POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ecorun

Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019

keskiviikko 13.11.2019 Avainsanat: Ecorun , Polo , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Sähköautot olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa virallisena luokkana EcoRun-taloudellisuusajokilpailuissa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Kulutus katsottiin suoraan autojen ajotietokoneista eikä lataamalla, koska se olisi nykyisellä infralla mahdotonta järkevässä ajassa.

Luokkia sähköautoille oli kaksi; alle ja yli 2000 kg painoiset; koska isommilla autoilla ei ole mitään jakoja pieniä vastaan. Näissäkin luokissa tosin kevyemmät pääsääntöisesti voittivat painavammat eikä esimerkiksi elokuussa isojen luokassa ajamallani jättimäisellä Audi e-tronilla ollut mitään jakoja yli 300 kg kevyempää Jaguar i-Pacea vastaan. Pienempien luokassa pikkuinen BMW i3 puolestaan meni pääosin menojaan, ja vain kauden ekassa kisassa sain ajettua Hyundai Ioniqilla saman kulutuksen kuin se.

Miten siis taata kaikille osallistujille tasavertaiset lähtökohdat kilpailuun? Kuka haluaa osallistua kisaan jos tietää jo valmiiksi, että oman auton kulutus on liian suuri, vaikka olisi itse todella taloudellinen kuski? 

Lokakuussa järjestettiin sähköautoille taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jossa kilpailukulutuksen laskennassa huomioitiin auton paino suhteessa luokan painavimpaan autoon. Näin isommat autot saivat kompensaatiota massastaan ja pienten piti ajaa todella pienellä kulutuksella, jos mielivät voittaa.

Kilpailun tavoitteena oli paitsi sähköautoilijoiden innostaminen taloudellisuusajon pariin niin myös kerätä ison autojoukon kulutuslukemat seuraavan kauden tuloslaskentaperiaatteiden päättämisen tueksi. Seuraavan kauden tuloksia ei välttämättä lasketa samalla tavalla kuin tässä kilpailussa, vaan lukemien perusteella lajiryhmä kehittää tuloslaskentakaavan, joka tekee kisaamisesta mahdollisimman tasaväkistä autosta riippumatta.

Kilpailutapahtuma

Kilpailun lähtönä ja maalina toimi Espoon Automuseo, jossa uudet sähköautot kohtasivat historialliset kulkupelit. 

Kisaan osallistui 18 sähköautoa, jotka edustivat seitsemää eri merkkiä ja kahdeksaa eri malia. 

Suosituin malli oli Tesla Model S:n eri variaatiot (6 kpl) ja toiseksi suosituin Volkswagen e-Golf (3 kpl), jollaisella itsekin ajoin. BMW i3, Renault Zoe ja Tesla Model 3 oli kutakin kaksi kappaletta ja lisäksi vielä yksittäiset Hyundai Ioniq EV (facelift), Jaguar i-Pace ja Nissan Leaf  e+. Toinen Tesla Model 3 veti peräkärryä, joten saatiin samalla selvitettyä, miten paljon se vaikuttaa kulutukseen.

Keli oli taloudellisuusajoon haastava, sillä vettä satoi pitkin päivää välillä kaatamalla ja välillä tihkuna. Aurinko pilkahti muutaman kerran, mutta tiet olivat kuitenkin koko ajan märkiä, mikä lisää kulutusta huomattavasti.

Ruuhkaa lähdössä Espoon automuseon pihassa.

Miten kilpailu meni omalta osaltani?

Ajoin kisan samalla 36 kWh akulla varustetulla e-Golfilla, jolla ajoin Lahdessa edellisen viikon Vesijärven Auto EcoRunin.

Lahden kisassa oli hyvä keli ja akku lähtiessä ihan täynnä. Rangea oli 219 km kisamatkan jälkeen jäljellä vielä 20 km. Keskikulutus oli silloin 12,8 kWh/100 km.

Nyt keli oli raskas ja olin aamulla käyttänyt rangesta jo 10 km kisapaikalle ajaessa, joten pikkaisen jännitti riittäisikö sähkö koko 217 km pituiselle reitille.

Energian säästämiseksi valitsin e-Golfin ajotilaksi eco+, joka säästää energiaa kaikista eniten laittamalla mukavuudet ja tehot minimiin. Viime kisan ajoin tavallisella ecolla, koska pidin eco+:aa liian lussuna, mutta nyt oli otettava kaikki keinot käyttöön, että pääsisin maaliin.

Ensimmäisellä jaksolla tuli harhailtua pahemmin, kuin ecorunissa pitkään aikaan! 

Reilun 14 km kohdalla olisi pitänyt kääntyä vasemmalle Y-risteyksestä, mutta emme huomanneet tien haarautumista, vaan jatkoimme matkaa päätietä pitkin. Noin 15 km kohdalla totesimme että mittari ei voi heittää näin paljon ja lähdimme palaamaan jälkiämme. Käännyin heti ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä, mutta sehän vei jollekin ulkoilualueelle. Missä hitossa me ollaan?

Onneksi reitistä oli annettu poikkeuksellisen tarkat kartat ja vertaamalla niitä Google Mapsiin oikea risteys löytyi lopulta. Olisi kyllä ollut kiva, että tiekirjaan olisi laitettu tienviitta, niin se olisi ollut jotain, mitä etsiä maastosta. 

Tästä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, mutta emme tajunneet että tätä risteystä voisi pitää Y:n muotoisena. Kuvassa näkyvää edellistä kilpailijaa en ehtinyt livenä huomata, vaan bongasin sen vasta kojelautakameran videosta. Pari sekuntia kun olisi ollut aikaisemmassa niin olisi voinut seurata sitä!

Vaikka löysimme takaisin reitille, niin ihan helppoa sillä pysyminen ei loppujakson aikana ollut. Parin kilometrin harhailu nimittäin sekoitti trippimittarin ja tiekirjan matkoihin piti muistaa laskea koko ajan harhaillun matkan verran ekstraa. Muutamissa risteyksissä kuumotti, että olimmeko ajaneet ohi, kun kilsat eivät täsmänneet. Kunnes taas muistimme, että ei hätää, mittari näyttää pari kilsaa ylimääräistä.

Ylimääräiseen seikkailuun ja reitin selvittämiseen tuhraantui kuusi minuuttia aikaa, mikä aiheutti jaksolle aikamoisia aikataulupaineita. Kuinka monta minuuttia mahtaisimme myöhästyä AT:lta? Onneksi jakso oli pitkä (70 min, 63 km, keskinopeuspyynti 54,7 km/h), niin sain ajettua aikataulun kiinni ja ehdimme juuri ajoissa AT:lle. Akun varausta reipas ajo söi kyllä pahemman kerran. Kulutus oli peräti 14,1 kWh/100 km, mikä oli huolestuttavan paljon.

Toisella jaksolla ajaminen muuttui taas rennoksi, kun ei ollut enää aikataulupaineita ja matkamittarikin oli oikeassa. E-Golfin toimintamatka sen sijaan huolestutti. Vaikka sainkin ajettua 61 km pitkän jakson kohtuullisen matalalla kulutuksella (12,2 kWh/100 km) niin tauolle tullessa range oli enää 94 km. Maaliin oli vielä matkaa 92 km, joten tiukille menisi!

Tauko pidettiin Hirvihaaran kartanossa, jonka parkkipaikalta bongasin lämmitystolppia. Voisikohan niistä ottaa pikkuisen sähköä autoon? Joku ehti saman tien tsekkaamaan, että kello pyörii ja virtaa tulee, joten ei muuta kuin auto töpselin päähän. Range kasvoi 20 minuutin latauksen aikana 4 km verran 98 km:iin, mikä ei ole juuri mitään, mutta nyt muutamakin lisäkilometri voisi siivittää maaliin!

Välilataus lämpötolpasta. Takana hassu kolmipyöräinen sähköauto.

Tauon jälkeisen 39 km pituisen jakson sain ajettua edelleen kohtuu pienellä kulutuksella, 12,5 kWh/100 km. Voisin edelleen päästä maaliin! 

