POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla polo

Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019

keskiviikko 13.11.2019 Avainsanat: Ecorun , Polo , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Sähköautot olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa virallisena luokkana EcoRun-taloudellisuusajokilpailuissa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Kulutus katsottiin suoraan autojen ajotietokoneista eikä lataamalla, koska se olisi nykyisellä infralla mahdotonta järkevässä ajassa.

Luokkia sähköautoille oli kaksi; alle ja yli 2000 kg painoiset; koska isommilla autoilla ei ole mitään jakoja pieniä vastaan. Näissäkin luokissa tosin kevyemmät pääsääntöisesti voittivat painavammat eikä esimerkiksi elokuussa isojen luokassa ajamallani jättimäisellä Audi e-tronilla ollut mitään jakoja yli 300 kg kevyempää Jaguar i-Pacea vastaan. Pienempien luokassa pikkuinen BMW i3 puolestaan meni pääosin menojaan, ja vain kauden ekassa kisassa sain ajettua Hyundai Ioniqilla saman kulutuksen kuin se.

Miten siis taata kaikille osallistujille tasavertaiset lähtökohdat kilpailuun? Kuka haluaa osallistua kisaan jos tietää jo valmiiksi, että oman auton kulutus on liian suuri, vaikka olisi itse todella taloudellinen kuski? 

Lokakuussa järjestettiin sähköautoille taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jossa kilpailukulutuksen laskennassa huomioitiin auton paino suhteessa luokan painavimpaan autoon. Näin isommat autot saivat kompensaatiota massastaan ja pienten piti ajaa todella pienellä kulutuksella, jos mielivät voittaa.

Kilpailun tavoitteena oli paitsi sähköautoilijoiden innostaminen taloudellisuusajon pariin niin myös kerätä ison autojoukon kulutuslukemat seuraavan kauden tuloslaskentaperiaatteiden päättämisen tueksi. Seuraavan kauden tuloksia ei välttämättä lasketa samalla tavalla kuin tässä kilpailussa, vaan lukemien perusteella lajiryhmä kehittää tuloslaskentakaavan, joka tekee kisaamisesta mahdollisimman tasaväkistä autosta riippumatta.

Kilpailutapahtuma

Kilpailun lähtönä ja maalina toimi Espoon Automuseo, jossa uudet sähköautot kohtasivat historialliset kulkupelit. 

Kisaan osallistui 18 sähköautoa, jotka edustivat seitsemää eri merkkiä ja kahdeksaa eri malia. 

Suosituin malli oli Tesla Model S:n eri variaatiot (6 kpl) ja toiseksi suosituin Volkswagen e-Golf (3 kpl), jollaisella itsekin ajoin. BMW i3, Renault Zoe ja Tesla Model 3 oli kutakin kaksi kappaletta ja lisäksi vielä yksittäiset Hyundai Ioniq EV (facelift), Jaguar i-Pace ja Nissan Leaf  e+. Toinen Tesla Model 3 veti peräkärryä, joten saatiin samalla selvitettyä, miten paljon se vaikuttaa kulutukseen.

Keli oli taloudellisuusajoon haastava, sillä vettä satoi pitkin päivää välillä kaatamalla ja välillä tihkuna. Aurinko pilkahti muutaman kerran, mutta tiet olivat kuitenkin koko ajan märkiä, mikä lisää kulutusta huomattavasti.

Ruuhkaa lähdössä Espoon automuseon pihassa.

Miten kilpailu meni omalta osaltani?

Ajoin kisan samalla 36 kWh akulla varustetulla e-Golfilla, jolla ajoin Lahdessa edellisen viikon Vesijärven Auto EcoRunin.

Lahden kisassa oli hyvä keli ja akku lähtiessä ihan täynnä. Rangea oli 219 km kisamatkan jälkeen jäljellä vielä 20 km. Keskikulutus oli silloin 12,8 kWh/100 km.

Nyt keli oli raskas ja olin aamulla käyttänyt rangesta jo 10 km kisapaikalle ajaessa, joten pikkaisen jännitti riittäisikö sähkö koko 217 km pituiselle reitille.

Energian säästämiseksi valitsin e-Golfin ajotilaksi eco+, joka säästää energiaa kaikista eniten laittamalla mukavuudet ja tehot minimiin. Viime kisan ajoin tavallisella ecolla, koska pidin eco+:aa liian lussuna, mutta nyt oli otettava kaikki keinot käyttöön, että pääsisin maaliin.

Ensimmäisellä jaksolla tuli harhailtua pahemmin, kuin ecorunissa pitkään aikaan! 

Reilun 14 km kohdalla olisi pitänyt kääntyä vasemmalle Y-risteyksestä, mutta emme huomanneet tien haarautumista, vaan jatkoimme matkaa päätietä pitkin. Noin 15 km kohdalla totesimme että mittari ei voi heittää näin paljon ja lähdimme palaamaan jälkiämme. Käännyin heti ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä, mutta sehän vei jollekin ulkoilualueelle. Missä hitossa me ollaan?

Onneksi reitistä oli annettu poikkeuksellisen tarkat kartat ja vertaamalla niitä Google Mapsiin oikea risteys löytyi lopulta. Olisi kyllä ollut kiva, että tiekirjaan olisi laitettu tienviitta, niin se olisi ollut jotain, mitä etsiä maastosta. 

Tästä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, mutta emme tajunneet että tätä risteystä voisi pitää Y:n muotoisena. Kuvassa näkyvää edellistä kilpailijaa en ehtinyt livenä huomata, vaan bongasin sen vasta kojelautakameran videosta. Pari sekuntia kun olisi ollut aikaisemmassa niin olisi voinut seurata sitä!

Vaikka löysimme takaisin reitille, niin ihan helppoa sillä pysyminen ei loppujakson aikana ollut. Parin kilometrin harhailu nimittäin sekoitti trippimittarin ja tiekirjan matkoihin piti muistaa laskea koko ajan harhaillun matkan verran ekstraa. Muutamissa risteyksissä kuumotti, että olimmeko ajaneet ohi, kun kilsat eivät täsmänneet. Kunnes taas muistimme, että ei hätää, mittari näyttää pari kilsaa ylimääräistä.

Ylimääräiseen seikkailuun ja reitin selvittämiseen tuhraantui kuusi minuuttia aikaa, mikä aiheutti jaksolle aikamoisia aikataulupaineita. Kuinka monta minuuttia mahtaisimme myöhästyä AT:lta? Onneksi jakso oli pitkä (70 min, 63 km, keskinopeuspyynti 54,7 km/h), niin sain ajettua aikataulun kiinni ja ehdimme juuri ajoissa AT:lle. Akun varausta reipas ajo söi kyllä pahemman kerran. Kulutus oli peräti 14,1 kWh/100 km, mikä oli huolestuttavan paljon.

Toisella jaksolla ajaminen muuttui taas rennoksi, kun ei ollut enää aikataulupaineita ja matkamittarikin oli oikeassa. E-Golfin toimintamatka sen sijaan huolestutti. Vaikka sainkin ajettua 61 km pitkän jakson kohtuullisen matalalla kulutuksella (12,2 kWh/100 km) niin tauolle tullessa range oli enää 94 km. Maaliin oli vielä matkaa 92 km, joten tiukille menisi!

