POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro

tiistai 10.09.2019 Avainsanat: AudiKoeajoMuilla autoilla ajaminenSähköauto

Ajoin keväällä Audi e-tronilla Suomesta Italiaan ja elokuussa kisasin sillä taloudellisuusajokilpailussa. Auton voimalinja on siis käynyt tutuksi. Mutta millainen auto Audi e-tron on kokonaisuutena? Nyt on aika pureutua siihen!

Ensimmäinen laatuaan

E-tron on Audin ensimmäinen täyssähköauto. Ensimmäinen konseptimalli esiteltiin jo vuonna 2009, jolloin kyseessä oli R8:n tyylinen urheiluauto. Vuosien varrella konsepteja on esitelty lukuisia ja vuonna 2014 julkaistiin lataushybridi Audi A3 e-tron. Lopulta viime vuonna päivänvalon näki täyssähköinen Audi e-tron, joka on nelivetoinen katumaasturi. Auton koko nimi on nyt Audi e-tron 55 quattro.

Kooltaan e-tron on aikamoinen jättiläinen: se on 4,9 m pitkä 1,94 m leveä. Korkeutta on 1,63 m. Kokovertailussa lähin malli on mielestäni Q8 (joka on yllättäen hieman pienempi kuin Q7). E-tron on hieman matalampi kuin Q7 ja Q8, mikä pienentää ilmanvastusta.

E-tronin omamassa 2565 kg, josta pohjaan isoksi levyksi sijoitettujen akkujen paino on hulppeat 700 kg.

Ensifiilikset

Kivutessani ensimmäistä kertaa e-tronin penkille Kööpenhaminalaisen hotellin pihassa parin päivän Teslalla ajamisen jälkeen tuntui, kuin olisin tullut kotiin. VW-konsernin sukulaisuus tuntuu ja näkyy monissa hallintalaitteissa, kuten vakionopeussäätimessä ja ratin painikkeissa. Hieman ne tietysti eroavat merkkien ja mallien välillä, mutta kotoisaa oli silti. 

Audin 110 vuoden autonvalmistuskokemus näkyy ja tuntuu e-tronissa. Sähköauto on ehkä uusi, mutta muuten huomaa että Audi on tehnyt ennenkin autoja. Yksityiskohdat ovat viimeisteltyjä, materiaalit laadukkaita, eikä mikään nitise tai natise. Tietysti näin toki on syytäkin olla, kun auton lähtöhinta on lähes 90 000 e.

VIP-tason kyyti

Audin penkit olivat lisävarusteiset sähkösäätöiset “e-tron-istuimet”. Niissä on monipuoliset säädöt: etureunan korkeus, takareunan korkeus, ristiseläntuki ja istuimen pituus. Myyjän mukaan lähes kaikki e-tronin ostajat ottavat ne. 

E-tron-istuinten säädöt ovat manuaaliset, mutta erillisenä lisävarusteena ne saa myös sähköisinä, mikä ominaisuus oli myös koeajoautossa. Tämä mahdollistaa omien asetusten tallentamisen auton muistiin sekä ns. easy-entry toiminnon eli kun otat avaimet pois lukosta, penkki vetäytyy taaksepäin ja autosta on helppo astua ulos.

Penkit olivat erinomaiset istua pitkiäkin matkoja ja sähkösäätöisyys teki asennon viilaamisesta ajon aikana helppoa. Sivuttaistukea on mukavasti, ja penkkeihin mahtuisi silti istumaan isompikin kaveri. Minun 160 cm varteni jaloille istuinosa olisi voinut olla vielä aavistuksen lyhyempi, mutta sain kompensoitua sitä kohtuu hyvin etureunan korkeussäädöllä.

Road tripillä tuli testattua myös e-tronin takapenkin matkustusmukavuus ja se oli sen verran hyvällä tolalla, että kutsuimme takapenkkiä VIP-luokaksi. Istuimet tukevat sopivasti ja jalkatilaa on riittävästi. Takapenkkiläisille on jopa omat ilmastoinnin lämpötilasäädöt. 

E-tronin penkillä kelpaa taittaa matkaa.

Myös takapenkillä viihtyy. Kardaanitunnelin tilalla on usb-pistokkeita.