Neljäs jakso otti kuitenkin luulot pois. Se oli 35 km pitkä ja lähes yksinomaan 100-120 km/h rajoitettua moottoritietä. Keskinopeuspyynti oli 83,4 km/h eli siinä olisi pakko ajaa ihan kunnon vauhtia.

En tosin ajanut kuin 90 km/h nopeudella, sillä eco+ ajotila ei antanut mennä kovempaa. Alussa olisi ollut vielä mahdollista valita suorituskykyisempi ajotila, mutta pian auto ilmoitti mukavuuksien vähentämisestä ja vähän myöhemmin suorituskyvyn tippumisesta. Eli 90 km/h oli oikeasti maksimi mitä pystyin ajamaan. Siltikin toimintamatka hupeni silmissä.

Moottoritieltä poistuessamme olimme hidastelusta huolimatta aikataulussa ja riemuitsin, että ei tule myöhästymistä ja e-Golfin akku riitti sittenkin koko kisan! Maalin nähdessäni paljastui kuitenkin karu totuus: eihän se vielä ollutkaan maali, vaan viimeinen aikatarkastusasema ennen maalia! Jäljellä ollut 8 km range vain sai minut kuvittelemaan, että ollaan jo perillä. 

AT:lta oli matkaa maaliin vielä 18 km ja range 8 km, joten päätin pakko luovuttaa. Jos auto olisi tutumpi ja tietäisin miten paljon sillä pääsee vielä rangen saavutettua 0 km, olisi sillä voinut ehkä päästä vielä maaliin, mutta nyt en uskaltanut riskeerata etenkään kun maalissa ei ollut latausmahdollisuutta vaan suuntasin lähimmälle laturille. Oli kyllä todella harmillinen päätös hyvälle kilpailulle!

Latasimme ensin 5 km päässä olevalla hitaalla type 2 -latauspisteellä vartin ja jatkoin sitten 4 km päähän pikalaturille Hämeenkylän K-Supermarketllle. Olisi sinne varmaankin päässyt suoraan viimeiseltä AT:lta oikein pihistelemällä, mutten uskaltanut kokeilla, ettei auto jätä tielle. Yllätykseni laturilla oli jo toinen kilpailun e-Golfeista. Ja kun olimme itse lähdössä sieltä, tuli sinne vielä kilpailun kolmas e-Golf. Se on hirveän hyvä auto ajaa, mutta akku on vähän liian pieni! 

Nyt kävi näin!

Saapuessamme maaliin kaikki muut kilpailijat olivat jo lähteneet ja paikalla oli enää järjestäjiä. Vaikka olimme kiertäneet ylimääräisen lenkin, annoimme kuitenkin aikakorttiin koko kilpailun kulutuksen. Se oli sama 13,4 kWh/100 km kuin viimeiselle AT:lle tullessakin.

Kulutukset aikatarkastusasemittain. Viimeisellä en muistanut nollata mittaria.

Koko päivän keskikulutus 13,4 kWh/100 km.

Tulokset

Autot oli jaettu kilpailussa massan perusteella kahteen luokkaan; alle 2000 kg painoisiin ja yli 2000 kg painoisiin.

Kilpailun tulokset laskettiin niin, että kunkin auton kulutus jaettiin auton massan suhteella luokan painavimpaan autoon. 

Painotettu kulutus = kulutus / ( massa / painavimman massa ) 

Painavimman auton tulos on sama kuin sen kulutus. Mitä kevyempi auto on, sitä pienempi jakaja on ja sitä enemmän kilpailukulutus (tulos) on. Tällä tavalla suhteuttamalla eri painoisten autojen kulutukset tulokset saadaan tuotua lähemmäs toisiaan eikä luokan kevyin ja pienikulutuksisin auto voita automaattisesti.

Lopputuloksiin lisätään myös ylinopeuksista, ennakoista ja myöhästymisistä saadut rangaistukset prosentteina. Ennakosta ja myöhästä saa kultakin alkavalta minuutilta 2 prosenttiyksikköä sakkoa.

Lopputulos = painotettu kulutus + ( painotettu kulutus x rangaistusprosentit / 100 )

Pienten sähköautojen luokan voitti Tesla Model 3 tuloksella 14,08 kWh/100 km. 

Sen absoluuttinen kulutus oli 13,8 kWh/100 km, mutta yhdestä myöhästymisestä saadun 2 % sakon takia sen lopputulos 14,08 kWh/100 km:iin. Model 3 oli 1931 kg massalla luokan painavin auto, joten painokerroin ei vaikuttanut tulokseen.

Isojen luokan voitti Tesla Model S 90D tuloksella 16,79 kWh/100 km. 

Sen painokerroin oli 0,971, mikä saadaan jakamalla auton massa 2223 kg luokan painavimman auton (Tesla Model S raven) massalla 2290 kg. Jakamalla S 90D:n absoluuttinen kulutus 16,3 kWh/100 km painokertoimella saadaan lopputulokseksi 16,79kWh/100 km.

Ajoin e-Golfilla maaliin laturin kautta, joten minut hylättiin. Laskin kuitenkin mielenkiinnosta kilpailun lopputuloksen myös itselleni. E-Golfin painokerroin oli 0,836 (1615 kg / 1931 kg), joten absoluuttinen kulutus 13,4 kWh/100 km muuttuu lopputuloksissa lukemaan 16,03 kWh/100 km. Sillä olisi sijoittunut kevyiden autojen luokan viidenneksi

Alla olevassa taulukossa ja kaaviossa on koko kisan tulokset. Ne on lajiteltu pienimmän lopputuloksen mukaan luokittain. Kaaviossa siniset palkit edustavat absoluuttisia kulutuksia ja vihreät painotettuja. Laitoin mukaan myös diskatut autot harmaalla taustalla. 

Yhteenveto

Oli tosi kiva nähdä niin paljon uusia sähköautoilijoita mukana kisassa. Meitä EcoRun-cupia ajaneita harrastajia oli kisassa 5 ja loput 13 oli ensikertalaisia tai satunnaisia harrastajia.

MTV Uutiset teki kilpailusta kivan ennakkojutun ja haastatteli järjestäjiä netti-tv:seen kisan jälkeen. Hienoa että saatiin lajille näkyvyyttä!

Missasin latausepisodin takia harmillisesti kilpailun loppuseremoniat. Olisi ollut hauska päästä juttelemaan uusien kisaajien kanssa siitä, miten kisa meni. Taloudellisuusajokisojen yksi tärkeä osa on kisan jälkeinen spekulointi ja pohdinta, miten olisi voinut ajaa paremmin! Ymmärtääkseni ihmiset kuitenkin tykäsivät tosi paljon kisasta ja toivon kovasti, että he innostuisivat osallistumaan ensi vuonna EcoRun Cupiin!

Harmitti myös, etten saanut virallista tulosta kilpailusta. Jos emme olisi eksyneet alussa ja joutuneet ajamaan aikataulua kiinni, range olisi saattanut riittää maaliin, mutta tiukille se olisi silti mennyt. Mulla olisi tosin pettänyt koko loppuillan aikataulu jos olisin tullut miinuslukemilla maaliin, koska lataaminen schuko-töpselistä olisi ollut sairaan hidasta ja piti ehtiä vielä palauttaa auto ennen junaa kotiin, joten ehkä parempi näin.

Automuseo kilpailun tapahtumapaikkana oli ajatuksena hyvä, mutta pienellä akulla varustettuja autoja ajatellen olisi kiva, jos kisapaikalla pystyisi lataamaan autoja. Minun mielestäni riittäisi ihan hyvin, että olisi type 2 latauspisteitä, että ennen reitille lähtöä saisi täytettyä akkuun viimeiset prosentit mitkä ovat kadonneet paikalle ajaessa. Esimerkiksi huhtikuun kisan lähtöpaikan vieressä ALD Vaihtoautojen pihassa Vantaan Koivuhaassa oli lataustolppia useammalle autolle.

