POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Hyundai

Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019

torstai 02.05.2019 Avainsanat: Ecorun , Hyundai , Sähköauto , Taloudellinen ajo

Wohoo! Pihistelin viime viikon taloudellisuusajokilpailussa Hyundai IONIQ electric sähköautolla niin hyvin, että auton kulutus n. 200 km kilpailumatkalla oli vain 9,4 kWh/100 km.

IONIQ näyttää rangeksi täydellä akulla yleensä noin 200 km, mutta kisakulutuksella olisi päässyt WLTP-syklin mukaan mitatun toimintamatkan 280 km. Kyllä, se on mahdollista!

Mutta voih! Vaikka IONIQin kulutus oli kisan pienin, emme päässeet juhlimaan voittoa. Saimme sakkoa ennätykselliset 15 %, mikä nosti tuloksissa kulutuksen 10,81 kWh/100 km:iin ja tiputti meidät sijalle 4. D:

Olisi ollut älyttömän hienoa voittaa ensimmäinen sähköautoecorun, erityisesti kun olen ajanut sähköautoilla tosi vähän, mutta ei niin ei. 

Niin, tämä oli tosiaan ensimmäinen EcoRun Cupin kilpailu tällä vuosituhannella, kun sähköautot olivat mukana virallisesti. Kilpailuun oli ilmoittautunut mukaan 7 sähköautoa, joista jokainen oli vieläpä eri mallia. Yhteensä osallistujia oli 14, joten sähköautot olivat kirkkaasti isoin luokka.

Oli kyllä mahtavaa kisata pitkästä aikaa luokassa, jossa on paljon osallistujia ja oikeaa kilpailun tuntua vs. viime kauden parin auton luokat!

Sponsorien tarrojen liimausta ennen kisaa.

Hyundai IONIQ electric kilpailukuosissa. Kilpailulle oli saatu mukavasti sponsoreita: ajoneuvojen seurantajärjestelmä Kiho, sähköatojen latausratkaisuja tarjoava Plugit sekä rengasvalmistaja Bridgestone.

Sähköauto tutuksi!

Ajoin siis kilpailun Hyundai IONIQ electricillä, joka on maahantuojan lehdistöauto. Valitsin sen, koska halusin testata taloudellisuusajoa sähköautolla ja olin ymmärtänyt, että IONIQ olisi tämän hetken taloudellisin sähköautomalli. Kiitokset maahantuojalle lainasta!

Kävin hakemassa IONIQin Vantaalta reilu viikko ennen kilpailua, jotta ehtisin tutustua siihen ja oppia auton tavoille. Sen 28 kWh akku aiheutti alkuun vähän stressiä pienuudellaan, mutta lopulta pärjäsin sillä ihan hyvin. Auto on todellakin taloudellinen. Oli muuten jo kolmas ajamani sähköauto tälle vuodelle!

Polttomoottoriautosta kannattaa etsiä taloudellisuusajoa varten kierroslukualueet ja vaihteet, jotka ovat taloudellisimpia eri nopeuksissa.

Sähköautossa pystyy testaamaan vain, miten nopeus vaikuttaa kulutukseen. Ajoin IONIQilla samaa 700 m jaksoa eri nopeuksilla 45-90 km/h väillä niin, että asetin vakionopeussäätimen joka kerta 5 km/h edellistä suuremmaksi. Olen polttiksilla tottunut, että kulutuskäyrä nousee sitä jyrkemmin, mitä kovempaa ajaa, mutta sähköautolla kulutuskäyrä oli lähes suora. Tästä päättelin että kilpailu pitäisi ajaa niin hitaasti kuin mahdollista.

IONIQin kulutus eri nopeuksilla. Kulutus 700 m testijakson alaspäin viettävään suuntaan  tummanpunaisella ja paluumatka samalla pätkällä kirkkaanpunaisella värillä.

Kuopion harjoituskisassa säädin Hyundai Konan moottorijarrutuksen voimakkuutta ratin vaihdevivuista, mikä teki hidastamisesta välillä vähän pomppuista.