Ihanan hiljainen ja mukava ajaa!

Sähköautojen voisi kuvitella olevan hiljaisia, koska sähkömoottori on käytännössä äänetön. Valitettavasti aiemmin ajamani sähköautot eivät ole kuitenkaan olleet erityisen hiljaisia, vaan rengasmelu on tunkenut sisään.

Audi e-tron on eri maata. Äänieristetyillä etusivulaseilla lisävarustettu auto on aivan käsittämättömän hiljainen ja korva ihan lepää, kun sillä ajelee! 

Taajamassa rengasmelua ei käytännössä ole. Maantiellä melu ei huumaa korvia ja etu- ja takapenkin välillä pystyi keskustelemaan ihan normaalilla voimakkuudella vielä 160 km/h nopeudella Saksan moottoritiellä ajaessakin!

Soratiellä e-tron ei enää ole äänetön, mutta kivien kopsahtelu pyöränkaariin on vaimeampaa kuin monissa muissa autoissa. 

Hiljaisuuden lisäksi Audin ajomukavuus on kohdillaan. Ohjaamon alla sijaitseva akusto laskee painopisteen alas ja tekee autosta hyvin vakaan. Ohjaus on looginen ja keskittää mukavasti.

E-tronissa on vakiona älykäs ilmajousitus. Ominaisuus, josta kuulin vasta automyyjältä, vaikka olin ajanut autolla Italiaan! Se kyllä selittääkin miksi auto on niin miellyttävä ajaa.

Ilmajousituksen korkeus säätyy sen mukaan, minkä ajotilan autoon on valinnut. Ekologisessa mennään matalalla ja maastotilassa tietysti korkealla. Muissa siltä väliltä. Ja vaikka jousitus olisi korkealla, niin vauhdin kiihtyessä auto laskeutuu alaspäin jotta ilmanvastus pienenee. Taajamanopeuksiin palatessa se nousee takaisin ylös. 

Ilmajousitus on erityisen mukana epätasaisella alustalla, koska se reagoi nopeammin kuin perinteiset rautajouset.

Lempeästi ohjaava kaistavahti

E-tronissa on niin hienovarainen kaistavahti, että tajusin sen olemassaolon roadtripillä vasta kymmenien kilometrien ajon jälkeen. Siihen saakka luulin koko ajan ohjanneeni autoa itse, koska liikkeemme olivat niin synkronoituja! 

Jos keskittyminen ajamiseen herpaantuu, auto ohjaa isällisesti takaisin kaistalle. Otteen ratista voi irrottaa hetkeksi, mutta nopeasti auto muistuttaa, että kuka se vastuullinen kuljettaja olikaan.

Auto huomauttaa, jos meinaa ajaa kaistaviivan päälle, mutta jos samalla on vilkku päällä, se tietää että näin pitääkin mennä. Kun ollaan uudella kaistalla, auto pysyy siinä.

Kaistaviivojen seuraaminen toimii tietysti vain, jos kaistaviivat ovat olemassa. Parilla kertaa tiessä oli viivat, mutta autolla ja minulla oli eriävät käsitykset oikeasta ajolinjasta. 

Ensimmäisellä kerralla Saksassa moottoritielle oli vedetty väliaikaiset keltaiset kaistaviivat. Siinä missä minä luin keltaisia viivoja, auto olisi halunnut mennä virallisten valkoisten viivojen mukaan ja valitti, kun en ajanut keskellä kaistaa vaan valkoisten viivojen päällä.

Toinen kerta oli Suomessa seututiellä, johon oli maalattu reunaviivat, mutta keskiviiva puuttui. Kun ajoin oikeassa reunassa, auto huomautti, että aja keskellä kaistaa, mikä olisi tarkoittanut keskellä tietä.

Molemmat tapaukset ovat melko spesiaaleja, joten en antaisi liikaa arvoa. Pääsääntöisesti kaistallapitoavustin toimii mallikkaasti. Tykkäsin kovasti siitä, miten Audi auttaa hienovaraisesti ja minä tunnen olevani kuitenkin se vastuullinen tyyppi.

Tekoälyä hämääviä kaistaviivoja jossain päin Saksaa.