Kilpailun tuloslaskennan kaava oli kokeilu (=paras arvaus miten autot saataisiin samalle viivalle). Kilpailusta saadun datan perusteella EcuRunin lajiryhmä kehittää ensi kaudelle entistä paremman laskukaavan, jonka tarkoitus on kannustaa osallistumaan kisaan sähköautolla sen massasta riippumatta. Uuden kaavan myötä autojen jakaminen isoihin ja pieniin autoihin tulee todennäköisesti poistumaan. 

Kummassa päässä sateenkaarta maali on?

Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: Ecorun , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Lahdessa viime viikonloppuna ajettu taloudellisuusajokilpailu paljasti lajista ihan uuden puolen, mikä ei ole perinteisillä polttomoottoriautoilla ole tullut esiin. Taloudellisuusajo sähköautoilla on nimittäin todella kylmää touhua!

Valmistautuminen kilpailuun

Osallistuin kilpailuun maahantuojan lainaamalla Volkswagen e-Golf sähköautolla, jonka range on 229 km WLTP:llä mitattuna. Kilpailumatkaksi oli ilmoitettu 216 km, joten autolla pitäisi päästä maaliin, mutta hyvin pitäisi pihistellä, ettei akku lopu kesken matkan!

Ajoin illalla Vantaalta Lahteen Sipoon, Pukkilan ja Orimattilan kautta samanlaisia pienempiä teitä, joilla kisatkin ajetaan ja testailin, millaisiin kulutuslukemiin autolla on mahdollista päästä. Kulutus tällä matkalla oli reilu 14 kWh/100 km, mikä oli e-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP-kulutukseen nähden varsin kohtuullinen, mutta ajotietokoneen näyttämä range sen sijaan huoletti. Testilenkin kulutuksella olisin päässyt vain hieman yli 200 km. Ja minulla oli jo käytössä eco-ajotila ja ilmastointi minimissä!

Kulutuslukemia seuraillessani mietin, että onneksi olen Autoliiton Plus-jäsen, niin saan tarvittaessa hinauksen latauspisteelle, jos akku loppuu kesken matkan. Paitsi että hetkinen - mähän en ole muistanut maksaa pari viikkoa sitten tullutta jäsenmaksulaskua, vaan se on hautautunut johonkin lehtipinoon! Laitoin äkkiä kotiin viestiä miehelle, joka lähetti minulle kuvan laskusta ja sain maksettua sen. Olisipa ollut nolo juttu jäädä tien varteen enkä olisikaan saanut matkanjatkamispalveluita…

Lahteen saavuttuani kävin lataamassa e-Golfin akun Kauppakeskus Karisman K-Latauksessa suht täyteen, minkä jälkeen suuntasin kisapaikalle. Sähköautot sai tuoda sinne yöksi latautumaan schukoon, jolloin akku olisi aamulla reitille lähtiessä ihan täysi. Lataus lämpimässä korjaamohallissa takaisi myös parhaat mahdolliset lähtökohdat kisaan, sillä huoneenlämpöinen akku antaa ja ottaa virtaa optimaalisimmin. Bonuksena myös kabiini olisi lämmin.

Luksusta, auto pääsi yöksi lämpimään halliin piuhan päähän. 

Kilpailun kulku

Kilpailupäivä valkeni sateisena - kirjaimellisesti! Vähän ennen reitille lähtöä nimittäin satoi räntää. Matkan varrella pelloilla oli paikoitellen lunta maassa, mutta tiet olivat sentään sulia. Olin silti hyvin tyytyväinen, että olin pyytänyt e-Golfiin kitkarenkaat. Sitä paitsi ne ovat taloudellisemmat kuin kesärenkaat.

Alkumatkasta oli tosi hyvä fiilis, auto kulki ja kulutus oli matala. Toisella jaksolla oli niin paljon hyviä alamäkiä, että tuli rullailtua niitä hyvin vauhdikkaasti ja oltiin parhaimmillaan pari minuuttia aikataulua edellä. Ennakosta oli se etu, ettei tarvinnut kaahata tahmean liukkaalla soratiellä, vaan köröttelin siellä hyvin rauhalliseen tahtiin. Ja silti oltiin ajoissa AT:lla!

Kolmannella jaksolla oli edellisiä (52,9 km/h ja 55,3 km/h) selkeästi korkeampi keskinopeuspyynti 61,3 km/h, mutta minulle oli jäänyt päälle ajatus, että ei ole mikään kiire mihinkään ja ajelin 70 km/h jaksot pikkaisen alinopeutta. Se kostautui.

Vaikka kartturini oli laskenut tiekirjaan aikoja, milloin pitäisi olla missäkin ja kertoi monesti, että oltiin kituminuutilla (sillä minuutilla jonka lopussa viimeistään pitää olla lasketussa pisteessä, tai lopussa AT:lla) niin siinä vaiheessa ei ollut hirveästi mahdollisuuksia enää kuroa aikaa umpeen, kun ei ollut 80 km/h rajoituksia. 70 km/h alueella keskinopeus nousi tuskallisen hitaasti. Jakson lopulla oli vielä yhteensä yli kymmenen kilometriä 50 km/h rajoitusta, mikä sai aikataulun pettämään ja myöhästyimme AT:lta 4 sekuntia, mikä tiesi 2% sakkoa.

Ennen taukoa saatin ajaa talvisissa maisemissa.

Tauolta neljännelle jaksolle lähtö meni vielä enemmän säädöksi ja taisimme myöhästyä lähdöstä minuutin. Sano minun sanoneen, 20 minuutissa ei ehdi käydä vessassa, syödä sämpylää ja valmistautua taas baanalle. Olin kyllä tietoinen tiukast aikataulusta, mutta kaakaokupin pohjia ryystäessä ja toppahousuja jalkaan vetäessä pari minuuttia katosi jonnekin ja kun olin menossa ulos, kartturini oli jo huutelemassa minua lähtöön.

Jakson ajoaika 22 min oli koko kisan lyhin ja keskinopeus 67,2 km/h suurin, joten siinä sai oikeasti piiskata e-Golfia ja ajaa 100 km/h rajoitettu alue satasta, että saatiin lähdössä menetetty minuutti kiinni. Mutta saatiin! Jakson kulutus oli kyllä sen mukainen eikä tilannetta auttanut yhtään se, että oli satanut ja tie tosi märkä. Kun tauolta lähtiessä range oli 88 km, se oli kymmenen kilometrin jälkeen enää 65 km. Tauolle tullessa vaikutti hyvin siltä, että akku riittää maaliin, mutta nyt sen riittävyys alkoi taas epäilyttää.

Jakson loppupuolella saavutimme 30 km/h ajavan traktorin, jonka perässä ajoi jo yksi auto. Ja tie oli tietysti kapea ja mutkainen enkä voinut ohittaa. Olin ajanut satasta aiemmin niin paljon, että olimme jo aikataulusta edellä, mutta puoli kilsaa traktorin perässä sulatti etumatkan tehokkaasti. Lopulta tuli hieman pidempi suora ja kenkäisin ohi molemmista. Kulutukselle kiihdytys ei tehnyt hyvää, mutta eipä myöhästytty AT:lta. Vähän tiukille vain meni.

Traktorit ovat vihoviimeisiä liikkujia mitä haluaisi saavuttaa ecorunissa...

Viimeinen jakso vaati hieman keskinopeuden keräämistä varastoon, koska se sisälsi muutamat liikennevalot ja niissä voi pilata helposti aikataulun, jos joutuu pysähtymään useampiin pitkäksi aikaa. Se tuli viimeksi tänä keväänä todistettua Kuopiossa! Pari minuuttia taisimme seistä valoissa, mutta se ei aiheuttanut ongelmia, koska olimme varautuneet.

Maalin lähestyessä saatoimme huokaista helpotuksesta. Akku riitti! Maalissa e-Golfissa rangea oli jäljellä peräti 20 km, joten ei mennyt tiukillekaan.