IONIQilla päädyin pitämään moottorijarrutuksen aina maksimissa ja säätämään auton nopeutta pelkästään kaasupolkimella. Ei yhtään kaasua = voimakas jarrutus, lieveästi kaasua = lievä jarrutus ja vähän enemmän kaasua onkin jo kiihdytys. Helppoa! Testasin myös vapaalla rullaamista, mutta en lähtenyt kikkailemaan sillä kilpailussa.

Dynamic Duo jälleen vauhdissa! Tosin aika hitaassa sellaisessa...

Kisaan lähdettiin Dynamic Duolla eli ajoin kaverini Teron kanssa, jonka kanssa ajoin saman kisan myös viime vuonna. Silloin Tero vaihtoi välillä Leonidaksen automaatin vaihteitakin, mutta sähköautolla ajaessa hänelle jäi vain kartanluku. Toivottavasti ei ollut hirveän tylsää!

Kilpailun keskinopeuspyynnit olivat hyvin maltillisia; 50 km/h molemmin puolin. Mutta miten kovaa pitäisi oikeasti ajaa? Toisin kuin lentävällä Leonidaksella, nyt tavoitteena oli ajaa niin hitaasti kuin mahdollista. Oli siis ensiarvoisen tärkeää löytää sellainen nopeus, että pysytään aikataulussa muttei ajeta yhtään liian kovaa.

Käytiin Teron kanssa tiekirjaa läpi ennen lähtöä. (Kuva: Marko Jokela)

Osalla jaksoista keskinopeuspyynti oli niin matala, että piti tarkastaa tiekirjasta useampaan kertaan, ettei jaksolla ole jotain hidastetta. Esimerkiksi kakkosjakson pituus oli 33 km ja keskinopeuspyynti 46,8 km/h, vaikka matkalla oli vain 4 km 30-40 km/h rajoituksia. Olisi ollut hyvä asettaa hieman korkeammat nopeudet, niin olisi ollut enemmän haastetta ja vähemmän tientukkona oloa. 

Eräällä 70 km/h rajoitetulla tiellä ajoin pitkään 50 km/h nopeutta. Perässä ajoi auto ja moottoripyörä, jotka eivät menneet ohi, vaikka tie oli tyhjä ja näkyvyyttä satoja metrejä. Mutta mitä tapahtui kun keskiviiva muuttui keltaiseksi ja vastaantulijoita alkoi näkyä? Nämä molemmat teiden sankarit päättivät mennä saman tien ohi. Ei voi tajuta... 

Köröttelyä keskellä peltoaukiota, näkyvyyttä ties kuinka kauas!

Stereotyyppistä ajoa Bemarilta, kun ensin ei voi millään ohittaa mutta sitten kun se on kiellettyä, on pakko mennä ohi...

Ja moottoripyörä perässä vastaantulijoiden nenän edestä.

Kilpailu oli sujui tosi hyvin; olimme oikeaan aikaan joka paikassa eikä sähköautolla tullut reilun moottorijarrutuksen ansiosta edes ylinopeuksia.

Toiseksi viimeistä aikatarkastusasemaa lähestyessämme tapahtui jotain odottamatonta. Käännyimme edeltävässä risteyksessä oikealle kohti AT:ta, mutta oudosti AT-aseman auto jäi vasemmalle puolellemme, vaikka sen pitäisi jäädä aina oikealle. Ilmeisesti olisi pitänyt kiertää AT jostain? Siinä vaiheessa minuuttimme oli alkanut eikä ollut aikaa keksiä uutta reittiä joten tein vain U-käännöksen ja pysähdyimme asemalle.

Viimeisin jakso oli kisan haastavin. Alussa oli pitkän matkaa 80 km/h rajoitusta eikä siinä passannut hidastella, että saisimme nostettua keskinopeuden riittävän korkealle. Loppumatkasta tiedossa oli 40 km/h rajoituksia ja lukuisia liikennevaloja, joissa palaisi väkisin aikaa.