Kaistavahti ei tajunnut että keltaisia viivoja piti seurata eikä valkoisia.

Kuljettajan tavat omaksuva vakionopeussäädin

Audi e-tronin adaptiivinen vakionopeussäädin toimii myös todella hienosti. Se lukee nopeusrajoitukset ja mukauttaa nopeuden niihin, mikä taitaa olla osassa autoja jo ihan normikauraa. Audi ei kuitenkaan jää tähän, vaan se oppii kuljettajan ajotavan.

Kun muutaman kerran naputin vakionopeussäätimen nopeuden 6 km/h rajoitusnopeutta suuremmaksi, auto tajusi alkoi automaattisesti kättää 6 km/h isompaa nopeutta. Esimerkiksi kun rajoitusmerkki näytti 100 km/h, auto asetti nopeudeksi 106 km/h.

Saksan nopeusrajoittamattomilla moottoriteillä ajoin yleensä 160 km/h. Kun nopeusrajoitus muuttui rajoitetusta takaisin rajoittamattomaan, auto kiihdytti nopeuteen, jolla olin viimeksi ajanut. Kätevää!

Satunnaisesti auto ei pysynyt kärryillä nopeusrajoituksista ja esimerkiksi jollain 100 km/h alueella auto päätti jossain vaiheessa, että rajoitus on 80 km/h. Joitain vasemmalla puolella olevia rajoituksen päättymismerkkejä se ei myöskään aina huomannut.

Pääsääntöisesti vakionopeussäädin kuitenkin luki rajoitukset oikein.

Mainio navigaattori

Navigaattori on erinomainen ja huipun siitä tekee se, että sen saa lähes koko mittariston kokoiseksi ja vaikeat paikat näytetään ilmakuvana kaistoista. Navigoin Audilla pois Hampurin keskustasta ja olin varma että ajan harhaan jossain vaiheessa, mutta auto näytti risteyshärdellien kaistat niin hyvin, että pääsin yhdellä yrittämällä pois kaupungista!

Okei, valokuvassa risteys näyttää ihan helpolta, mutta liikenteessä se oli monimutkaisempi!

Tällä opastuksella pääsin oikeaan paikkaan, mutta nyt kuvia katsoessa jäin kylä miettimään että mites kartalla on vain kolme kaistaa kun luonnossa (ylemmässä kuvassa) niitä on neljä?

Kätevää navigaattorissa on se, että osoitteen voi antaa piirtämällä kirjaimet yksi kerrallaan keskikonsolin alemmalle näytölle. Osoitettahan ei pitäisi koskaan antaa liikkeellä ollessa, mutta koska niin kuitenkin tehdään, niin tällä tapaa se on ainakin hieman turvallisempaa, kun ei tarvitse tökkiä näppäimistöä vaan piirtää harakanvarpaita sinne päin. Jos kirjaimet ovat edes sinne päin lukukelpoisia, auto ymmärtää ne.

Navigaattori osaa opastaa myös latauspisteiden kautta, mutta en ole testannut sitä kuin Saksassa jossa käännyimme vahingossa tulosuunnan latauspisteelle... Todennäköisesti kyseessä oli käyttäjän virhe, joten ei siitä sen enempää.

Pysäköinnin helppous ja vaikeus

Massiivisen e-tronin pysäköintiä helpottavat peruutuskamera ja tutkat, joita on keulan ja perän lisäksi auton kyljissä. Kylkitutkat olivat hyvin tomerat ja varoittivat vaarasta, kun pysäköin auton kotona katokseen. Tolppaan ei kyllä ollutkaan etäisyyttä kuin 20 cm, joten sinänsä syytäkin varoittaa. Ajan vain aina niin lähelle.

Peruutuskameran lisäksi olisin kaivannut e-troniin etukameraa, mutta sitä ei ollut ajamassani yksilössä. 

Lisävarusteena e-troniin saa 360° lintuperspektiivin, joka on sairaan hieno! Ei vain perus-ylhäältäpäin rakennettu kuva auton ympäristöstä, joka jo sekin on mainio, vaan myös 3D-malli, jota voi vapaasti pyöritellä. Sivukameroiden avulla näkee myös miten renkaat kääntyvät. Sen avulla ei takuulla törmää mihinkään! Tai jos törmää, niin sitten voi kyllä katsoa peiliin, koska ei katsonut kameraan.