Kilpailun tulokset

Kilpailuun osallistuneiden sähköautojen määrä oli minulle pienoinen pettymys. Kevään AL Helsinki EcoRunissa niitä oli peräti seitsemän, joten odotin tähän melkein pääkaupunkiseudulla ajettuun kisaan ainakin viittä, mutta sähköautoja olikin vain kolme. (Pitkästä aikaa perinteisiä bensa-autoja oli kisaamassa peräti viisi! Vertaa viime vuoden kevät, jolloin oli vain kaksi...)

Jaguar i-Pace oli jälleen yksin isojen sähköautojen luokassa ja voitti tietysti sen.

Pienten luokassa oli kauden kaikki aiemmat kisat voittanut BMW i3 ja minä e-Golfilla. Bemarin WLTP kulutus on 12,2 kWh/100 km, joten kilpailun lopputulos oli selvä jo lähtöviivalla. E-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP:llä ei nimittäin pärjäisi mitenkään sitä vastaan, mutta parhaani toki tekisin.

Oikeasti minulle olisi voitto jo se, että akku ei loppuisi ja pääsisin maaliin. Ja pääsin, eli olin voittaja!

Volkswagen  e-Golfin lopullinen kulutus oli 12,8 kWh/100 km, mikä ei ollut mielestäni ollenkaan hullumpi! Jos sen satasen jakson olisi voinut ajaa vähän rauhallisemmin niin olisi voinut säästää ehkä hieman, mutta muuten en tiedä, miten ajaa taloudellisemmin.

E-Golf selvisi kilpailusta 12,8 kWh/100 km kultuksella.

Suurin yllätys kisassa oli BMW i3:n ja Golfin kulutuksien ero. Luulin, että i3 menisi pari kilowattia e-Golfia pienemmällä, mutta sen kulutus olikin 12,5 kWh/100 km - eroa oli siis  vain 0,3 kWh/100 km! 

En ymmärrä, miten ero voi olla noin pieni. Toki e-Golf sai etua lähtemällä kisaan lämpimästä hallista, kun taas i3 saapui kisapaikalle vasta aamulla ja oli siis koko ajan ulkona. Mutta ei kai se lähtölämpötila voi niin paljon vaikuttaa, kun kokonaisajoaika on kuitenkin nelisen tuntia?

En voi tietää. Mutta tyytyväinen voin kyllä olla. :)

Pienten sähköautojen lopulliset kilpailun kulutuslukemat olivat sakkojen jälkeen i3 12,88 kWh/100 km ja e-Golf 13,06 kWh/100 km. Molemmat saivat yhden sakon; minä 2% myöhästymisestä ja i3 3% ylinopeudesta.

Pihistelyn optimointia

Taloudellisuusajokilpailuissa pelataan aina kaikilla mahdollisilla korteilla, millä kulutusta voi alentaa. Auton pitää olla normaali rakenteeltaan ja rengaspaineet saavat olla maksimissaan 2,8 bar (tai korkeampi, jos valmistaja on niin määritellyt). Muuten kaikki keinot on sallittuja, kunhan liikennesäntöjä noudatetaan. 

2,8 barin kilpailupaineet renkaisiin, niin auto rullaa paremmin.

Ilmastoinnin sammuttaminen kisoissa on ihan normikauraa, mutta nyt sähköautoissa on syytä sammuttaa myös lämmitys.

Nimittäin siinä missä polttomoottorin hukkalämmöllä pitää ohjaamon mukavan lämpöisenä, ei sähköautoissa ole olemassa käsitettä hukkalämpö. Lämmityksen käyttäminen kuluttaa samaa akkukapasiteettia, jolla autoa liikutetaan. Se ei ole tietenkään vaihtoehto kun taloudellisuusajosta puhutaan, joten miehistön on pukeuduttava samaan tyyliin kuin etelänavalle hiihtäessä.

Ennen taukoa pidin puhalluksen ja lämpötilan minimissä eli +16 c, minkä valitsin sillä perusteella, että olimme lähteneet sisältä eikä autolla pitäisi olla tarvetta jäähdyttää eikä lämmittää tuohon asteeseen.

Tauolla auto jäähtyi, joten sen jälkeen laitoin lämmityksen LOW-asentoon eli nyt hyttiin tuli noin kaksiasteista ulkoilmaa. Minimipuhalluksella toki, mutta voin kertoa, että toppahousut ja untuvatakki eivät olleet yhtään liikaa! Varpaiden sulatteluun meni kisan jälkeen muutama tovi, vaikka käytin talvikenkiä. Kartturini puolestaan harmitteli, ettei ottanut mukaan mielensäpahoittaja-karvalakkiaan.

Ajomoodina käytin eco, jossa auton tehot eivät ole ihan huipussaan, mutta se kulkee silti vielä ihan mukavasti ja traktorin ohituskin onnistui rivakasti. Taloudellisinta olisi ollut käyttää superpihiä eco++ moodia, mutta se teki autosta niin laiskan, että ajaminen muuttui turhan vaikeaksi.

50 km rangen paikkeilla auto ilmoitti, että tehoa on rajoitettua ja myöhemmin, että mukavuutta on rajoitettu, koska akku alkaa olla tyhjä. Se ei vaikuttanut mitenkään, koska meillä oli jo kylmä ja ecomoodi. Jos range olisi pudonnut lähelle nollaa, olisi ilmastointilaite sammunut kokonaan ja auto mennyt eco++:aan.

Jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin pidin kilpailussa enimmäkseen pois päältä. En ole vielä sähköautoilun ammattilainen, mutta näkisin, että on taloudellisempaa päästää ajoissa irti kaasupolkimesta ja rullata vapaalla kuin painaa kaasua pitkään ja hidastaa sitten nopeasti voimakkaalla latausjarrutuksella. Sama juttu kuin polttomoottoriautojenkin vapaarullauksessa! 

Mielestäni on myös turha ladata akkua loivissa alamäissä ja käyttää pian taas energiaa vauhdin ylläpitämiseksi, koska siirrettäessä energiaa akkuun tai pyörille osa siitä häviää aina.

Ihan ilman regenerointia en sentään ajanut, eikä se olisi tarkoituksenmukaistakaan. 

Pienet hidastukset tein jarrupolkimella, jonka kevyt painaminen jarruttaa sähkömoottorilla ja lataa samalla akkua. 

Jyrkissä alamäissä ja reilumpaa hidastumista tarvittaessa laitoin päälle automaattisen jarrutusenergian talteenoton, mistä oli valittavana kolme eri voimakkuutta. Nämäkin jarrutukset olisi voinut periaatteessa tehdä jarrupolkimella, mutta koska en tiennyt, miten paljon jarrupoljinta voi painaa ennen kuin auto omat jarrut aktivoituvat niin oli turvallisempaa turvautua automatiikkaan. Sitten kun matka taas jatkui, otin regeneroinnin pois päältä, ettei auto vahingossakaan jarruta turhaan.

Espoo EV-Challenge 2019

Kuluvan viikon lauantaina 12.10.2019 ajetaan Espoossa taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jo onkin tarkoitettu vain sähköautoille! Kuulemani mukaan sinne on jo toistakymmentä ilmoittautunutta ja e-Golfejakin on tulossa ainakin kolme. Itse ajan kisan tällä samalla e-Golfilla, johon olen nyt saanut tuntumaa. Hauskaa päästä kisaamaan kokeneita sähköautoilijoita vastaan!

Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019

torstai 15.08.2019 Avainsanat: Audi , Ecorun , Sähköauto , Taloudellinen ajo

Taloudellisuusajokilpailu jättimäisellä Audi e-tronilla - onko siinä mitään järkeä? On, paljonkin!

Ensinnäkin sillä pystyi pitämään huolen, että hyllyille mahtuu jatkossakin Lego-autoja, koska ei ole vaaraa voittaa kilpailua ja saada pokaalia.

Toisekseen ja tärkeämpänä syynä oli testata, miten pienellä kulutuksella Audi e-tronilla on mahdollista päästä, kun oikein pihistelee. Ja mikäpä olisi parempi paikka sille kuin taloudellisuusajokilpailu?