Lähtiessämme jaksolle totesin, että joudumme nyt hyvästelemään rakkaan ystävämme; 9,5 kWh/100 km keskikulutuksen. Mutta mitä vielä! Keskikulutus käväisi 9,6 kWh/100 km:ssa, mutta palasi takaisin ja maalissa se oli enää 9,4 kWh/100 km! Tämä oli yllättävä tulos, sillä tutkimukseni perusteella kulutuksen olisi pitänyt nousta. Mutta emme tietenkään valittaneet!

Tulokset

Kilpailun autovalinta meni nappiin sillä IONIQin kulutusmittari näytti kilpailun lopuksi 9,4 kWh/100 km, mikä oli todella vähän! Pikainen kysely kisan jälkeen osoitti, että yhtä vähään oli yltänyt ainoastaan pikkuinen BMW i3. Sähköautojen voittajan ratkaisisi siis mahdolliset virheistä annetut sakot.

Tero ja kilpailun vähäruokaisimmat sähköautot; Hyundai IONIQ electric ja BMW i3.

Tuloksia odotellessamme ihmettelimme tiekirjan puutteellista merkintää kohdassa, jossa olimme kääntyneet oikealle ja päätyneet AT-asemalle väärin päin. Selvisikin että kyseessä oli kartanlukuvirhe. Siinä olisi pitänyt ajaa vielä suoraan ja kääntyä vasta seuraavasta risteyksestä, jolloin olisimme tulet AT:lle korttelin takaa. Nyt käytännössä oikaisimme jonkun 100 metriä.

Emme tässä vaiheessakaan tajunneet miten isosta virheestä on kyse, vaan vielä tulostaulua katsoessa ihmettelin mistä ihmeestä olimme saaneet 15 % sakkoa. Kilpailun johto sitten selvensi että olimme ajaneet väärää reittiä.

Käännyimme tästä oikealle vaikka olisi pitänyt jatkaa vielä suoraan.

Lajisäännöissä sanotaan että virheellinen suoritus voi johtaa kilpailusta hylkäämiseen, mitä tämä oikaisumme kai käytännössä oli. Olivat meinanneetkin ensin hylätä meidät ja toisen saman virheen tehneen joukkueen kokonaan kisasta.

Hylkäys oli kuitenkin vaihdettu 15 % sakkoon, jonka kilpailija saa, jos reittitarkastuskortista puuttuu merkintä, vaikka tässä kisassa reittitarkastusasemia ei ollutkaan. Mutta jos siellä korttelissa jossa emme käyneet olisi ollut jokin bongattava asia, meiltä olisi puuttunut se.

Minulle oli yksi ja sama vaikka meidät olisi hylätty, sillä tämä virhe pilasi joka tapauksessa kilpailumme. Sakko nosti kulutuksen 10,8 kWh/100 km:iin ja pudotti meidät kuuden auton luokassa neljännelle sijalle.

AL-Helsinki Ecorunin tulokset. Sähköautojen kulutukset on katsottu suoraan autojen ajotietokoneista.

On todella turhauttavaa, että nyt kun olen päässyt ajamaan kilpailukykyisillä autoilla, olen saanut toistuvasti jonkun sakon, joka on pilannut hyvän ajon. Viime elokuussa ajoin kaasuautojen pienimmän kulutuksen, mutta sain sakot kun kaasuautooni ei mahtunut riittävästi bensaa ja ajoin lisäksi ylinopeutta tutkaan…

Positiivisena puolena on todettava, että vaikka tässäkään kisassa ei tullut menestystä, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että osasin ajaa sähköautolla älyttömän taloudellisesti! Miten vähällä pääsisin, jos ajaisin sähköautolla enemmänkin?

Ja niin, onhan menestyksettömyydestä etua perheelleni. Katsokaas kun ei tule pokaaleja, niin mieheni legoautokokoelmat mahtuvat paremmin hyllyille! 

Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi

keskiviikko 30.01.2019 Avainsanat: Hyundai , Kia , Mercedes-Benz , Suzuki , Tapahtuma

Marraskuussa järjestetyillä Auto 2018 -messuilla oli koeajettavana lähes 170 autoa eli varmasti jokaiselle jotakin. Itse valitsin ajoon vähän spesiaalimpaa kalustoa, sillä peruskiesejä voi koeajaa kotimaisemissakin.

