koska kitkarenkaiden pito heikkenee iän myötä vaikkei niillä edes ajaisi.

Tämä on nyt kolmas kerta kun Poloinen on Autotarvikkeen vaihtoautohallissa ja ainakin kaksi edellistä kertaa se on vaihtanut omistajaa todella sähäkästi, joten luulisi ettei jää pitkäksi aikaa pölyttymään tälläkään kertaa. Joten jos kiinnostaa niin käypä tsekkaamassa! Hintaa autolla on nyt 12 500 e.

Jos auton alkutaival kiinnostaa, niin siitä voi lukea tästä blogista "Polo Junior" -avainsanan takaa.

ps. Juttu ei ole maksettu mainos, vaan täysin omakustanteinen ihkutus. Voitte silti kertoa terveisiä Autotarvikkeen myyjille jos tämän blogijutun perusteella käytte autoa katsomassa! :)

Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin

keskiviikko 02.08.2017 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Volkswagen

Kävin koeajamassa viime viikolla lyhyesti uuden ja upean Volkswagen Arteonin. Se on niin kaunis auto! Ajomukavuudessa ei myöskään ollut valitettavaa, kyyti oli tasaista ja suorastaan ylvästä.

Koeajoauton dieselmoottorista annan kyllä henkilökohtaiset miinukset; on se bensaan tottuneelle kaupunkiajossa niin kauhean meluisa! Moottoria lukuunottamatta auto oli kyllä varsin hiljainen. Lisävarusteena siihen saa vielä ääntä eristävät ikkunat, joten sisällä on sitten varmaan tosi mukavan hiljaista.

Useammassakin arvostelussa on moitittu, että Arteonin sisusta on liian tavallista Volkswagenia. Siinä on kuitenkin kaikki uusimmat ja hienoimmat mittaristot ja näytöt Volkswagenilta, joten mitä muuta voi vielä toivoa? Volkkarin hallintalaitteet nyt vain ovat äärimmäisen käytettävät, joten en näe syytä, miksi Arteoniin olisi pitänyt keksiä mittaristo uudestaan. Sitä paitsi on siinä pientä luksusta tuomassa analoginen kello keskellä kojelautaa!

Arteonin sivuprofiili on kaunis viistoperä.


Arteonin hienoin ominaisuus oli ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin.

Ai mikä?

Adaptiivinen on sama kuin meillä, eli auto sovittaa nopeuden mun liikenteen mukaiseksi, jos se on hitaampaa kuin pyydetty nopeus. Sen lisäksi auto ennakoi nopeusrajoituksia, eli jos olen pyytänyt sitä kulkemaan satasta ja tuleekin 80 km/h rajoitus, auto alkaa hidastaa vähän ennen merkkiä ja jatkaa kulkua 80 km/h nopeudella. Ja päinvastoin.

Ennakoiva vakionopeussäädi ennakoi myös maaston muotoja. Rantaväylän rampissa Tourulassa on 40 km/h suositusnopeus, johon auto myös hidasti. Se ilmoitti kaarretta lähestyessä, että 70 km/h nopeus on liikaa ja hidasti sitten 40 km/h tuntumaan. Kaarteen jälkeen nosti nopeuden takaisin 70 km/h:iin. Käytännössä asetin vakionopeussäätimen päälle moottoritien alussa Vaajakosken liikenneympyrän jälkeen ja ajoin sen jälkeen siihen koskematta Tourulan liikennevaloihin saakka; koko ajan rajoitusten mukaisesti mutta en alinopeutta. Siistiä!

Kuvittelisin, että vakionopeussäädin nopeusrajoitukset ensisijaisesti navigaattorista, mutta sen täytyy varmistaa ne vielä lähempänä kameralla. Nyt ei tullut vastaan rajoituksia, jotka olisivat olleet luonnossa ja navissa erilaiset, joten en päässyt sitä vaihtoehtoa testaamaan.