Innoittajana tähän testiin oli keväinen Secto Road Trip, jolla e-tronin kulutus oli huimat 30,8 kWh/100 km (Tanskan ja Italian välillä; koko matkalta ei ole lukua tallessa). Tämä ei kuitenkaan voi olla koko totuus, sillä itse ajoin sillä 480 km matkan Tanskasta Saksaan kohtuullisella 25,4 kWh/100 km kulutuksella. Taloudellisuusajokilpailussa ajaisin varmasti sitäkin paremmin!

Ennen kilpailua kävin ajamassa e-tronilla 20 km pituisen kaupunkia ja maantietä sisältävän vakiokulutuslenkkini, jolla sähköä kului 19,5 kWh/100 km. Lupaavaa!

Audi e-tronin kulutus testilenkilläni oli 19,5 kWh/100 km.

Kilpailu

Suurajot EcoRun sijoittui nimensä mukaisesti Jyväskylän Suurajojen jalanjäljissä suurimmaksi osaksi sorateille. Olisiko niitä ollut peräti 65-70% koko kilpailusta?

Reitin pituus oli bensa yms. autojen luokissa 297 km. Sähköautojen reitti oli vain 251 km, jotta kisaan voi osallistua pieniakkuisillakin autoilla.

Kilpailun tauko oli 157 km ajon jälkeen Jämsässä, jossa oli myös mahdollisuus ladata autoja. Audi ei tarvinnut virtaa, sillä kisaa oli jäljellä enää 94 km ja toimintamatkaa oli vielä ruhtinaalliset 187 km. Keskikulutus oli tauolle tullessa 22,9 kWh/100 km.

Audi e-tronin kulutus tauolle saapuessa oli 22,9 kWh/100 km.

Tauon aikana alkoi sataa, mikä ei tehnyt hyvää kulutukselle. Tiet muuttuivat entistä raskaammaksi ajaa ja jouduin myös muutaman kerran käynnistämään ilmastoinnin, sillä ikkunat tahtoivat huurtua. Muuten käytin pelkkää puhalluksen minimitasoa.

Audi e-tronissa saa energian talteenoton eli regeneroinnin päälle painamalla kevyesti jarrua tai ratin läpistä, mutta oletuksena auto rullaa vapaalla. 

Energian talteenottoa käytin kisassa melko vähän, koska sähköauto ei ole ikiliikkuja joka generoisi alamäissä sähköä enemmän kuin kuluttaa ylämäissä. Yritin kyllä kerätä sähköä alamäissä, mutta soralla auto hidastui herkästi liikaa jo regeneroinnin ykköstasolla, joten annoin auton rullata pääosin omalla painollaan.

Maalissa kulutus oli 23,6 kWh/100 km - ei ihan sitä mitä olisin toivonut. Vähän parempaan olisin voinut päästä jos olisin ehtinyt harjoitella Audilla hiekkatieajoa kunnolla, mutta nyt harjoitukset jäivät asfaltille. Audi e-tron WLTP-syklin mukainen kulutus on 26,2 - 22,6 kWh/100 km, joten oli tuo kulutus sentään lähempänä alarajaa kuin ylärajaa. En tiedä, miksi lukema on annettu vaihteluvälinä. Ehkä kulutus on mitattu eri rengastuksilla? Minun käytössäni olleessa e-tronissa oli 20-tuumaiset renkaat.

Audi e-tronin kulutus koko kilpailussa oli 23,6 kWh/100 km.

Täytyy myöntää, että tämä ecorun ei ollut mitenkään paras paikka testata miten vähällä e-tron kulkee, sillä nimismiehen kiharaa ja paljon irtosoraa sisältävät hiekkatiet olivat todella raskaita ajaa. Kulutus olisi ollut varmasti ihan toinen huhtikuun ecorunin reitillä, jossa maasto oli pääosin kohtuu tasaista asfalttia.

Audi e-tron maalissa. Keliolosuhteet voi lukea auton kyljistä!

Isojen sähköautojen luokan voitti Jaguar I-Pace, jonka kulutus oli 21,3 kWh/100 km. Reitti oli sillekin tosi raskas, sillä huhtikuun kisassa saman auton kulutus oli vain 15 kWh/100 km!

Pienten sähköautojen absoluuttisesti pienimmän kulutuksen 12,4 kWh/100 km ajoi Hyundai ioniq electricillä Tsekkiläinen kaverini Marek, mutta hän putosi lopputuloksissa toiseksi, koska sai myöhästymisestä sakkoa 2% ja lopullinen kulutus oli siten 12,65 kWh/100 km. Tuloksissa voittaja oli BMW i3, joka ajoi kulutuksen 12,6 kWh/100 km.

Huhtikuun kisassa i3 ajoi 9,4 kWh/100 km. Saman kulutuksen ajoin silloin myös minä Hyundai Ioniqilla, mutta tipuin neljänneksi yhden kartanlukuvirheen aiheuttamien reilujen sakkojen vuoksi.

Pienempien sähköautojen kulutus oli tässä kisassa noin 32% enemmän kuin kevään kisassa, Jaguarilla peräti 42%. Huima ero! Vaikeamman maaston ja kelin lisäksi tässä kisassa keskinopeuspyynnit olivat korkeammat: noin 60 km/h, kun keväällä ajettiin noin 50 km/h.

Sähköautojen lataus

Kilpailukeskuksessa Scandic Laajavuoressa ei ole sähköautojen latausmahdollisuutta, joten sähköautoilla oli tarkoitus olla kilpailun alussa puolen tunnin lataustauko Kauppakeskus Sepän parkkihallissa. Sinne ei kuitenkaan päästy ennen klo 11, joten kun kaikilla oli akut täynnä, niin taukopaikka muutettiin tavalliseksi AT:ksi.

Sähköautoja oli mahdollisuus ladata tauolla Jämsän Nesteellä ja pieniakkuiset BMW ja Hyundai joutuivatkin molemmat lataamaan siellä. Laturi oli kuitenkin hidas Type 2. BMW i3:a latasi siellä puoli tuntia. Hyundai Ioniqia piti ladata peräti tunti, jotta range nousi 55 km:stä 101 km:ään, koska auton sisäinen laturi on vain 6,6 kW tehoinen.

Ioniqin välilatauksen piti riittää maaliin ja kyllä se riittikin, mutta muutama kilsa ennen maalia range putosi alle 10 km:ään ja auto meni kilpikonnamoodiin. Se rajoittaa auton tehoa, minkä takia tiimi myöhästyi maalista viisi sekuntia sai 2% sakkoa, mikä pudotti heidät toiselle sijalle. Harmillinen syy hävitä kisa!

Sähköautojen kannalta olisi ollut parempi reitittää kilpailu Patalahden liikenneaseman kautta, koska siellä on pikalaturi, jolla olisi saanut ladattua autot vartissa. Ei pidä kuitenkaan liikaa moittia kilpailunjärjestäjiä, koska tämä oli ensimmäinen sähköautokilpailu Jyväskylässä.

Omat lataushuoleni kulminoituivat siihen, että pelkäsin kisapaikalle tullessani ladanneeni e-tronin akun liian täyteen, koska varaustaso oli lähdössä 95%. Olen joistain keskusteluista käsittänyt, että jos sähköauton akku on täynnä, ei regenerointia lasketa mukaan auton keskikulutusta vähentämään, koska eihän täyttä akkua voi ladata. Mutta en siis oikeasti tiedä miten asia on Audin kanssa; vaatisi testaamista.

Kilpailun sähköautot yhteiskuvassa: Audi e-tron, Hyundai Ioniq electric ja Jaguar I-Pace. BMW i3 puuttuu kuvasta, koska lähti jo kotiin (tai lataamaan).

Yhteenveto

Osallistumiseni kilpailiuun oli vaakalaudalla, koska minulta puuttui viimeisenä ilmoittautumispäivänä vielä sekä auto että kartturi. Molemmat löytyivät onneksi vähän myöhässä ja pääsin mukaan.