Tauko pidettiin Hirvihaaran kartanossa, jonka parkkipaikalta bongasin lämmitystolppia. Voisikohan niistä ottaa pikkuisen sähköä autoon? Joku ehti saman tien tsekkaamaan, että kello pyörii ja virtaa tulee, joten ei muuta kuin auto töpselin päähän. Range kasvoi 20 minuutin latauksen aikana 4 km verran 98 km:iin, mikä ei ole juuri mitään, mutta nyt muutamakin lisäkilometri voisi siivittää maaliin!

Välilataus lämpötolpasta. Takana hassu kolmipyöräinen sähköauto.

Tauon jälkeisen 39 km pituisen jakson sain ajettua edelleen kohtuu pienellä kulutuksella, 12,5 kWh/100 km. Voisin edelleen päästä maaliin! 

Neljäs jakso otti kuitenkin luulot pois. Se oli 35 km pitkä ja lähes yksinomaan 100-120 km/h rajoitettua moottoritietä. Keskinopeuspyynti oli 83,4 km/h eli siinä olisi pakko ajaa ihan kunnon vauhtia.

En tosin ajanut kuin 90 km/h nopeudella, sillä eco+ ajotila ei antanut mennä kovempaa. Alussa olisi ollut vielä mahdollista valita suorituskykyisempi ajotila, mutta pian auto ilmoitti mukavuuksien vähentämisestä ja vähän myöhemmin suorituskyvyn tippumisesta. Eli 90 km/h oli oikeasti maksimi mitä pystyin ajamaan. Siltikin toimintamatka hupeni silmissä.

Moottoritieltä poistuessamme olimme hidastelusta huolimatta aikataulussa ja riemuitsin, että ei tule myöhästymistä ja e-Golfin akku riitti sittenkin koko kisan! Maalin nähdessäni paljastui kuitenkin karu totuus: eihän se vielä ollutkaan maali, vaan viimeinen aikatarkastusasema ennen maalia! Jäljellä ollut 8 km range vain sai minut kuvittelemaan, että ollaan jo perillä. 

AT:lta oli matkaa maaliin vielä 18 km ja range 8 km, joten päätin pakko luovuttaa. Jos auto olisi tutumpi ja tietäisin miten paljon sillä pääsee vielä rangen saavutettua 0 km, olisi sillä voinut ehkä päästä vielä maaliin, mutta nyt en uskaltanut riskeerata etenkään kun maalissa ei ollut latausmahdollisuutta vaan suuntasin lähimmälle laturille. Oli kyllä todella harmillinen päätös hyvälle kilpailulle!

Latasimme ensin 5 km päässä olevalla hitaalla type 2 -latauspisteellä vartin ja jatkoin sitten 4 km päähän pikalaturille Hämeenkylän K-Supermarketllle. Olisi sinne varmaankin päässyt suoraan viimeiseltä AT:lta oikein pihistelemällä, mutten uskaltanut kokeilla, ettei auto jätä tielle. Yllätykseni laturilla oli jo toinen kilpailun e-Golfeista. Ja kun olimme itse lähdössä sieltä, tuli sinne vielä kilpailun kolmas e-Golf. Se on hirveän hyvä auto ajaa, mutta akku on vähän liian pieni! 

Nyt kävi näin!

Saapuessamme maaliin kaikki muut kilpailijat olivat jo lähteneet ja paikalla oli enää järjestäjiä. Vaikka olimme kiertäneet ylimääräisen lenkin, annoimme kuitenkin aikakorttiin koko kilpailun kulutuksen. Se oli sama 13,4 kWh/100 km kuin viimeiselle AT:lle tullessakin.

Kulutukset aikatarkastusasemittain. Viimeisellä en muistanut nollata mittaria.

Koko päivän keskikulutus 13,4 kWh/100 km.

Tulokset

Autot oli jaettu kilpailussa massan perusteella kahteen luokkaan; alle 2000 kg painoisiin ja yli 2000 kg painoisiin.

Kilpailun tulokset laskettiin niin, että kunkin auton kulutus jaettiin auton massan suhteella luokan painavimpaan autoon. 

Painotettu kulutus = kulutus / ( massa / painavimman massa ) 

Painavimman auton tulos on sama kuin sen kulutus. Mitä kevyempi auto on, sitä pienempi jakaja on ja sitä enemmän kilpailukulutus (tulos) on. Tällä tavalla suhteuttamalla eri painoisten autojen kulutukset tulokset saadaan tuotua lähemmäs toisiaan eikä luokan kevyin ja pienikulutuksisin auto voita automaattisesti.

Lopputuloksiin lisätään myös ylinopeuksista, ennakoista ja myöhästymisistä saadut rangaistukset prosentteina. Ennakosta ja myöhästä saa kultakin alkavalta minuutilta 2 prosenttiyksikköä sakkoa.

Lopputulos = painotettu kulutus + ( painotettu kulutus x rangaistusprosentit / 100 )

Pienten sähköautojen luokan voitti Tesla Model 3 tuloksella 14,08 kWh/100 km. 

Sen absoluuttinen kulutus oli 13,8 kWh/100 km, mutta yhdestä myöhästymisestä saadun 2 % sakon takia sen lopputulos 14,08 kWh/100 km:iin. Model 3 oli 1931 kg massalla luokan painavin auto, joten painokerroin ei vaikuttanut tulokseen.

Isojen luokan voitti Tesla Model S 90D tuloksella 16,79 kWh/100 km. 

Sen painokerroin oli 0,971, mikä saadaan jakamalla auton massa 2223 kg luokan painavimman auton (Tesla Model S raven) massalla 2290 kg. Jakamalla S 90D:n absoluuttinen kulutus 16,3 kWh/100 km painokertoimella saadaan lopputulokseksi 16,79kWh/100 km.

Ajoin e-Golfilla maaliin laturin kautta, joten minut hylättiin. Laskin kuitenkin mielenkiinnosta kilpailun lopputuloksen myös itselleni. E-Golfin painokerroin oli 0,836 (1615 kg / 1931 kg), joten absoluuttinen kulutus 13,4 kWh/100 km muuttuu lopputuloksissa lukemaan 16,03 kWh/100 km. Sillä olisi sijoittunut kevyiden autojen luokan viidenneksi

Alla olevassa taulukossa ja kaaviossa on koko kisan tulokset. Ne on lajiteltu pienimmän lopputuloksen mukaan luokittain. Kaaviossa siniset palkit edustavat absoluuttisia kulutuksia ja vihreät painotettuja. Laitoin mukaan myös diskatut autot harmaalla taustalla. 

Yhteenveto

Oli tosi kiva nähdä niin paljon uusia sähköautoilijoita mukana kisassa. Meitä EcoRun-cupia ajaneita harrastajia oli kisassa 5 ja loput 13 oli ensikertalaisia tai satunnaisia harrastajia.

MTV Uutiset teki kilpailusta kivan ennakkojutun ja haastatteli järjestäjiä netti-tv:seen kisan jälkeen. Hienoa että saatiin lajille näkyvyyttä!

Missasin latausepisodin takia harmillisesti kilpailun loppuseremoniat. Olisi ollut hauska päästä juttelemaan uusien kisaajien kanssa siitä, miten kisa meni. Taloudellisuusajokisojen yksi tärkeä osa on kisan jälkeinen spekulointi ja pohdinta, miten olisi voinut ajaa paremmin! Ymmärtääkseni ihmiset kuitenkin tykäsivät tosi paljon kisasta ja toivon kovasti, että he innostuisivat osallistumaan ensi vuonna EcoRun Cupiin!