Kia Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line 5D A/T MY18 - korealainen haastaja

Aloitin päivän Kia Stingerillä, jossa minua kiehtoo muotoilu, urheiluautomaisuus ja se että se tulee Koreasta. Miten se haastaa eurooppalaiset fastbackit kuten Audi A5, BMW nelossarja ja Volkswagen Arteon?

Otin Stingeristä kylmätyypit Jyväskylän Suuressa Autokauppapäivässä toukokuussa, mutta koeajoa en ehtinyt sopia ennen kuin auto myytiin pois.

Fiilikseni Stingeristä oli "ihan jees". Päivän ekaksi autoksi tosi hyvä, mutta illalla tätä juttua kirjoittaessa en muistanut siitä enää hirveästi eli ei jättänyt mitään superia muistijälkeä. Se kulki kivasti, äänet olivat mainiot ja 80 km/h rajoitus tuntui ihan liian rajoittavalta! Negatiivisina puolina mainittakoon, että automaatti vaihtoi vähän laiskasti ja A-pilarit blokkasivat näkyvyyttä etuviistoon yllättävän paljon.

Koeajolla auton takapenkki oli täynnä Kian promoottoreita, jotka tulivat mukaan tutustumaan koeajoreittiin. Ei heitä kaikkia olisi pakko ollut ottaa mukaan, mutta totesin että jos he haluavat mukaan niin siinähän ahtautuvat kyytiin. Keskipaikalla istunut kyllä kommentoi, että kyllä hän olisi siinä voinut istua pidemmänkin matkan.

Kia Stingerin muodoissa silmä lepää. (kuva: Niko Kuokka)

Mercedes-Benz A 250 AMG-line - huippuhyvä autokuumeen nostattaja

Tapasin aamupäivällä sattumalta autotoimittaja Arttu Toivosen, jolta kyselin, että mitä autoja voisin koeajaa ja hän suositteli mm. A-sarjan Mercedes-Benziä. Testasin sitä itse asiassa jo viime kesänä lyhyesti paikallisellä jälleenmyyjällä ja tykkäsin! Siinä kojelaudan näytöt olivat pientä mallia, joten messuilla oli hyvä tilaisuus päästä katsomaan, miltä isommat näytöt näyttäisivät.

Arttu suositteli testaamaan A-sarjasta 200 hv versiota, jotta voisin tunnustella, miltä sen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tuntuu. Hänen mielestään se ei nimittäin oikein toimi yhteen tuon moottorin kanssa. Kommentti yllätti minut, sillä pidimme mieheni kanssa automaatista viime kesän koeajolla tosi paljon. Mielestämme se oli paljon paremmin ajan tasalla siitä, mitä kuski haluaa, kuin esimerkiksi meidän Seat Leonin DSG.

Vaihteiston toiminta jäi mysteeriksi, sillä valitsin lopulta koeajoon 250 hv AMG-line version, joka olikin todella pirteä tapaus! Auto oli mielestäni paljon kivempi ajettava kuin Kia Stinger ja itse asiassa kruunasinkin sen koeajojen suosikkiautokseni.

Jossain vaiheessa reitillä auto yllätti minut hidastamalla automaattisesti, kun edellä oleva auto hidasti. Luulin ensin, että auto on todella fiksu, mutta olinkin kytkenyt huomaamattani vakionopeussäätimen päälle. Seuraavassa risteyksessä auto pysähtyi kokonaan kun edellä ajava pysähtyi ja lähti sen mukana taas liikkeelle. Ah, adaptiivinen vakionopeussäädin on niin mahtava keksintö! Leonissakin on se, mutta se ei lähde enää uudestaan liikkeelle jos on joutunut pysähtymään.