Minun piti saada alunperin lainaan e-Golf, mutta se meni kaupaksi juuri ennen kisaa ja piti kehittää uusi suunnitelma. Onneksi Audi e-tron liikeni, sillä en halua ajaa enää tankattavilla autoilla tankkaushärdellin vuoksi.

Tiesin jo e-tronia lainaan pyytäessäni, että sillä ei ole mahdollista voittaa ja kerroin sen myös auton lainanneelle Jyväskylän Autotarvikkeelle. Minulle ei kuitenkaan ollut tulosten kannalta väliä, millä autolla osallistun tähän kisaan, koska kausi meni pilalle ensimmäisen kisan sakkojen ja sen aiheuttaman neljännen sijan vuoksi. Toisaalta kilpailu oli tosi rento, koska ei ollut paineita voittaa muita, vaan ajaa vain mahdollisimman hyvä tulos e-tronille. Toki ajoin siis parhaani mukaan, mutta en voitosta vaan tutkimusmielessä.

Oikeasti jos olisin halunnut menestyä olisi pitänyt lainata Hyundai Ioniq, mutta sähköversiota ei ollut Jyväskylässä tarjolla enkä jaksanut lähteä kyselemään kauempaa. Jos olisin ollut cupin voittotaistossa mukana, tilanne olisi ollut eri.

Audi e-tron on törkeän hyvä auto ajaa maantiellä, eikä se ole hullumpi sorallakaan. Iso auto jyristää vaan menemään.

Kilpailussa ajamani kulutuslukema 23,6 kWh/100 km oli kohtuullinen olosuhteet ja auton koko huomioon ottaen. Auton toimintamatka olisi kisapäivän kulutuksella noin 340 km (10 km kisapaikalle + 251 km kilpailumatka + 79 km jäljelle jäänyt toimintamatka.) Audin WLTP:n mukainen toimintamatka on 417 km, joten siitä jäätiin vielä aika kauas.

Asfaltilla saisi varmasti pidemmän matkan ajettua ja siihen viittaa myös oman testilenkkini kulutus 19,5 kWh/100 km.

Seuraava kilpailu

Kauden viimeinen kisa ajetaan Lahdessa 5.10.2019. Sen piti alunperin olla Toyotan merkkikilpailu, mutta tilanne on muuttunut ja kilpailuun voikin tulla millä tahansa autolla.

Vähän kiinnostaisi lähteä hakemaan Audi e-tronilla vielä pienempää kulutusta, mutta voi olla etten saa sitä lainaan. E-tron on tällä hetkellä todella kuuma peruna ja sen on oltava liikkeen aukioloaikoina koeajettavissa, mikä on täysin ymmärrettävää. Onneksi Suurajot EcoRun oli sunnuntaina niin sain auton käyttöön. Kiitokset siitä Jyväskylän Autotarvikkeelle!

Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019

torstai 02.05.2019 Avainsanat: Ecorun , Hyundai , Sähköauto , Taloudellinen ajo

Wohoo! Pihistelin viime viikon taloudellisuusajokilpailussa Hyundai IONIQ electric sähköautolla niin hyvin, että auton kulutus n. 200 km kilpailumatkalla oli vain 9,4 kWh/100 km.

IONIQ näyttää rangeksi täydellä akulla yleensä noin 200 km, mutta kisakulutuksella olisi päässyt WLTP-syklin mukaan mitatun toimintamatkan 280 km. Kyllä, se on mahdollista!

Mutta voih! Vaikka IONIQin kulutus oli kisan pienin, emme päässeet juhlimaan voittoa. Saimme sakkoa ennätykselliset 15 %, mikä nosti tuloksissa kulutuksen 10,81 kWh/100 km:iin ja tiputti meidät sijalle 4. D:

Olisi ollut älyttömän hienoa voittaa ensimmäinen sähköautoecorun, erityisesti kun olen ajanut sähköautoilla tosi vähän, mutta ei niin ei. 

Niin, tämä oli tosiaan ensimmäinen EcoRun Cupin kilpailu tällä vuosituhannella, kun sähköautot olivat mukana virallisesti. Kilpailuun oli ilmoittautunut mukaan 7 sähköautoa, joista jokainen oli vieläpä eri mallia. Yhteensä osallistujia oli 14, joten sähköautot olivat kirkkaasti isoin luokka.

Oli kyllä mahtavaa kisata pitkästä aikaa luokassa, jossa on paljon osallistujia ja oikeaa kilpailun tuntua vs. viime kauden parin auton luokat!

Sponsorien tarrojen liimausta ennen kisaa.

Hyundai IONIQ electric kilpailukuosissa. Kilpailulle oli saatu mukavasti sponsoreita: ajoneuvojen seurantajärjestelmä Kiho, sähköatojen latausratkaisuja tarjoava Plugit sekä rengasvalmistaja Bridgestone.

Sähköauto tutuksi!

Ajoin siis kilpailun Hyundai IONIQ electricillä, joka on maahantuojan lehdistöauto. Valitsin sen, koska halusin testata taloudellisuusajoa sähköautolla ja olin ymmärtänyt, että IONIQ olisi tämän hetken taloudellisin sähköautomalli. Kiitokset maahantuojalle lainasta!

Kävin hakemassa IONIQin Vantaalta reilu viikko ennen kilpailua, jotta ehtisin tutustua siihen ja oppia auton tavoille. Sen 28 kWh akku aiheutti alkuun vähän stressiä pienuudellaan, mutta lopulta pärjäsin sillä ihan hyvin. Auto on todellakin taloudellinen. Oli muuten jo kolmas ajamani sähköauto tälle vuodelle!

Polttomoottoriautosta kannattaa etsiä taloudellisuusajoa varten kierroslukualueet ja vaihteet, jotka ovat taloudellisimpia eri nopeuksissa.

Sähköautossa pystyy testaamaan vain, miten nopeus vaikuttaa kulutukseen. Ajoin IONIQilla samaa 700 m jaksoa eri nopeuksilla 45-90 km/h väillä niin, että asetin vakionopeussäätimen joka kerta 5 km/h edellistä suuremmaksi. Olen polttiksilla tottunut, että kulutuskäyrä nousee sitä jyrkemmin, mitä kovempaa ajaa, mutta sähköautolla kulutuskäyrä oli lähes suora. Tästä päättelin että kilpailu pitäisi ajaa niin hitaasti kuin mahdollista.

IONIQin kulutus eri nopeuksilla. Kulutus 700 m testijakson alaspäin viettävään suuntaan  tummanpunaisella ja paluumatka samalla pätkällä kirkkaanpunaisella värillä.

Kuopion harjoituskisassa säädin Hyundai Konan moottorijarrutuksen voimakkuutta ratin vaihdevivuista, mikä teki hidastamisesta välillä vähän pomppuista.

IONIQilla päädyin pitämään moottorijarrutuksen aina maksimissa ja säätämään auton nopeutta pelkästään kaasupolkimella. Ei yhtään kaasua = voimakas jarrutus, lieveästi kaasua = lievä jarrutus ja vähän enemmän kaasua onkin jo kiihdytys. Helppoa! Testasin myös vapaalla rullaamista, mutta en lähtenyt kikkailemaan sillä kilpailussa.

Dynamic Duo jälleen vauhdissa! Tosin aika hitaassa sellaisessa...

Kisaan lähdettiin Dynamic Duolla eli ajoin kaverini Teron kanssa, jonka kanssa ajoin saman kisan myös viime vuonna. Silloin Tero vaihtoi välillä Leonidaksen automaatin vaihteitakin, mutta sähköautolla ajaessa hänelle jäi vain kartanluku. Toivottavasti ei ollut hirveän tylsää!

Kilpailun keskinopeuspyynnit olivat hyvin maltillisia; 50 km/h molemmin puolin. Mutta miten kovaa pitäisi oikeasti ajaa? Toisin kuin lentävällä Leonidaksella, nyt tavoitteena oli ajaa niin hitaasti kuin mahdollista. Oli siis ensiarvoisen tärkeää löytää sellainen nopeus, että pysytään aikataulussa muttei ajeta yhtään liian kovaa.