Harmitti myös, etten saanut virallista tulosta kilpailusta. Jos emme olisi eksyneet alussa ja joutuneet ajamaan aikataulua kiinni, range olisi saattanut riittää maaliin, mutta tiukille se olisi silti mennyt. Mulla olisi tosin pettänyt koko loppuillan aikataulu jos olisin tullut miinuslukemilla maaliin, koska lataaminen schuko-töpselistä olisi ollut sairaan hidasta ja piti ehtiä vielä palauttaa auto ennen junaa kotiin, joten ehkä parempi näin.

Automuseo kilpailun tapahtumapaikkana oli ajatuksena hyvä, mutta pienellä akulla varustettuja autoja ajatellen olisi kiva, jos kisapaikalla pystyisi lataamaan autoja. Minun mielestäni riittäisi ihan hyvin, että olisi type 2 latauspisteitä, että ennen reitille lähtöä saisi täytettyä akkuun viimeiset prosentit mitkä ovat kadonneet paikalle ajaessa. Esimerkiksi huhtikuun kisan lähtöpaikan vieressä ALD Vaihtoautojen pihassa Vantaan Koivuhaassa oli lataustolppia useammalle autolle.

Kilpailun tuloslaskennan kaava oli kokeilu (=paras arvaus miten autot saataisiin samalle viivalle). Kilpailusta saadun datan perusteella EcuRunin lajiryhmä kehittää ensi kaudelle entistä paremman laskukaavan, jonka tarkoitus on kannustaa osallistumaan kisaan sähköautolla sen massasta riippumatta. Uuden kaavan myötä autojen jakaminen isoihin ja pieniin autoihin tulee todennäköisesti poistumaan. 

Kummassa päässä sateenkaarta maali on?

Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior

tiistai 05.02.2019 Avainsanat: Koeajo , Polo , Polo Junior , Volkswagen

Jyväskylän Autotarvikkeelle tuli viime viikolla myyntiin sellainen autoharvinaisuus, että oli pakko käydä välittömästi koeajamassa se. Kyseessä on vuosimallin 2011 Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline - auto, joka tässä blogissa tunnetaan tutummin nimellä Polo Junior. Jep, juuri se sama Polo, jonka ostimme uutena vuonna 2011 ja myimme 2015, kun Leonidas tuli taloon.

Poloinen löytyi supertäydestä vaihtoautohallista paraatipaikalta ihan sisäänkäynnin tuntumasta. Mietin hetken, että kehtaanko ei-ostajana edes pyytää myyjää kaivamaan autoa pois hallista, koska se oli niin kaukana autojen uloskäynnistä. Autotetriksen ammattilaisella oli kuitenkin palikat hallussa ja vain paria muuta autoa siirtämällä Pololle järjestyi esteetön reitti ulos.

Kukas se sieltä kurkistaa?

Olipa hauska päästä fiilistelemään ja ajamaan Pololla! Hieman nostalgiaakin auton kohtaamisessa oli, kun bongasin sen perästä häälahjaksi saamamme kromisen pakoputken pään.

Polo on kyllä superhyvä ajaa, vaikka onkin pieni. Se on tosi ketterä, ja huomaa kyllä, että siinä on lyhempi akseliväli kuin kokoluokkaa isommassa Leonissa. Ohjaus on Leonia pehmeämpi, mutta silti varsin tarkka. Urheilulliset alcantarapäällysteiset etuistuimet ovat edelleen mahtavat!

Vanha kunnon Polo Junior!

Luopuessamme Polosta Juniorista sen mittarissa oli noin 33 000 km ja nyt vajaa neljä vuotta myöhemmin se oli juuri saavuttanut 90 000 km rajapyykin.

Kyllähän siinä ajetut kilometrit jo jonkin verran näkyivät. Aikoinaan ihanan sileää nahka(jäljitelmää) oleva ratti oli kiillottunut liukkaaksi ja käsijarru oli löysän tuntuinen.

Kyynärnojaa ei voi enää pitää ollenkaan pystyasennossa, koska sen kannen lukitus on rikki. Kansi aukesi heti kun kyynärnojan nosti pystyyn ja jos siinä olisi ollut jotain tavaraa sisällä, niin kaikki olisi levinnyt takapenkin jalkatilaan. Ei se ehkä haittaa kaikkia, mutta koska kyynärnoja peittää hieman ärsyttävästi käsijarrun, pidin sitä itse aina pystyasennossa.

Ai että, nuo penkit ovat edelleen mahtavat! Kuvassa näkyy myös miten keskikyynärnoja tulee vähän hankalasti käsijarrun päälle.

Täytyy sanoa, että olisin itse ostamassa tämän ikäistä DSG-automaatilla ja ketjukoneella varustettua Poloa olisin hieman epäileväinen, koska nuo osat ovat olleet enemmän ja vähemmän vikaherkkiä. Tai ainakin sellainen tuntuma minulla on, lukumääristä ei ole mitään tietoa.

Polo Juniorista on vaihdettu molemmat osat. Ketju uusittiin venymisen takia kesällä 2013, kun sillä olimme ajaneet sillä vasta reilu 18 000 tkm. Huoltokirja puolestaan paljasti, että DSG:n monitoimikytkin on vaihdettu keväällä 2016, kun mittarissa on ollut 53 600 km. Leonin kytkin meni vaihtoon viime keväänä, että ei oikein herätä luottamusta...

Mutta! Polosta on siis vaihdettu nämä molemmat kalliit osat, joten ainakin minä uskaltaisin ostaa sen. Seuraavaan normaaliinkin huoltoon on vielä hyvin aikaa, sillä viimeisin öljynvaihto ja määräaikaishuolto on tehty viime marraskuussa.

Seuraava iso kuluerä tulee olemaan kesärenkaat, sillä nykyiset alkavat olla loppuun ajetut. Ne ovatkin auton alkuperäiset, joten ei mikään ihme!

Talvirenkailla pärjää vielä ihan hyvin. Alla on helmikuussa 2/2015 käyttöön ottamani kitkarenkaat, joissa tuntui olevan ihan hyvä pito. Varmaan yhden talven ajaisin niillä vielä itse ja vaihtaisin sitten periaatteesta, koska kitkarenkaiden pito heikkenee iän myötä vaikkei niillä edes ajaisi.

Tämä on nyt kolmas kerta kun Poloinen on Autotarvikkeen vaihtoautohallissa ja ainakin kaksi edellistä kertaa se on vaihtanut omistajaa todella sähäkästi, joten luulisi ettei jää pitkäksi aikaa pölyttymään tälläkään kertaa. Joten jos kiinnostaa niin käypä tsekkaamassa! Hintaa autolla on nyt 12 500 e.