Yhtä lukuunottamatta kaikissa messuilla koeajamissani autoissa oli sähköiset penkkien säädöt. Niillä penkin asennon saa tarkasti haluamakseen, mutta kun koeajolle lähtö tapahtuu vähän kiireessä, olisivat manuaaliset säädöt olleet paljon nopeammat käyttää ja ennen kaikkea omaksua.

Mersusta en löytänyt penkin säätöjä ollenkaan ennen kuin esittelijä huomautti, että ne ovat ovessa. Ristiseläntuen säätöä ovessa ei kuitenkaan ollut, vaan se oli sijoitettu hieman epäloogisesti penkin sivuun. En hahmottanut säätönapin toimintaa missään vaiheessa täysin, ja sainkin säädettyä sen sopivaan asentoon vasta ihan koeajon lopuksi riittävän monen yrityksen ja erehdyksen kautta. Muuten A-Mersun penkit olivat kyllä todella hyvät.

Täytyy sanoa, että A-sarjalainen herätti pikkuisen autokuumetta. Älyttömän hyvän näköinen ja toimiva paketti! (kuva: Niko Kuokka)

A-sarjan iso mittaristo on kyllä yksinkertaisen tyylikäs! (kuva: Niko Kuokka) 

Hyundai i30 N 2.0 T-GDI Performance Pack 275 hv - parhaat äänet

Tavallinen Hyundai i30 ei ole herättänyt minussa minkäänlaista kiinnostusta, mutta kun messuilla oli tarjolla tehokas N-versio, niin johan muuttui ääni kellossa! I30 on siis Golf-kokoluokan auto ja i30 N on vastine Golf R:lle. Voimaa on siis enemmän kuin pienessä kylässä.

Hyundain kyytiin hyppäsi maahantuojan edustaja, jolla oli hyvät jutut ja jolta sai hyviä vinkkejä auton ajamiseen.

Koeajoaikaa valitessani en tajunnut ollenkaan, että on perjantai ja klo 16.30 muutama muukin olisi liikkeellä Helsingin kaduilla. Voin kertoa, että neljän ruuhka ei ole mikään optimaalisin ympäristö tällaiselle manuaalivaihteiselle sporttikulkineelle. Oli suorastaan auton väärinkäyttöä madella sillä aina kymmenen metriä kerrallaan ja pysähtyä taas! Alkumatkasta myös sammutin auton pariin kertaan ennen kuin opin, miten paljon kaasua pitää käyttää liikkeelle lähtiessä.

Kun lopulta pääsimme ruuhkasta 80 km/h tielle, pääsi auto paremmin oikeuksiinsa. Kunnolla kaasua painaessa tuntui jopa, että auto lähtisi lapasesta. Koeajolla auto oli niin sporttiasetuksilla alustan ja moottorin suhteen kuin mahdollista, mutta jos matkaa ajaisi niin sitten kelpaisi pehmeämpikin kyyti.

Hyundai i30 N:ssä oli messevät ralliäänet, jotka tulevat kokonaan pakoputkistosta eikä mistään kaiuttimista.

Ihmettelin ruuhkassa madellessani, että miksi auto pörähteli itsekseen kun painaa kytkintä. Kyseessä oli kuulemma automaattinen välikaasu eli auto olettaa että olet vaihtamassa vaihdetta koska käytät kytkintä ja nostaa siksi valmiiksi kierroksia.

Kun kaasun painoi nopeasti pohjaan (kierrokset johonkin 4000 rpm:ään) ja päästi sitten irti, pakoputkesta kuului poksahtelua. Viihdytimme itseämme ja aiheutimme varmaan muiden keskuudessa pahennusta testailemalla sitä useampaan otteeseen. :D

Suzuki Jimny 1,5 VVT 4WD GLX 5MT - jotain ihan muuta

Suzuki Jimnyn bongasin aamun ekalla koeajolla, jolloin naureskelin kaverille, että miten hassu keltainen laatikko se oli. Arttu kertoi, että Jimny on hauska ja suositteli testaamaan sitä. Hän kuvasi sitä autoksi, joka ei yritä esittää olevansa hienompi kuin onkaan. Se on kuulemma kuin koon 41 kumisaapas - käyttöön tarkoitettu, mutta ei sovi ihan jokaiselle…

Olihan se sitten pakko lähteä testaamaan, kun oli sarjassamme jotain ihan muuta! Moni muukin taisi lla samaa mieltä, sillä Jimny oli ihan jatkuvasti ajossa.