Käytiin Teron kanssa tiekirjaa läpi ennen lähtöä. (Kuva: Marko Jokela)

Osalla jaksoista keskinopeuspyynti oli niin matala, että piti tarkastaa tiekirjasta useampaan kertaan, ettei jaksolla ole jotain hidastetta. Esimerkiksi kakkosjakson pituus oli 33 km ja keskinopeuspyynti 46,8 km/h, vaikka matkalla oli vain 4 km 30-40 km/h rajoituksia. Olisi ollut hyvä asettaa hieman korkeammat nopeudet, niin olisi ollut enemmän haastetta ja vähemmän tientukkona oloa. 

Eräällä 70 km/h rajoitetulla tiellä ajoin pitkään 50 km/h nopeutta. Perässä ajoi auto ja moottoripyörä, jotka eivät menneet ohi, vaikka tie oli tyhjä ja näkyvyyttä satoja metrejä. Mutta mitä tapahtui kun keskiviiva muuttui keltaiseksi ja vastaantulijoita alkoi näkyä? Nämä molemmat teiden sankarit päättivät mennä saman tien ohi. Ei voi tajuta... 

Köröttelyä keskellä peltoaukiota, näkyvyyttä ties kuinka kauas!

Stereotyyppistä ajoa Bemarilta, kun ensin ei voi millään ohittaa mutta sitten kun se on kiellettyä, on pakko mennä ohi...

Ja moottoripyörä perässä vastaantulijoiden nenän edestä.

Kilpailu oli sujui tosi hyvin; olimme oikeaan aikaan joka paikassa eikä sähköautolla tullut reilun moottorijarrutuksen ansiosta edes ylinopeuksia.

Toiseksi viimeistä aikatarkastusasemaa lähestyessämme tapahtui jotain odottamatonta. Käännyimme edeltävässä risteyksessä oikealle kohti AT:ta, mutta oudosti AT-aseman auto jäi vasemmalle puolellemme, vaikka sen pitäisi jäädä aina oikealle. Ilmeisesti olisi pitänyt kiertää AT jostain? Siinä vaiheessa minuuttimme oli alkanut eikä ollut aikaa keksiä uutta reittiä joten tein vain U-käännöksen ja pysähdyimme asemalle.

Viimeisin jakso oli kisan haastavin. Alussa oli pitkän matkaa 80 km/h rajoitusta eikä siinä passannut hidastella, että saisimme nostettua keskinopeuden riittävän korkealle. Loppumatkasta tiedossa oli 40 km/h rajoituksia ja lukuisia liikennevaloja, joissa palaisi väkisin aikaa.

Lähtiessämme jaksolle totesin, että joudumme nyt hyvästelemään rakkaan ystävämme; 9,5 kWh/100 km keskikulutuksen. Mutta mitä vielä! Keskikulutus käväisi 9,6 kWh/100 km:ssa, mutta palasi takaisin ja maalissa se oli enää 9,4 kWh/100 km! Tämä oli yllättävä tulos, sillä tutkimukseni perusteella kulutuksen olisi pitänyt nousta. Mutta emme tietenkään valittaneet!

Tulokset

Kilpailun autovalinta meni nappiin sillä IONIQin kulutusmittari näytti kilpailun lopuksi 9,4 kWh/100 km, mikä oli todella vähän! Pikainen kysely kisan jälkeen osoitti, että yhtä vähään oli yltänyt ainoastaan pikkuinen BMW i3. Sähköautojen voittajan ratkaisisi siis mahdolliset virheistä annetut sakot.

Tero ja kilpailun vähäruokaisimmat sähköautot; Hyundai IONIQ electric ja BMW i3.

Tuloksia odotellessamme ihmettelimme tiekirjan puutteellista merkintää kohdassa, jossa olimme kääntyneet oikealle ja päätyneet AT-asemalle väärin päin. Selvisikin että kyseessä oli kartanlukuvirhe. Siinä olisi pitänyt ajaa vielä suoraan ja kääntyä vasta seuraavasta risteyksestä, jolloin olisimme tulet AT:lle korttelin takaa. Nyt käytännössä oikaisimme jonkun 100 metriä.

Emme tässä vaiheessakaan tajunneet miten isosta virheestä on kyse, vaan vielä tulostaulua katsoessa ihmettelin mistä ihmeestä olimme saaneet 15 % sakkoa. Kilpailun johto sitten selvensi että olimme ajaneet väärää reittiä.

Käännyimme tästä oikealle vaikka olisi pitänyt jatkaa vielä suoraan.

Lajisäännöissä sanotaan että virheellinen suoritus voi johtaa kilpailusta hylkäämiseen, mitä tämä oikaisumme kai käytännössä oli. Olivat meinanneetkin ensin hylätä meidät ja toisen saman virheen tehneen joukkueen kokonaan kisasta.

Hylkäys oli kuitenkin vaihdettu 15 % sakkoon, jonka kilpailija saa, jos reittitarkastuskortista puuttuu merkintä, vaikka tässä kisassa reittitarkastusasemia ei ollutkaan. Mutta jos siellä korttelissa jossa emme käyneet olisi ollut jokin bongattava asia, meiltä olisi puuttunut se.

Minulle oli yksi ja sama vaikka meidät olisi hylätty, sillä tämä virhe pilasi joka tapauksessa kilpailumme. Sakko nosti kulutuksen 10,8 kWh/100 km:iin ja pudotti meidät kuuden auton luokassa neljännelle sijalle.

AL-Helsinki Ecorunin tulokset. Sähköautojen kulutukset on katsottu suoraan autojen ajotietokoneista.

On todella turhauttavaa, että nyt kun olen päässyt ajamaan kilpailukykyisillä autoilla, olen saanut toistuvasti jonkun sakon, joka on pilannut hyvän ajon. Viime elokuussa ajoin kaasuautojen pienimmän kulutuksen, mutta sain sakot kun kaasuautooni ei mahtunut riittävästi bensaa ja ajoin lisäksi ylinopeutta tutkaan…

Positiivisena puolena on todettava, että vaikka tässäkään kisassa ei tullut menestystä, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että osasin ajaa sähköautolla älyttömän taloudellisesti! Miten vähällä pääsisin, jos ajaisin sähköautolla enemmänkin?

Ja niin, onhan menestyksettömyydestä etua perheelleni. Katsokaas kun ei tule pokaaleja, niin mieheni legoautokokoelmat mahtuvat paremmin hyllyille! 

Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019

torstai 25.04.2019 Avainsanat: Ecorun , Sähköauto , Taloudellinen ajo

Hienoja uutisia! Sähköautot ovat tänä vuonna mukana taloudellisuusajon EcoRun-cupissa BEV-luokkana.

Mutta olisitko arvannut, että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun sähköautoilla pihistellään? Jo kauan sitten 90-luvulla lajin kukoistuskaudella postin pikkuiset Elcat-sähköautot kisasivat omassa luokassaan! 

Sähköautot ovat ecoruniin enemmän kuin tervetulleita. Olen totaalisen kyllästynyt taloudellisuusajokilpailujen aikaa vieviin ja äärimmäistä tarkkuutta vaativiin takkauksiin ravistelulenkkeineen ja sähköautoilla nämä kaikki jäävät pois. Jäävät ne tosin pois kaasuautoillakin, joiden kaasutankki täyttyi automaattisesti parissa minuutissa vain nappia painamalla.

Mutta miten sähkön kulutus sitten mitataan? Todellisen kulutuksen saisi ymmärtääkseni mitattua lataamalla akun täyteen kisan alussa ja lopussa energiamittarin kanssa. Se on käytännössä mahdotonta kisaolosuhteissa, koska lataaminen veisi liikaa aikaa ja vaatisi useita latureita. Niinpä ainakin tällä kaudella sähkön kulutus katsotaan suoraan ajotietokoneesta.