Jos auton alkutaival kiinnostaa, niin siitä voi lukea tästä blogista "Polo Junior" -avainsanan takaa.

ps. Juttu ei ole maksettu mainos, vaan täysin omakustanteinen ihkutus. Voitte silti kertoa terveisiä Autotarvikkeen myyjille jos tämän blogijutun perusteella käytte autoa katsomassa! :)

Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa

torstai 22.10.2015 Avainsanat: Leonidas , Polo , Tapahtuma , Volkswagen

Ensimmäiset muistoni MM-ralleista ovat peruskouluajalta 90-luvulta, jolloin kilpailu kulki vielä Suurajojen nimellä ja järjestettiin elokuun puolella. Kotipaikkakuntani Lievestuore sijaitsee lähellä Ruuhimäkeä ja pojat lintsasivat koulusta päästäkseen katsomaan ralleja. Monena vuonna ralliautot myös ajoivat taajaman läpi ja pysähtyivätkin siihen. Jonain vuonna seuratessamme huoltoa joku mekaanikko pyysi, että voisimmeko me lapset etsiä heille pari lautaa. Lähdimme tohkeissamme niitä etsimään, mutta emme löytäneet. Mikä pettymys sitten olikaan, kun palatessamme auto olikin jo lähtenyt pois.

Aikuisena rallit eivät kiinnostaneet ja Jyväskylän Ainolanrannassa asuessamme bongailimmekin rallien aikaan enemmän helikoptereita kuin autoja. Kunnes ... tadaa, alkoi kuulua huhuja että Volkswagen aikoo lähteä MM-sarjaan ja vielä Pololla! Service Parkia pidemmälle en kuitenkaan lähtenyt, sillä minua kiinnosti enemmän Volkkarin oheistoiminta ja ralli-Polojen näkeminen läheltä kuin autojen seuraaminen erikoiskokeilla.

Ääni muuttui kellossa, kun näin viime vuoden kisan jälkeen Suomen Volkswagenin Facebook-sivulla kuvia erikoiskokeelta, jonka varrella kymmenet Volkkarin liput liehuivat. Olisipa hienoa päästä mukaan kannustamaan tuohon porukkaan! Vähän ennen tämän vuoden ralleja kysäisinkin maahantuojalta, että olisiko VW-fanin blogaajan mahdollista päästä mukaan. Olihan se, eikä mennyt kuin päivä, kun posti jo kiikutti minulle rallipassin ja kutsun Volkswagenin vieraaksi Jukojärven erikoiskokeelle. 

Jäätyminen Harjulla

Koska minulla oli nyt kätösissäni - tai pikemminkin kaulassani - kaikille erikoiskokeille oikeuttava rallipassi, niin pitihän sitä hyödyntää. Lyöttäydyinkin torstaina mukaan työkaverini seurueeseen Jyväskylän keskustassa ajettavalle Harjun erikoiskokeelle. Katselupaikaksi pojat olivat valinneet ek:n loppupuolella olevaan hidastetöyssyyn rakennetun shikaanin, johon autot ensin hidastavat ja siten taas kaasu pohjaan ja kohti maalia. Paikalta näki myös hieman autoja, kun ne ajoivat Harjun rinnettä alas.

Suuntasimme Harjulle jo pari tuntia ennen ek:n alkua varmistaaksemme hyvät paikat. Hieman turhankin aikaisessa, sillä ainakaan tuolla alueella ei ollut vielä mitään yleisöryntäystä ja viiden maissa iski kunnon kaatosade, jota pidimme erään koivun ja sateenvarjojen alla. Työkaverini ehti kastua läpimäräksi kaivaessaan repustaan sadetakkia! Itse pysyin kuivana, mutta kun myöhemmin kaivoin repusta hupparin lämmikkeeksi, totesin sen osittain kastuneen, kun vesi oli valunut sateenvarjosta repun päälle. Niinpä ennen kuin ek:lla ehti ajaa ainuttakaan autoa, olin jo ehtinyt jäätyä totaalisesti ja loppusulaminen tapahtuikin vasta kotona kuumassa suihkussa.

Koitimme olla hieman sateen suojassa puun alla. Viereen muodostui kunnon joki...

Harjun ek ajettiin torstaina niin, että ensin liikenteeseen lähtivät alempien luokkien autot ja 1,5 h myöhemmin WRC-autot. Tässä lienee ideana, että katsojat eivät kaikkoa heti kärkinimien ajettua. Minusta oli kyllä ihan kiva katsoa ensin noita hitaampia autoja ja nähdä sitten pikkuhiljaa yhä kovempaa ja kovempaa ajoa. WRC-autojen kanssa kilpaa ajoi myös tv-kuvauskopteri, joka lensi niin matalalla, että sen ilmavirta varisti moneen otteeseen puista vettä katsojien päälle.

Joku ekoista autoista radalla.

Katselupaikkamme shikaanin jälkeen oli ihan jees, mutta varmaan parempiakin olisi voinut olla. Jossain vaiheessa enne WRC-autoja kävin kävelemässä (lue: sulattelemassa itseäni) Harjun alueella ja yksi kiinnostava katselupaikka olisi esimerkiksi ollut maalin paikkeilla. Harjun laellakin kävin, mutta siellä autot vai hujahtivat ohi, eikä varsinaista teknistä ajamista nähnyt. 

WRC-autojen ajettua lähdimme valumaan vähitellen kohti Service Parkia. Paluumatkalla bongasimme kivan katselupaikan, jossa autot ajavat harju alamäen jälkeen asfaltilta hiekalle. Siinä mutkassa oli menoa ja meininkiä.

Tämä olisi ollut hyvä katselupaikka!

Yhteenveto elämäni ensimmäisestä erikoiskokeesta: ihan siistiä, mutta hirveästi odottelua ja kylymä! Ensi kerralle siis mukaan penkki ja lisää vaatteita. Kaupunkierikoiskokeesta kylä tykkäsin, kun sitä varten ei tarvinnut ajaa mihinkään korpeen vaan käveli vain paikalle.

Perjantain huolto

Perjantain ralliohjelmana oli päättänyt seurata Volkkarien iltahuollon. Menin Paviljongin Service Parkiin tuntia ennen huollon alkua, jolloin paikalla oli vielä ihan hiljaista ja pääsin erinomaiselle katselupaikalle aidan viereen Latvalan pilttuun eteen. Ajoitukseni oli täydellinen, sillä ei tarvinnut kuitenkaan odottaa kuin kymmenisen minuuttia, niin porukkaa alkoi valua paikalle. :)

Ogier ja Latvala tekivät hienot sisääntulot pilttuisiinsa ja oli siistiä autot ihan eturivistä. Keskeyttämään joutuneen Mikkelsenin pilttuu oli suljettu tarkkaan pressulla. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mitä siellä tehtiin, sillä kovasti sieltä kuului kaikenlaisia askartelun ääniä.

Latvala saapuu huoltoon.

Minulle the juttu oli Latvalan auton huolto, vaikka yhtä hyvinhän olisin voinut seurata myös Ogierin huoltoa. Valitsemastani paikasta se vain näkyi vähän huonosti. Latvalan huoltoa sai odottaa hetken jos toisenkin, sillä Ogierin auto huollettiin ekana. Ja sitten kun Latvalan auton kimppuun käytiin, tärkeämmät rallivieraat kansoittivat ihan pilttuun edustan eikä tavallisten katsojien aidan takaa tahtonut nähdä mitään. Onneksi eivät olleet siinä koko aikaa, mutta loppujen lopuksi huollosta ei silti ottanut selvää. Tai sitten sometin liikaa... Kovasti miehet puuhasivat auton ympärillä ja minua huvitti, kun yksi vielä makasi auton alla, niin toinen jo moppasi lattiaa vierestä! :)

Oli kyllä aikamoinen tohina auton ympärillä huollossa. :)

Uusi pohjapanssari autoon. Viimeisessä kuvassa jo moppaillaan ja auton takana taitaa olla itse JML.