Nopeusrajoitus nousee 80 -> 100 km/h ja auto nostaa nopeutta sen mukaan. Digitaalinen mittaristo näyttää kivasti vihreällä myös sen, mikä on pyydetty ja mikä todellinen nopeus.


Toinen Arteonin teknisistä hienouksista oli kaistallapitoavustin.

Olen testannut sellaista kerran aikaisemmin; kolme vuotta sitten konsernimallissa Seat Leonissa. Sen ohjausliikeet olivat varsin kulmikkaita, enkä tykännyt siitä. Arteonin kaista-avustin on tullut pois kivikaudelta ja sen ohjausliikkeet olivatkin varsin sivistyneitä. Oikeastaan maantiellä ajaessa riitti, että piti ratista kiinni, niin auto kyllä kulki. Se oli muutaman kilometrin ajon jälkeen jopa niin luontevaa, että kun ominaisuuden kytki pois, tuntui tyhmältä ohjata itse. 

Tässä aletaan olla vaivihkaa yhä lähempänä autonomista ajamista!

Yhden outoudenkin ehdimme Arteonista reilun tunnin koeajolla bongata. Miehenihän testaa koeajoilla aina infotainment-järjestelmät ja niin myös Arteonista. Kännykkä siis kiinni bluetoothilla ja musiikkia kuuntelemaan! Mutta miten musiikki kuulostaa näin huonolta? Vaikka teki mitä säätöjä, Spotifysta soitettu musiikki oli tosi latteaa. Kun taas laittoi radion päälle, musiikissa oli vivahteita. Ihan samanlaisen ongelman bongasimme talvella Lexus IS 300 h koeajolla. Siinä vika korjantui kun puhelimen kytki USB:llä, mutta meillä se oli jäänyt kotiin, joten emme voineet testata.

Koeajon jälkeen mies alkoi jo sovitella ostohousuja jalkaan, mutta minusta Arteon on turhan iso auto. Esimerkiksi Golf GTE olisi paljon sopivamman kokoinen! Koeajoauto oli juuri myyty, mutta kävimme sitten vielä pikaisemmalla koeajolla uudella 1.5 TSI -moottorisella Golfilla. Se ei muuten herättänyt mitään tunteita. Ainoastaan mediasysteemit olivat tuoreemmat, mutta muuten ei tullut fiilistä, että Leon pitäisi päivittää. (Musiikki muuten soi Golfissa bluetoothin kautta kaikissa sävyissään toisin kuin Arteonissa. Mitä ihmettä?)

Ainut järkevä vaihtoehto Arteonistakin meidän perheeseen olisi ladattava hybridi eli GTE-versio, mutta vielä ei ole mitään tietoa, aikooko Volkswagen ylipäätään tehdä sellaista. 

Musta väri tuo mielestäni hienosti esiin auton upeat muodot.

Takakontissa on ihan mielettömästi tilaa!

Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia

sunnuntai 26.03.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Ongelmatilanteet , Puhtaanapito , Renkaat , Seat , Seat Leon , Volkswagen

Olen ollut tässä kohta neljä viikkoa flunssassa, minkä seurauksena olen ajanut töihin viimeisen kuukauden pelkästään autolla. Se onkin vastapainoa sille, että tammi-helmikuussa Leonidaksen mittariin tuli vain 700 km, kun pyöräilin pääosin eikä ollut mitään reissua minnekään.

Autoilun etu on myös se, että ei ole tarvinnut hermoilla keväisessä loskassa pyöräilystä. Kun tämä tauti jossain vaiheessa hellittää, voinkin vaihtaa suorilta kesäpyörään. Tosin että ensin siihen pitää vaihtaa taakse sisäkumi, kun edellisen presta-venttiili otti ja hajosi syksyllä. Tuntuvat olevan jotenkin heikkoja, sillä tämä on 4 vuoden aikana jo toinen, joka hajosi.

Hmm, otsikoin tämän jutun autoilukuulumisiksi, joten siirrytäänpä niihin...