Jimny ei ollut mitenkään koolla pilattu. Ovia oli vain kaksi, ja takapenkille pujottautua etuoven kautta. Kaverini housut ratkesivat, kun hän kipusi takapenkille. :’D Tilaa takapenkillä oli kuulemma ihan riittävästi, kun sinne oli vain päässyt. Pääntilaa autossa oli todella paljon, eikä kaksimetrisen koeajattajan pää ollut lähelläkään kattoa.

Tien päällä Jimny tuntui asialliselta työkoneelta. Kojelaudan mittaritkin olivat väritykseltään perinteisen oranssit - mitä sitä turhaan hienostelemaan.

Jimnyn rouheaa olemusta rikkoi kyllä pahasti keskelle kojelautaa ruuvattu kosketusnäyttö, mutta “onneksi” sitä ei ole tarjolla Suomeen tuotavissa malleissa. Kuka nyt metsässä navigoisi?

Arkiajossa Jimny on takavetoinen, mutta maastoa varten Jimnyssä on erikseen päälle kytkettävä neliveto sekä hidas neliveto. Vetotapaa vaihtava keppi on suoraan kiinni jakovaihteistossa toisin kuin monissa autoissa, joissa kepin asento käskee vain sähköisesti autoa vaihtamaan vetotapaa. On siinä omanlaistaan fiilistä.

Suzuki Jimnyn laatikkomainen muotoilu ja pirteä väri käänsivät päitä koeajolla. (kuva: Niko Kuokka)

Koeajojen käytännön järjestelyt

Autojen koeajot sujuivat messuilla hyvin jouhevasti. Ne varattiin edelliskerran tapaan automerkkien esittelypisteiltä ja lähdöt tapahtuivat sisätiloista. Reitti oli myös entisellään: suunnattiin Messukeskuksesta ulos Ratamestarinkadulle, ajettiin Kumpulantien kautta Mäkelänkadulle ja käytiin kääntymässä Oulunkylän liittymässä. Aikaa koeajoon oli varattu noin 20 minuuttia.

Autojen koeajattajat oli hyvin eri tasoisia. Viime messujen jälkeen tuumin, että olisi ollut mukavaa, että kaikki koeajattajat olisivat tunteneet autonsa. Samaa jäin toivomaan nytkin. Osa tiesi autoista ja osa oli vain promoottoreita, joilla ei kaikilla ollut edes ajokorttia. Osa taas oli maahantuojien työntekijöitä ja ilmeisesti joillain merkeillä myös automyyjiä.

On tietty ymmärrettävää, että asiantuntevia henkilöitä ei välttämättä riitä ajattamaan ihmisiä ja autojakin voi olla yhdellä maahantuojalla valtavasti. Silti tällaisesta lyhyestä koeajosta olisi saanut eniten irti, jos kyydissä olisi ollut asiantunteva myyjä.

Mercedes-Benzin ajattaja kertoi, että heitä oli kehotettu lähettämään asiakas messuosastolle, jos autosta haluaa kysyä jotain. Mutta entä jos kysymys tulee mieleen autoa ajaessa? Entä jos autossa olisi joku hieno ominaisuus, josta minun kannattaisi tietää? 

Koeajojen ideana on varmaan ennen kaikkea herättää kiinnostus ja mahdollistaa eri merkkien vertailu helposti yhdessä paikassa. Jos jokin auto kiinnostaa erityisesti, sitä voi sitten testata pidemmän kaavan kautta jälleenmyyjällä.

Monenmoista kulkinetta valmiina matkaan. Koeajoruletti toimi mielestäni tosi hyvin, joskaan ylimääräistä kuvaus- tai säätöaikaa ei aina ollut hirveästi auton halliin saapumisen ja lähdön välillä.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (12)
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!