Kaiken kaikkiaan seisoin aidan vieressä kolme tuntia, mikä kuulostaa aika paljolta, mutta meni nopsaan. Koko illan seisoskelu kyllä kannatti, sillä huollon alkaessa Latvala tuli jakamaan nimmareita ja nyt mulla onkin työpaikan Volkswagen-seinällä Polo WRC:n kuva Jari-Matin nimmarilla varustettuna!

Ai niin, @volkswagensuomi instagram-kuvista voi muuten bongata jonkun hyvin keskittyneen punapään (1, 2). 

Nimmareita faneille.

Rallimuistot seinällä. :)

Jukojärven erikoiskoe

Kellon soidessa kuudelta lauantaiaamuna mietin onko tässä mitään järkeä: suunnata nyt koko päiväksi pellolle katsomaan kun autot kiitävät ohi. :D Ei muuta kuin Leonidaksen nokka kohti Keuruuta ja asiaa selvittämään.

Leonidas parkkiin pellolle. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Katsomon sisäänkäynti. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Rally the Worldin mainoskuvan mukaan elämä ennen ja jälkeen rallien on pelkkää odottelua. Jukojärvellä ei tarvinnut aamulla juurikaan odotella ja sain silti oivallisen paikan ihan aidan vierestä, josta tiukan vasemmalle kääntyvän mutkan ajamista oli kiva seurata lähietäisyydeltä. Autot hidastivat mutkaan kunnolla ja painoivat taas katsomon kohdalla kaasun pohjaan.

Lauantain ajojärjestyksessä Ogier ja Latvala olivat ihan alussa. Juontajamme kuulutti, että JM tulee kolmantena ja liputimme innoissamme … Citroenille. Voi ei, mihin oli Latvala jäänyt?! Onneksi sitten selvisi, että JM tuleekin vasta neljäntenä. Juontaja pahoitteli väärää tietoa ja pyysi, ettei häntä kivitettäisi siitä hyvästä - vain pehmeillä pullilla olisi saanut heittää. :D Noo, hyvää harjoitusta siinä saatiin ja seuraavana liput liehuivat ja torvet soivat Latvalalle, joka hujahti vauhdikkaasti ohi. Täytyy sanoa, että juontajamme oli mainio ja juttua riitti niin, että viereisellä Jarkko Nikaran VIP-alueella mietittiin varmaan, että hiljeneekö tuo koskaan. Mutta liputettiin me juontajan kehotuksesta Jarkko Nikarallekin! :D

Latvala selvittää mutkan tyylikkäästi. Ja minä tajusin, että tarvitse kameraani zoom-objektiivin...

Sinänsä on kyllä harmi, että WRC-autot ajavat ekana, sillä Volkswagen-fanit näkevät tallinsa autot heti ensimmäisenä ja sen jälkeen ei ole mitään jännitettävää. Tykkäsin enemmän torstain Harjun EK:n tavasta, jossa aloitettiin hitaammista ja edettiin yhä lähemmäs huippua. Molemmilla erikoiskokeilla viimeisinä ajoivat vetomiehet, joiden ajamista mutkaan oli itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata, kun taso oli hyvin vaihtelevaa. Joku vetomies jopa kääntyi mutkassa väärään suuntaan ja ajoi siitä sitten vauhdikkaan uukkarin.

Volkswagen-katsomo oli muuten siitä hauska, että siellä olisi ollut melkein poikkeava jos oli päällä jotain muuta kuin VW-vaatteita. Fanituotepisteestä saatujen lippisten lisäksi takkeja, huppareita ja t-paitoja näkyi runsaasti. Itse harrastin torstain erikoiskokeesta viisastuneena kolmikerros-Volkkari-pukeutumista; t-paita, huppari ja takki; enkä tällä kertaa jäätynyt. Tosin siinä vaiheessa kun porukka alkoi olla pelkissä t-paidoissa, mä tarkenin juuri ottaa takin pois päältä. Tuli elävästi mieleen vaellusripari vuodelta 2000, jolloin olin koko ajan jäässä ja pukeutuneena suunnilleen kaikkiin mukana kantamiini vaatteisiin!

Aamun kärkiryhmien ajettua koittikin jo lounasaika. Ruuat olivat maistuvat ja annoksen kruunasi huippuhyvä loimulohi. Jälkkärikahvina tarjottiin ehtaa Jari-Mattia, jonka tosin skippasin, kun en ole kahvia koskaan oppinut juomaan. Mutta kahvila oli tosi hieno ja sen jättimäiset suklaakeksit namia.

JM-Coffee. Passion for rallying and coffee.

Viimeistenkin vetomiesten ajettua Jukojärvi 1 hiljeni ja monet Volkkarifanit lähtivät pois. Minä olin päättänyt katsoa molemmat EK:t, kun olin kerran paikan päälle tullut. Aikaa tappaakseni kävin hakemassa autosta läppärin ja aloitin tämän blogimerkinnän kirjoittamisen, tosin julkaisuajasta voitte päätellä, että runosuoni ei oikein sykkinyt. Myöhemmin pöytääni istahti pari miestä, jotka tulivat Volkkarikatsomoon vasta Jukojärvi 2 varten. Heidän kanssaan sekä aika että juttu lensivät.

Parikymmentä minuuttia ennen Jukojärvi 2 alkua taivas alkoi synketä uhkaavasti juuri ennen EK:n alkua vettä alkoi tulla kaatamalla. Suuri osa katsojista vetäytyi telttakatokseen, mutta kovimpia faneja edes kaatosade ei karkottanut parhaimmilta katsomopaikoilta aidan vierestä. Ei myöskään minua, vaan istuin sateenvarjon alla kuin tatti ja puristin tiukasti reppuani, jotta läppäri ei vain kastuisi. Kannustamisemme palkittiin: kun Latvala ajoi Volkswagen-katsomon ohi, hän ehti vielä kelistä ja vauhdista huolimatta vilkuttaa meille. Tai ehkä Se oli Miika, mutta kummiskin. :)

Sateenvarjomeri ja tiivis tunnelma katoksissa.

Näkymät sateenvarjon alta. Nolla-auto kiertämässä reittiä.

Tärkeimpien luokkien ajettua ajattelin lähteä kotiin, mutta niin olivat ajatelleet monet muutkin ja peltoparkista poistuminen oli ruuhkautunut. Pelto oli muuttunut sateen seurauksena mutavelliksi, johon etenkin asuntoautot jäivät kiinni. Monet henkilöautotkin tarvitsivat työntöapua, kun taas nelivedot ylittivät mutaesteen kadehdittavan helposti. Niinpä palasin suosiolla katsomaan erikoiskoetta.

Kiitos kun kävit! Paitsi että en lähtenytkään. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

EK:n päätyttyä autoja oli jonottamassa pois pellolta ihan valtavasti ja joitain autoja taidettiin vetää sieltä irti traktorillakin. Osa porukasta oli ihan raivona ja pois ajamisessa ei ollut mitään logiikkaa, kun kaikki vain yrittivät tunkea samaan aikaan pois ja muutama mies (en tiedä olivatko järjestäjiä) koittivat edes vähän ohjata liikennettä. Käsitin että parin sadan metrin mittaisella poistumistiellä tapahtui peräänajokin, kun sinne piti ottaa vauhtia ja joku toinen oli tainnut jäädä sinne kiinni. Sivukorvalla kuulin manausta, kuinka järjestäjät keräävät vain rahat mutta poispääsemiseen ei liikene mitään apuja.