En usko, että sähköautojen ajotietokoneiden näyttämä lukema on absoluuttisen tarkka kuten ei ole pottomoottoriautoissakaan, joissa heittoa on välillä desikaupalla. Sähköautojen tuloksiin pitää siis suhtautua varauksella.

Mutta ei nyt heitetä kirvestä kaivoon ennen kuin testataan! Sähköautot ovat tulevaisuutta ja taloudellisuusajon on lajina mukauduttava siihen ellei halua kuolla kokonaan pois.

Menomatkalla Kuopioon satuin samaan aikaan latausasemalle Tesla Model 3 kanssa. Upea auto, jonkamuotoilukieli oli jostain ihan eri maailmasta kuin Konan. 

Ensimmäinen taloudellisuusajokilpailu sähköautolla

Kuopiossa ajettiin huhtikuun alussa ecorun-harjoituskilpailu, jossa kaikkien autojen kulutukset katsottiin simppelisti autojen ajotietokoneista.

Minun piti alunperin lähteä kilpailuun Jyväskylän Autotarvikkeen lainaamalla Hyundai Ioniq sähköautolla, mutta se ehdittiin myydä ennen kisaa, joten autoksi vaihtui Hyundai Kona - sähköinen sekin.

Oli selvää, ettei korkealla Konalla pärjäisi yhtä hyvin kuin aerodynaamisella Ioniqilla, mutta sain silti hyvää harjoitusta taloudellisuusajoon talven tauon jälkeen ja lisäksi tärkeää kokemusta kisailusta sähköautolla. Tulevana viikonloppuna ajan kauden ensimmäisen virallisen kisan Hyundain maahantuojan lainaamalla Ioniq electricillä!

Ajettuani pari kautta ecorunia Jaakon kanssa kaipasin vaihtelua ja rekrytoin Kuopioon kartanlukijaksi kaverini Ilpon. Hän pärjäsi oikein hyvin ja omasi paikallistuntemustakin, mistä oli mukavasti etua. Oli silti ihan erilaista ajaa ensikertalaisen kuin kokeneen kanssa, kun ei ihan täyttä vastuuta aikataulutuksesta uskaltanut antaa.

Kilpailun ensimmäisellä jaksolla oli pitkä pätkä moottoritietä sekä jonkin verran taajamaa. Jaakko olisi osannut uskomattomalla Excel-taulukollaan laskea tarkkaan, miten kovaa moottoritiellä olisi pitänyt ajaa, mutta nyt se meni lähinnä mutulla. Ajoin kyllä keskinopeutta varastoon, mutta en ajatellut ollenkaan, miten paljon reitin lopulla Siilinjärven keskustassa olevat liikennevalot veisivät aikaa. Jouduttuamme pysähtymään kahdesti samoihin valoihin - joilla on Ilpon mukaan oma tahto - ei aikataulumme pitänyt enää millään ja myöhästyimme puolisen minuuttia aikatarkastuspisteeltä.

Seuraavat jaksot pyörivät Kuopion taloudellisuusajokilpailuille tuttuun tapaan apilan lehtinä Pajulahdessa sijaitsevan Man-Oil aseman ympärillä, jossa oli kaikki kilpailun AT:t maalia lukuun ottamatta.

Taloudellisuusajo on välillä todellista extreme-testiä, kun autolla ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa suhteellisen kovaa. Hiekkateilläkään ei passannut jäädä himmailemaan, sillä jaksojen keskinopeuspyynnit olivat olosuhteisiin nähden varsin korkeat 65-68 km/h.

Hyvin nopeasti kävi ilmi, että korkealla korilla ja pehmeällä alustalla varustettu Kona ei ollut ihan paras auto tälle reitille. Tiet olivat sen verran kehnossa kunnossa, että Subarun ralliauto olisi ollut toimivampi ratkaisu! Meno oli välillä aika huojuvaa.

Reitille osui useampia kelirikkoisia teitä, joiden olosuhteet vaihtelivat mutavellistä jäätikköön. Välillä tuntui, että auto oikein juuttui mutaan ja välillä taas luisteltiin mutaliirrossa. Eräässä varjoisessa mäessä tiessä oli syvät jäiset urat ja kiitin onneani, ettei autoliike ollut ehtinyt vaihtaa Konaan kesärenkaita toisin kuin erään toisen kilpailijan autoon. Totta puhuen kitkarenkaillakin vähän jännitti…

Rapa lensi niin, että vihreää autoa ei meinannut enää tunnistaa vihreäksi kilpailun jälkeen.

Miten taloudellisuusajo sähköautolla sitten eroaa perinteisellä polttomoottorilla ajamisesta?

Suurin ero tulee tietysti sähköauton regeneroivasta jarrutuksesta, jolla auton voi hidastaa lähes pysähdyksiin saakka koskematta varsinaisiin jarruihin ja samalla akku latautuu. Vähän kuin turboboostattu moottorijarrutus siis! Tämä tekee sähköautosta paljon anteeksiantavamman hidastuksille kuin polttomoottori, mutta toki silläkin mielellään välttää turhia pysähdyksiä.

Hyundai Konan regeneroinnin voimakkuus valitaan rattivaihteilla neljästä eri tasosta, joista miedoin on sama kuin rullaisi vapaalla. Pidin kilpailussa maantiellä regenin ykköstasolla ja kasvatin sen mukaan, miten nopeasti auto piti saada hidastumaan. Regenin voimakkuus pääsi tosin välillä yllättämään ja jouduin välillä korjaamaan liikaa hidastumista kaasulla.

Taloudellisuusajokilpailujen reitit ovat yleensä 200 km tai yli, mikä on osalle sähköautoista jo kantaman ylärajalla. Raskaan kelin yllättämä BMW i3:lla (jonka akun koko on 33 kWh) ajanut tiimi pohti jo tauolla, että pääsevätkö yleensä maaliin.

Reilun kokoisella 64 kWh akulla varustetulla Hyundai Kona electricillä ei tätä ongelmaa ollut, vaan 197 km pituisen kilpailun jälkeen siinä oli rangea jäljellä vielä 158 km. Helmikuussa ajamaani Nissan Leafiin verrattuna se oli todella leppoisa sähköauto, kun akun riittävyydestä ei tarvinnut stressata yhtään.

Konan kulutusmittari näytti kilpailun päätteeksi 15,1 kWh/100 km. Saimme kuitenkin sakkoa yhdestä myöhästymisestä ja yhdestä ennakkoon saapumisesta (Wtf? Missä teimme laskuvirheen?) yhteensä 5%, joten lopullinen kulutus oli 15,86 kWh/100 km. Se oikeutti kahden sähköauton luokassa kakkossijaan.

Konan lukemat kilpailun jälkeen. Autossa on harmillisesti vain yksi nollattavissa oleva ajotietokone joka sisältää niin kulutuksen kuin tripinkin, joten jouduin poikkeuksellisesti käyttämää kännykkää trippimittarina auton sijaan. 

Ensimmäiseksi porhalsi BMW i3, jonka kulutus oli mittarin mukaan 13,4 kWh/100 km; sakkojen jälkeen 13,67 kWh/100 km. Ja pääsivät tosiaan maaliin, rangea jäi jäljelle vielä 20 km.

Kuopion kilpailussa testattiin myös EcoRunin uuden yhteistyökumppanin Kihon ajoneuvojen seurantajärjestelmää. Kaikkien osallistujien autoihin laitetaan seurantapalikat, jotka lähettävät koko ajan pilveen tietoa, missä autot liikkuvat ja millä nopeudella.

Järjestelmä tulee olemaan käytössä tulevan viikonlopun AL-Helsinki EcoRunissa, mutta en tiedä missä laajuudessa. Lajiryhmässä olemme ainakin pohtineet, että siitä voitaisiin tarkistaa saapumisajat aikatarkastuspisteille sekä tarkkailla mahdollisesti ylinopeuksia samaan tapaan kuin Skoda Economy Runissa.

Ps. En ole ikinä kuorruttanut autoa näin tehokkaasti mudalla!

 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (19)
joulukuu (3)
testi2
testijuttu
testijuttu
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!