Aikainen lintu auton pesee

Sain flunssan kylkiäiseksi viikko sitten yskän, josta ei meinaa tulla loppua lainkaan. Perjantaiaamuna heräsin kuudelta loputtomaan yskään ja kun en kerran saanut enää nukuttua, päätin hyödyntää ylimääräisen tunnin käyttämlä auton pikapesussa ennen töihin menoa.

Nyt on kyllä käsillä taas se aika keväästä, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eli periaatteessa ei ole mitään järkeä pestä sitä. Leonidas on kuitenkin ollut kiveniskemäillasta saakka niin likainen, että hyvä että on edes ovenkahvaan viitsinyt koskea… Oli siis syytä pestä se likaantumisen uhallakin.

Pesupaikaksi valitsin Palokan ABC:n, jossa harjaton pikapesu maksaa 13,90. Kuten toivoinkin, ei ollut yhtään jonoa kello seitsemän aamulla! Vaihtoehtona olisi ollut 14,20 e hintainen harjaton pesu City Car Washissa Palokanorren toiselle puolella, mutta työkaverini oli sitä mieltä, että ABC:n kone pesee paremmin. Hyvinhän kumpikaan ei pese, mutta pääsee edes suurimmista ravoista eroon. Käsinpesuun auton voi viedä sitten, kun se pysyy edes viikon puhtaana.

Hiljaista oli autopesussa klo 6:58.

... niin, nythän auto ei sitten pysynyt puhtaana edes puolta tuntia. Vaikka keli oli pari astetta pakkasella ja tiet ihan kuivia, auto oli silti töihin päästessä rapapilkkuinen. Mitä ihmettä? Oliko jossain silti lätäköitä joista olin kaahannut yli?

Työkaverini keksi, että Leonin rapakuorrutus on muuten katupölyä. Moottoritiellä oli paikoin oikein pölypilviä, ja pölyhän sitten tarttui auton kosteaan pintaan kuin täit tervaan. Ei tullut mieleenkään tällainen vaihtoehto! En tosin ollut ainut tämän ongelman kanssa, sillä postattuani alla olevan kuvan Instagramiin useampikin kommentoi kokeneensa saman kohtalon.

Ja tässä näemme, mihin kaikiin kohtiin autoa jäi kosteutta pesukoneen jälkeen...

Pakko pysähtyä moottoritien varteen!

Pesun jälkeen suuntasin töihin moottoritietä pitkin. Vajaan kilsan ajettuani jostain renkaasta alkoi kuulua “psiiiiiiif”, joka kuulosti samalta kuin se, kun pyörän rengas tyhjenee. Ulp! Mietin kyllä, että rengaspainevaroittimen pitäisi huomauttaa, mutta mitä jos se vaikka on rikki? En viitsi ottaa riskiä että ajan tyhjentyneellä renkaalla, joten kun ääni ei lakannut, päätin pysähtyä tien sivuun tarkistamaan renkaiden kunnon.

Perässäni ei onneksi ajanut ketään, joten moottoritien varteen oli helppo pysähtyä. Sitten hätävilkut päälle ja rullaus niin kauas tien pientareelle kuin mahdollista. Hetken mietin, että mitäs nyt. Jos joutuisin tilaamaan paikalle hinausauton, se kävisi kuitenkin helposti, sillä olen Autoliiton Plus-jäsen, jolle hinauspalvelut ovat ilmaiset

Moottoritien reunaan pysäköidystä autosta poistuminen vilkkaasti ohikiitävän työmatkaliikenteen aikaan olikin oma temppunsa. Vaikka auton etäisyys ajoradan reunasta oli metrin luokkaa, en silti uskaltanut raottaa auton ovea ennen kuin autojonossa oli hieman pidempi rako. Sitten vain renkaita potkimaan. Iloiseksi yllätyksekseni niissä ei ollutkaan mitään vikaa, joten ääni johtui jostain muusta.