Aargh, mikä lieju!

Minä en jaksanut jonottaa pois, vaan istuin suosiolla autoon lukemaan kirjaa. Välillä kävin katsomassa tilannetta ja lopulta lähes 1,5 h ihan ekaa lähtöyritystäni myöhemmin pääsin starttaamaan. Suurin pelkoni oli, että Leonidas jää kiinni ja sitä joudutaan työntämään, jolloin se saattaisi naarmuuntua... Onneksi siihen mennessä poistumistielle oli keksitty pitävämpi reitti ja pääsin ajamaan turvallisesti pois, vaikkakin tiellä aikamoiset urat olikin. Olipahan kokemus!

Latvala voitti!

Sunnuntaina olisi ollut hauska mennä Paviljongille katsomaan Latvalan kruunaamista Suomen MM-rallin mestariksi, mutta sinne olisi pitänyt lähteä niin ajoissa etten ehtinyt. Tyydyin siis fiilistelemään ralliradiota kuunnellen ja uutissivuja lueskellen.

Yhteenveto

Tuliko volkkarifanista rallifani? No ei sen enempää kuin ennenkään. On siistiä kun rallisirkus tulee kaupunkiin, koska Volkswagen on mukana, mutta koko viikonlopun mittaiseen erikoiskokeiden kiertorupeamaan en usko lähteväni jatkossakaan. Vaikka ihan hauskaa olikin ja ajamista oli kiva seurata, niin en siltä näe itseäni kiirehtimässä erikoiskokeelta toiselle. Tai oikeasstaan se kyllä riippuu ihan seurasta! Yksinään ei, kaverien kanssa - miksipä ei. Ja vaikka en ralleja muuten aktiivisesti seuraakaan, niin esim. ralliradio oli kovaa kamaa sen jälkeen kun oli itse päässyt katsomaan menoa paikan päälle. 

Kiitokset Volkswagenille elämyksellisestä ralliviikonlopusta!

 

Volkswagen Demo Tour 2015

sunnuntai 11.10.2015 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Scirocco , Volkswagen

Viime vuonna taukoa pitänyt Volkswagenin erikoisempia malleja esittelevä Demo Tour -kiertue on taas lähtenyt tien päälle. Aiemmista vuosista poiketen sen suunta on tänä vuonna pohjoisesta etelään ja niinpä Jyväskylä oli vuorossa jo nyt lokakuun alussa. Tätä olinkin toivonut! Oli kivaa, kun tehokkaita autoja pääsi testaamaan vielä kesärenkailla. 

Aiemmin Demo Tour oli minulle jokasyksyinen unelma-autoni Volkswagen Sciroccon testaushetki, mutta valitettavasti sitä ei enää nykyisin tuoda Suomeen. Sen ihanuuskin on tosin vähän väljähtänyt; vuonna 2008 esitelty ja 2014 kevyesti faceliftattu auto kaipaisi ehdottomasti oikeaa uutta versiota ja päivitystä MQB-alustaan.

Harkitsin, että skippaisin koko kiertueen, koska siellä ei ollut hirveästi minua kiinnostavia malleja. Päätin kuitenkin lähteä lauantain ratoksi kokeilemaan Polo GTI:tä ja tulipa sitten testattua paria muutakin autoa. Mukaan minulle lähti yksi Demo Tourin esittelijöistä, mikä oli kivaa, kun sai samalla keskusteltua autoista.

Golf Alltrack, Polo GTI ja Golf GTE

Volkswagen Polo GTI 1,8 TSI 141 kW (192 hv) DSG

Siitä olikin viisi kuukautta, kun olin viimeksi ajanut Pololla! Se oli varmaan kutistunut, kun tuntui nyt niin kovin pieneltä... Ei liian pieneltä, mutta esimerkiksi huomasi miten pienessä autossa rengasmelu oli paljon kovempi kuin omassa. Ja istuin oli kovin lyhyt, vaikka aiemmin Polon valtti oli juuri minulle sopivassa istuimessa ja Leonin kanssa meni suorastaan jonkin aikaa ennen kuin totuin sen istuimeen.

Koon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä: kulkupuoli Polo GTI:ssä oli enemmän kuin kunnossa. Konehuoneeseen mahdutetut 192 hevosta olivat erittäin halukkaita kulkemaan ja vielä kun ajotilaksi valitsi sportin, auto suorastaan lensi. Motarille kiihdyttäessä 100 km/h tuli vastaan ihan liian nopeasti ja tuntui siltä, että oikeastaan vasta satasta hätyytellessä auto heräsi kunnolla eloon. Ihan kuin se olisi löytänyt jostain vielä lisää voimavaroja. Sääli että niitä ei pystynyt tätä enempää testaamaan. Edellisellä kiertuepaikkakunnalla Ylivieskassa Demo Tourin autoja oli voinut ajaa myös lentokentällä ja oli siellä päästelty yli kahtasataa. Eipä olisi ollut suotta siistiä päästä testaamaan!

Polossa minut pääsi yllättämään jarrujen tehokkuus. Muutamin liikennevaloihin tuli jarrutettua niin, että auto melkein niiasi, kun jarrut ottivat niin herkästi kiinni. Esittelijä arveli, että tämä johtuu autojen uutuudesta, mutta en minä Leonista muista vastaavaa huomanneeni. Kaikissa koeajoautoissa oli kuitenkin yhtä napakasti kiinni ottavat jarrut. Kun sitten koeajojen jälkeen palasin oman auton rattiin, tuntui että sen jarruista ei ole mihinkään, kun auto ei pysähtynytkään hipaisusta. Fiilis oli sama kuin edellisenä päivänä, jolloin vaihdoin levyjarrullisen kesäpyöräni vannejarrulliseen talvipyörään: eihän tämä meinaa pysähtyä millään!

Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 193 kW (262 hv) BlueMotion Technology 4MOTION Terrain Tech Tiptronicautomaatti

Pikkuisen Polon jälkeen halusin kokeilla jotain aivan muuta ja valitsin koeajoon Touareg-katumaasturin. Johan oli autolla näköä ja kokoa! Korkeasta autosta näki mahtavasti ulos ja esimerkiksi ohittamani Tiguan näytti yhtäkkiä tosi pieneltä autolta, kun sitä korkeuksistani katselin. Touaregin kyyti oli eleettömän arvokasta, mutta hiljaa hyrräävä moottori antoi silti ymmärtää, että voimaa on tarvittaessa vaikka mihin. Hienot tunne! 

Touaregilla suuntasin Vaajakoskelle Hupeliin, jossa on yksi suosikkivalokuvauspaikkani. Yllätyksekseni Hupelintie oli saneerauksen vuoksi poikki ja käytössä kiertotie. Se ei haitannut, sillä kiertotiellä oli jyrkähköä ylämäkeä ja hiekkapintaa, mikä sopi auton luonteeseen paremmin kuin hyvin. Valokuvaaminen tosin jäi, sillä valitsemaani reittiä ei päässyt haluamaani paikkaan vaan ajoin umpikujaan. Tie oli poikki ja tilalla valtava monttu. Ei auttanut muu kuin kääntää auto ympäri, mutta tämäkin oli koeajon kannalta oikein hyvä juttu: sain testattua tositilanteessa superhienoa Area View -ympäristöntarkkailujärjestelmää, joka näytti auton lintuperspektiivistä. Samaan aikaan ruudulla näki peruutuskamerasta auton taustan ja apuviivat siitä, mihin auto päätyy nykyisellä ratin kääntymiskulmalla.