Vapaasti pyöriteltävä 3D-näkymä autosta. Wow!

Etukameran pysäköintiasetus ratin mukaan kääntyvillä suuntaviivoilla on ihan normikauraa.

Etukameran vaihtoehtoinen tila on kurkistusmoodi. Helpottaa varmasti porttikongista poistumista yms.

Audi e-tronin pysäköinti kaltevalle alustalle on hieman hankalaa, koska kaasupolkimesta irrottaminen laittaa vaihteen aina vapaalle. Tämä on liikenteessä hyvä ominaisuus, mutta pysäköidessä ei, koska auto lähtee herkästi vierimään vaikka parkkipaikka ei viettäisi kuin aavistuksen.

Ongelman voi torpata painamalla pysähtyessä aina reilusti jarrua, jolloin seisontajarru menee päälle. Se tekee pysäköinnistä kuitenkin töksähtelevää, kun ei voi vain hivuttaa autoa pikkuhiljaa ruutuun. Mieluummin auto saisi hitaasta vauhdista pysähtyessä jäädä automaattisesti paikalleen.

Peruuttaessa paikallapitoavustin ei ole käytettävissä lainkaan, joten peruuttaessa parkkiin kaltevalle tasolle jalka on pidettävä koko ajan joko kaasulla tai jarrulla. Toivottavasti tähän tulee päivitys, sillä ominaisuus on todellä ärsyttävä!

E-tronin lataus

Audi e-tronin akuston kapasteetti on 95 kWh, josta käytettävissä on 84 kWh. Tällaiselle autolle normaali 50 kW pikalaturi ole enää kovin pikainen.

Puolet pienemmillä akuilla varustetut autot latautuvat pikalaturissa täyteen alle tunnissa ja hyvän määrän saa jo 20 minuutissa, mutta e-tronille 20 minuuttia ei ole kuin kevyt välipala eikä tunnissakaan olla vielä läheskään täynnä. Harva toki lataa akun ihan tyhjästä täyteen, mutta latauksen kestoajoissa on silti huomattava ero.

Latausajan lyhentämiseksi Audi e-tron tukee pikalatausta 150 kW tehoon saakka. Näillä hyperlatureilla akku täyttyy puolessa tunnissa.

Jutun julkaisuhetkellä hyperlatureita on Suomessa vasta yksi kappale, mutta pian niitä on useampi, sillä K-lataus on aloittanut Ionity-hyperaturien verkoston rakentamisen Suomeen.

E-tron <3 Ionity

Monissa sähköautoissa latausteho laskee akun täyttyessä, ja yleensä sanotaan, että lataus kannattaa lopettaa 80% tietämillä. E-tronissa latausteho pysyy korkealla lähes loppuun saakka, siihen kun akku alkaa olla täynnä. Tämä johtuu ymmärtääkseni yllämainitusta seikasta, että akuissa on kapasiteettia jonkin verran enemmän, kuin mitä voi käyttää. Täysi akku on käytännössä 88% täysi.

Type 2:sta Audin sisäinen laturi lataa maksimissaan 11 kW teholla, eli tyhjästä täyteen noin 8 h. Lisävarusteeksi on tulossa myös 22 kW laturi, jolla auton lataa täyten neljässä tunnissa.

Schuko eli tavallisen töpselin suositeltu maksimilatausteho sähköautoille on 1,8 kW (8 A). Sillä e-tronin akku tulisi täyteen 47 tunnissa. 

E-tronin kuljettajan oven etupuolelle sijoitettu latausluukku on tähän asti käyttämistäni sähköautoista hienostunein ja helppokäyttöisin. Luukku avataan sen vieressä olevaa nappia painamalla ja samasta napista voi myös lopettaa lataamisen. Miten luukku toimii talvella ja kerääkö se mahdollisesti jäätä on tosin vielä mysteeri. Se näyttää kyllä kohtuullisen tiiviiltä.