Moottoritielle palaaminen tien reunasta oli paljon hankalampaa kuin pysähtyminen, sillä työmatkaliikenne oli kiihtynyt. Vilkkua vasemmalle en viitsinyt kytkeä ennen kuin autojono katkeaisi, ettei kukaan ala turhaan väistää. Lopulta rako tuli, vilkku päälle ja talla pohjassa kiihdytin muun liikenteen sekaan. Renkaan pihinä muuttui kiihdytyksessä vinkunaksi, joka katkesi nopeasti. Kyseessä olikin siis vain jarrulevyjen väliin juuttunut kivi.

Töissä kerroin aamuisesta seikkailustani ja sain kuulla, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä -  se verran kova se kuulemma on. Noh, tiedänpähän jatkossa. Minulla ei ole koskaan puhjennut rengas, joten en voinut tietää millainen ääni siitä tulee. Parempi katsoa kuin katua!

Pikaiset tyypit uudesta Volkswagen Golfista

Lauantaina mulla ei ollut semiflunssaisena mitään tekemistä, joten päätin aikani kuluksi lähteä kokeilemaan uutta faceliftattua Golfia. Epäilin kyllä, että  vasta viime viikolla ensiesitelty auto olisi varattu, mutta niitä olikin Jyväskylän Autotarvikkeen pihassa suorastaan kaksin kappalein. Astuessani sisään vastassa oli puolestaan heti kaksi myyjää, joten koeajo järjestyi välittömästi.

Uusi Volkswagen Golf vuosimallia 2017.

Koska olin nukkunut aamupäivän univelkoja pois, oli koeajolle aikaa vain kolmisen varttia. Siinä ehtisi kuitenkin juuri sopivasti ajaa taloudellisen ajon lenkkini! Lenkki oli kuitenkin myös hyvä testi autolle noin yleensä, koska se sisältää kaupunkia ja maantietä paljon eri nopeuksilla.

Kukaan ei varmaan ylläty, kun sanon, että Golf oli hyvä auto ajaa?! Mihinkä sitä hyvää muuttamaan, paitsi entistä parempaan. Fiilispohjalta sanoisin ainakin sisämelun vähentyneen, sillä nastarenkaista huolimatta auto tuntui todella hiljaiselta. Epäilisin sen olevan kesärenkailla jopa hiljaisempi kuin Leon, johon on kuitenkin tehty äänieristys.

Koeajon keskikulutus 4,8 l/100 km, mikä on ihan ok. Kesärenkailla ja automaattivaihteistolla tulos olisi todennäköisesti ollut pari desiä parempi. Ajoin vertailun vuoksi koeajon jälkeen saman lenkin Leonilla ja sillä tulos oli 4,7 l/100 km. Optimiolosuhteissa silläkin olisi varmaan päässyt desin tai pari vähemmällä.

Uudessa Golfissa on paljon uutta ns. tietotekniikkapuolella, kun multimedianäyttö on pistetty uusiksi ja mittaristosta on tullut samalla tavalla digitaalinen kuin alkuvuodesta koeajamassani Audissa. Nyt kaikki hienoudet oli tajuttu ottaa mukaan koeajoautoon toisin kuin 7. korin Golfia testatessani, jolloin auto oli lähes karvalakkimalli.

Ajotietokoneen kulutusnäyttö oli yhtä informatiivinen kuin ennenkin. Muut valmistajat, ottakaa mallia! Paitsi kiiltävästä pinnasta, joka peilaa ärsyttävästi.

Kaikkea tätä olisi kiinnostavaa päästä testaamaan vähän pidemmin, joten sovinkin jo alustavasti viikonlopun mittaisen koeajon lähitulevaisuuteen. Nyt pitäisi enää päättää, otanko koeajoon manuaalivaihteisen hatchbackin vai automaatti-farkun. Farkut ovat laivoja ja manuaalivaihteet oldskool. Voikin olla, että valitsen hatchbackin ihan vain siksi, että se on makean keltainen, kun taas farkku oli tylsän harmaa. Onko tämä aika kliseistä, että nainen valitsee auton värin perusteella? :D Mutta kyllähän värikäs auto näyttää aina paremmalta valokuvissa! 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (19)
joulukuu (3)
testi2
testijuttu
testijuttu
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!