Ympäristäntarkkailujärjestelmän kuvaa. (Kuva on tosin Passatista Autotarvikkeen pihaan pysäköinnin jälkeen.)

Yksi hieno ominaisuus Touaregissa oli kuolleen kulman varoitin eli Side Assist. Ominaisuutenahan tämä on tuttu jo vaikka Mazda3:sta, mutta siinä missä Mazdan varoitus on pieni kuvake peilin reunassa, Touaregissa peilikotelon kylkeen sivuun syttyy niin iso oranssi led-valo, että jos sitä ei huomaa niin ei mitään.

Täytyy muuten tunnustaa, että tajusin vasta viime keväänä, että auton mallinimi on Touareg eikä Touraeg. Jälkimmäinen istui niin paljon paremmin suomalaisen suuhun! Nimi lausutaan "tuareg" ja se on suora lainaus Saharan alkuasukkaiden tuaregien nimestä.

Volkswagen Passat Highline 2,0 TDI Biturbo 176 kW 4MOTION DSG

Viimeisenä autona halusin testata vielä Passattia, jossa on digitaalinen mittaristo Active Info Display. Mittaristossa on perinteisten nopeus- ja kierroslukumittarin sijaan yksi iso korkearesoluutioinen näyttö, johon voi valita näkyviin sellaiset asiat mitä haluaa. Normaalit pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit ovat aina reunoissa, mutta näiden keskelle sai valittua esimerkiksi tietoa kulutuksesta tai navigoinnista. Näiden välissä sitten näkyi karttaa tai tietoa auton tilasta tai muuta. Kartta on siinä mielettömän kätevässä paikassa, kun katsetta ei tarvitse kohdistaa sivulle vaan vain alas sinne, minne muutoinkin autolla ajaessa katselee.

Huomasin Passatillakeskustan liikennevaloissa pysähdellessä, että automaattivaihteisten Volkkarien start-stop-järjestelmä on uudistunut. Siinä missä Leon käynnistyy kun jalan nostaa jarrulta, Touareg ja Passat (en muista oliko Polossa) käynnistyivät vasta kun painoi kaasua. Voi olla tottumiskysymys, mutta nyt ainakin tuntui, että lähdöt autoilla olivat paljon hitaampia koska silloin kun halusi päästä liikkeelle, auto vasta starttasi.

Mittariston lisäksi Passat ei herättänyt minussa mitään ihmeempiä tunteita. Siis kyllähän autosta huomasi, että se oli tosi premiumia ja sillä varmasti mielellään ajelisi. Mutta mittaristo oli kyllä hieno, toivottavasti sellaisia on tarjolla enemmän sitten kun meille tulee seuraava auto!

Yhteenveto 

Tämän vuoden Demo Tourista jäi todella hyvä fiilis. Aiempina vuosina koeajot ovat olleet pieniä pyrähdyksiä, mutta nyt autoa ehti testata enemmän kuin vain Vaajakosken ympyrään ja takaisin. Useamman kerran varmistelin esittelijältä, että onhan nyt jos kierrän vielä tuolta. Ja sopiiko että käydään kuvaamassa Touaregia vähän kauempana. Passatin palauttamisen jälkeen olin tyytyväinen päivän saldoon, mutta esittelijä silti varmisteli, että olisiko vielä ollut joku malli, mitä olisin halunnut kokeilla. Oli kyllä oikein mukava tapa viettää lauantaipäivää. :)

Demo Tour kiertää Suomea vielä joulukuun alkuun saakka, joten käy ihmeessä testaamassa vaikka et autonostoaikeissa olisikaan! 

Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015

torstai 28.05.2015 Avainsanat: Ecorun , Polo , Polo Junior , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Osallistuin Pololla huhtikuun puolivälissä Vantaalla järjestettyyn taloudellisen ajon kilpailuun, joka meni vallan mainiosti! Bensasarjassa Polo oli ensimmäinen ei-hybridi, mikä oli minusta todella hieno tulos! Edellä oli kolme Toyota Priusta ja yksi Auris ja sitten Poloinen, jonka sijoitus oli bensasarjan 5/8 ja yleiskilpailun 7/10. Pysyväistavoitteeni olla ei-viimeinen täyttyi kevyesti. Päihitin myös uudella Volkswagen Pololla ajaneen tiimin, mikä oli tosi siistiä, sillä paperilla uusi malli kuluttaa vähemmän kuin omani. 

Ecorunin Polot: vm. 2011 ja vm. 2015 (tuo sininen väri on ihana!)

Käytin kilpailussa aiemmassa blogauksessa mainitsemaani vapaalla rullausta mahdollisimman paljon, sillä suorittamani testaukseni perusteella uskoin, että sillä olisi pientä vaikutusta tulokseen. Rullauksen määrään nähden en ollut alkuunkaan tyytyväinen Polon 4,75 l/100 km kisakulutukseen; etenkin kun vertaa viime kertaiseen kilpailuun, jolloin Polon kulutus oli ihmeelliset 3,973 l/100 km ja sijoitus silti vasta bensaluokan 6/7. Mutta jokainen kisareitti on erilainen ja nyt suurempi kulutus oikeutti parempaan sijoituksen eikä se harmittanut enää yhtään, kun tulokset selvisivät.

Kisan luokkatulokset: Polon sijoitus 5/8 ja mikä siisteintä, paras ei-hybridi!

Muutamaa iltaa ennen kisaa katselin lähtölistaa ja huomasin, että lisäkseni vain yksi auto oli valinnut polttoaineeksi 95E10. Ihmettelin asiaa Twitterissä ja sain kuulla, että 98E5:llä on parempi energiasisältö ja siksi sitä pitäisi kulua vähemmän. Miksei kukaan ollut kertonut aiemmin, että polttoainevalinnalla on mahdollisuus vaikuttaa tuloksiin? Olin tainnut kuulla energiatiheydestä joskus, mutta en ollut osannut yhdistää tietoa kisailuun. Vaihdoin sitten keskustelun perusteella polttoaineeksi 98:n; en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta tulipahan käytettyä sekin kortti.

Mulla on ollut tähän mennessä joka kilpailussa eri kartanlukija ja samalla linjalla jatkettiin nytkin. En meinannut löytää kartturia millään, mutta sitten keksin pyytää mukaan Twitteristä tutun autovouhottajan @panttosentero'n, joka olikin heti valmis kokeilemaan jotain uutta.

Poloinen, @POLOinen ja @panttosentero

Meidän yhteistyö toimi hyvin eikä mitään isompia kämmejä tullut. Ainut vika oli, että kummallakaan ei oikein ollut kykyä hahmottaa, milloin on ajettava rajoituksen mukaista nopeutta (käytännössä pätkät joiden nopeusrajoitus 80 km/h tai yli) ja milloin on varaa himmailla. Tai no, tiiminähän olimme hyvin toimiva kun kumpikin oli ihan yhtä ulapalla! :D Ensimmäiselle aikatarkastusasemalle meinasikin tulla kiire, kun olin ajanut kehätien vähän alinopeutta. Ehdimme kuitenkin AT:lle omalla minuutillamme ja niin myös kaikille seuraaville.