Lisävarusteena e-troniin saa toisen latausluukun matkustajan puolelle, mutta siihen saa vain Type 2 latauksen. Toinen pikalaturipaikka kelpaisi myös, sillä kadunvarsiparkissa laturi jää matkustajan puolelle ja johdon joutuu nostamaan konepellin yli.

Audi Milanossa kadun varressa pikalaturissa, josta ei lopulta saatu sähköä oikeiden polettien puuttuessa. Pikalatauspistoke toisella puolella autoa kelpaisi.

Jos latauspistoke juuttuu jostain syystä kiinni, konepellin alta löytyy kaksi vipua, joista toisella voi katkaista sähköisen yhteyden ja toisella irrottaa pistokkeen lukituksen.

E-tronin ajotietokoneessa on yksi selkeä ajon tiedot summaava näyttö, missä näkyy myös kulutus kWh/100 km. Hetkellinen kulutus on eri näytöllä ja rangen saa yhdelle isolle näytölle. Range on lisäksi näkyvissä aina sekä numerona että polttoainemittarin tyyliin, mutta prosentteina se löytyy vain keskikonsolin näytöstä.

Äärimmäiseen sähkön säästämiseen tähtäävä range mode on sijoitettu jostain syystä keskikonsolin Auto -> Näyttöasetukset kohdan alle ja sen löytäminen vaati aikamoista valikoiden haravoimista. Jostain syystä se ei ole siellä missä asetetaan esimerkisi maksimilataus.

Jaottelua siitä, mihin energiaa milläkin hetkellä kuluu ei ole olemassa lainkaan.

Ajotietokone on samanlainen kuin missä tahansa VW-konsernin autossa. Kulutus on vain kWh/100 km eikä l/100 km.

Hetkellisen kulutuksen mittari.

Range-mode löytyy näyttöasetusten alta.

E-tronin kulutus ja kantama

E-tronin range on WLTP-syklillä mitattuna 417 km ja kulutus 26,2 - 22,6 kWh/100 km. En tiedä miksi kuutuksesta on annettu vaihteluväli, mutta mietin, että ehkä se on riippuvainen eri rengaskoista.

Todellisuudessa range ja kulutus vaihtelevat hirveästi sen mukaan, millaisissa olosuhteissa ja millä tyylillä ajaa. 

Road tripillä kulutus oli 30,8 kWh/100 km Tanskan ja Italian välillä, jolloin laskennallinen range olisi 270 km. Siellä ajettiin paljon Saksan rajoittamattomilla moottoriteillä, joilla energiaa kului ihan törkeästi.

Kaupungissa ja maantiellä maksimissaan 80 km/h ajamallani taloudellisen ajon vakiolenkilläni kulutus oli vain 19,5 kWh/100 km. Sillä millä pääsisi 430 km. 

Mäkisillä sorateillä ja osittain vesisateessa ajetussa taloudellisuusajokilpailussa kulutus puolestaan 23,6 kWh/100 km, millä pääsisi 350 km.

Kulutuslukemat ovat suuria, siitä ei pääse mihinkään. Suuri on kyllä autokin, eikä katumaasturin muotoili valitettavasti ole kaikkien aerodynaamisin. Toisaalta alle 15 kWh/100 km kuluttavat sähköautot ovat yli tuhat kiloa kevyempiä.

Kulutuksen pienentämiseksi e-troniin saa lisävarusteena perinteisten peilien sijaan kameroilla toimivat "peilit". Peilien tilalla on kevytrakenteiset kameravarret ja varsinainen kuva näytetään auton ovissa. En ole päässyt testaamaan peilejä luonnossa, mutta autoliikkeen esittelyautossa ne olivat ovelat. Kamerapeilien ehdoton etu on myös se, että ne eivät blokkaa näkyvyyttä etuviistoon.

Kamerapeili ei blokkaa näkyvyyttä etuviistoon. Kuva näkyy oven reunassa.

Taloudellinen ajaminen

E-tronissa on pyritty siihen, että kaikki jarrutukset lataisivat auton akkua. Turhaan ei kuitenkaan kannata jarrutella, vaan kannattaa ennemmin hyödyntää auton suurta massaa ja sen liike-energiaa. 