Saapuminen AT:lle. Olemme juuri ohittaneet AT:n keltaisen aloitusmerkin. Punainen merkki osoittaa AT-pistettä, edempänä oleva keltainen merkki puolestaan AT-pisteen loppumisen. 

Pätkät pystyi ajamaan aika mukavasti aavistuksen alle nopeusrajoitusten, mutta kahden viimeisen tankkauksen väliselle 30 km matkalle Kehä III:a pitkin oli laitettu jostain syystä niin alhainen keskinopeus, että ajelin sen lähinnä 70 km/h, vaikka rajoitus oli 80/100 km/h. Onneksi kehällä on monta kaistaa, niin matelu ei haitannut muuta liikennettä.

Reitillä pysyimme hienosti. Vain yksi oikealle käännös meni niin viime tinkaan, että jouduin kiertämään liikenteenjakajan vastaantulijoiden puolelta... Onneksi muuta liikennettä ei ollut mailla halmeilla, niin tämä onnistui eikä tarvinnut käydä tekemässä uukkaria missään. Muutenkin reitillä oli mukavan vähän liikennettä, eivätkä muut kuökijat hidastaneet menoa lukuun ottamatta eräitä pyöräilijöitä, jotka jouduin ohittamaan vastaantulijoiden vuoksi turhan läheltä. Olisin totta puhuen näyttänyt itselleni keskaria, jos olisin ollut joku noista pyöräilijöistä!

LänsiAuto Ecorunin reitti.

Teron sekuntiviisarilla varustettu rannekello toimi hyvin kellona, joskin jatkoa varten voisin silti ajatella hankkivani kellon, jonka voisi iskeä kojelautaan niin, että näkisin sen myös itse. Silloin ei tarvitsisi kysellä koko ajan kaverilta, miten paljon aikaa on vielä jäljellä. Samasta syystä reittipisteiden saapumisajat sisältävän lapun voisi myös teipata kojelautaan näkyvilleni.

Olikohan kakkos-AT, jolle saavuimme minuutin etuajassa. Ehdin siinä sopivasti käydä repimässä auton konepellistä irti AL-Sportin tarran, joka oli alkanut lepattaa ajoviimassa. Onneksi niitä jäi vielä jäljelle auton kylkiin kertomaan, että olen AL-Sporttaaja. :)

Olin “dynaamista ajotapaa” suosivaa Teroa tarkempi siitä, ettei nopeusrajoitus ylittyisi alamäissä, sillä sain viime syksyn kisoista tutkatraumat. Ja sitten kun olin juuri sanonut Terolle, että jarrutan, koska nopeus oli kiihtynyt 60 km/h alueella alamäessä 66 km/h:iin, oli mutkan takana on tutka! Teron GPS näytti bongaushetkellä nopeudeksi 69 km/h ja mun 66 km/h - voihan pahus!! Loppukisan masentelin tätä virhettäni, mutta suureksi yllätyksekseni meillä ei ollutkaan lopputuloksissa yhtään virheprosentteja! Sakotuksen raja olikin vasta 5 km/h ylinopeus ja ilmeisesti nopeutemme oli ollut tutkassa juuri sen 65 km/h, jolla selviää vielä ilman sanktiota. Oli mukavaa ettei sakkoa tullut, vaikka sijoitukseemme se ei olisi vaikuttanut, sillä meitä seuraavan autokunnan kulutus oli niin paljon meitä isompi. 

Hyvä alamäki...

... ja sen alla tutkapaikka! :o

Oman jännityksensä kisaan toi satunnaisesti matkan varrelle sijoitetut reittitarkastusasemat, jotka piti merkitä omaan reittikorttiin. Niiden ideana on, ettei voi esim. paikallistuntemuksen perusteella valita taloudellisempaa reittiä, sillä silloin tarkastusaseman merkki jäisi näkemättä. Muuten hyvä, mutta bongasimme matkan varrelta pelkästään vaalimainoksia; tosin niitä sitten sitäkin enemmän. Tero stressasi merkkien löytämisestä minua enemmän, sillä itse keskityin ajoon ja unohdin aina hetken skarppaamisen jälkeen koko asian. Toisaalta olen luonnostani aika haka bongaamaan kaikkea epäolennaista, joten uskoin, että olisin nuo merkitkin nähnyt, jos niitä olisi ollut. Maalissa sitten selvisi, että niitä ei ollutkaan laitettu matkan varrella yhtään! Vähän turhaa stressiä, mutta hyvä ettei mennyt yhtään ohi, sillä merkinnän puuttumisesta olisi tullut 15 % sakkoa.

Järjestelyiltään LänsiAuto Ecorun oli mielestäni oikein onnistunut. Alkutankkaus meinasi aavistuksen viivästyä, mutta muuten aikataulut pitivät hyvin ja tulokset saatiin nopeasti. Reitti tuntui melko haastavalta taloudellisen ajon kannalta, mutta ei siinä muuten mitään valittamista ollut. Hiekkateitä oli riittävän vähän eikä niitä tarvinnut ajaa tuhatta ja sataa. Lähdössä tarjottu aamiainen oli ehkä turhankin luksusta, sillä aamulla liikenteeseen lähtiessä olin kuitenkin syönyt jo aamupalan. Maalissa oli myös tarjolla ruokaa, mikä saisi ehdottomasti kuulua jokaiseen kilpailuun! Kinkkukiusauksen nähdessäni ajattelin tosin ekana kilpakumppaniamme Annaa, joka kertoi viime syksynä, että se on hyvin perinteinen Ecorun-eväs - hän kasvissyöjänä taisi taas joutua tyytymään pelkkään salaattiin...

Maisemaa matkan varrelta.

Polon joustava huoltovälinäyttö näytti muuten kilpailussa todellisen minänsä. Se alkoi huhtikuun alkupuolella huomautella, että viitsisitkö huoltaa lähiaikoina, vaikka perinteisesti aikaperusteisesti seuraavan huollon piti olla vasta heinäkuun alussa. Kilpailuun lähtiessä päiviä oli mittarissa muistaakseni 12, mutta suunnilleen jokaisella aikatarkastuspisteellä huolto siirtyi päivän kauemmas ja kisan lopussa se oli jo 17. Taloudellinen ajo teki selvästi auton tyytyväisemmäksi!

 

 Polon huoltovälinäyttö. Kaksi ekaa kuvaa on kisapäivältä ja viimeinen seuraavalta päivältä. Huolto siirtyi ajallisesti kauemmaksi, vaikka kilometrimäärä huoltoon pieneni. :D 

Polon viimeisestä Ecorunista jäi oikein hyvät fiilikset. Seuraava kilpailu on kahden viikon päästä täällä Jyväskylässä ja silloin Leon pääsee näyttämään kyntensä. Kartturikseni on lähdössä Nelivetoa-blogin Aki, jonka kanssa kävin koeajamassa Jyväskylän Ecorun-testilenkin. Leon meni sen ajotietokoneen mukaan 4,2 l/100 km kulutuksella, kun Pololla sama oli 4,9 l/100 km. Olen erittäin toiveikas, että se Leon kulkisi myös kisassa vähemmällä polttoaineella kuin Polo, mutta sen näemme sitten!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (19)
joulukuu (3)
testi2
testijuttu
testijuttu
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!