Kun kaasupolkimesta päästää irti, e-tron rullaa vapaalla. Ja pitkälle rullaakin! Kun auton haluaa hidastuvan, voi painaa jarrua tai valita ratin läpistä sopivan regeneroinnin tason. Molemmilla tavoilla auton akku latautuu.

Jarrut ovat hyvin toimivat enkä huomannut niissä mitään pykälää sen välillä, milloin jarrutus tapahtuu moottorilla ja milloin oikeasti jarrulevyillä. Jälkimmäinen taitaa olla käytössä vain silloin, kun pitää pysähtyä todella nopeasti.

E-tron tietää karttadatan perusteella, milloin ollaan saapumassa risteykseen tai liikenneympyrään ja laskee nopeutta automaattisesti, vaikka navigointi tai vakionopeussäädin ei olisi edes päällä. Ajotietokone kehottaa energian säästämisen nimissä myös nostamaan jalan kaasulta, kun lähestytään ympyrää tai risteystä tai nopeusrajoitus laskee.

Ominaisuudet ovat nerokkaat, mutta myös aika yllättävät, kun niihin ekaa kertaa tutustui! Erityisesti 80 km/h alueen jyrkässä alamäessä alkanut voimakas jarrutus yllätti, sillä itse en ollut itse vielä havainnut 40 km/h rajoitusta vaan rullasin kaasu ylhäällä.

Molemmat ominaisuudet ovat toki kytkettävissä pois, jos niistä ei tykkää. Minä tykkäsin.

Triviaa: kiristyvät turvavyöt

Audin turvavöissä on ominaisuus, että ne kiristyvät automaattisesti, kun autolla on lähtenyt liikkeelle. Sen lisäksi turvavyöt kiristyvät, kun auto tulkitsee vaaran uhkaavan. Tämä saattaa olla ihan perusominaisuus uusissa autoissa, mutta minulle uusi. 

Elokuun taloudellisuusajokilpailussa ominaisuus tuli vahingossa testattua oikeasti. Ajoin hiekkatiellä jyrkästi vasemmalle kääntyvään risteykseen vähän turhan kovaa ja jarrutin siihen, mikä sai auton luisumaan ja samalla turvavyöt kiristyivät salamannopeasti. Kyllä tekniikka on hienoa!

Triviaa: iPhone Apple Pay ja Audi e-tron

E-troniin saa lisävarusteena kännykän langattoman latustelineen. IPhonessani on käytössä Apple Pay, joka aktivoitui jostain syystä aina, kun kännykän laittoi lataustelineeseen. Vaikka näytön sammuttaisi, puhelin on pian taas yrittämässä maksamista. Tämä liittyy siihen, että autossa on NFC-kortinlukija ja iPhone reagoi siihen.

Lopputulemana langaton lataus on Apple Paylla varustetulle puhelimelle täysin turha, sillä akku ei lataudu juurikaan näytön palaessa koko ajan. Puhelin vain kuumenee.

Puhelimeni yrittää tarjota autolle väkisin luottokorttia.

Yhteenveto

Lähtiessäni toukokuussa sähköautojen roadtripille mieheni oli hieman huolissaan: miten kallis näennäisesti ilmaisesta reissusta tulisi? Toisinko mukanani maailmanlopun autokuumeen, johon ei auta kuin kylmä käteinen?

Reissulla syntyi toden totta rakkaustarina. Rakastuin e-troniin, joka on kokonaisuutena aivan huikean hyvä auto!

Audi on tehnyt sähköauton, joka ei millään tavalla huuda sähköisyyttään - se vain on sähkökäyttöinen premium-luokan katumaasturi. Ajettavuus, yksityiskohdat ja tekniikka ovat enemmän kuin kohdallaan. Vain reilu sähkönkulutus antaa miinuspisteitä, mutta iso akku onneksi kompensoi sitä. 

Rakkaustarina ja autokuumeeni tyrehtyivät (onneksi?) käteisen puutteeseen, mutta jos jostain saisin ylimääräiset 100 000 e auton hankintaan, lähtisin mielelläni kaupoille. Nyt vain muistelen hauskaa road tripiä ja iloista jälleennäkemistä lämmöllä ja jään seuraamaan, mitä sähköautoja seuraavaksi tulee. 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (19)
joulukuu (3)
testi2
testijuttu
testijuttu
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!