• Etusivu >
  • Tien sivusta >
  • POLOinen >
  • Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019

POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019

torstai 15.08.2019 Avainsanat: AudiEcorunSähköautoTaloudellinen ajo

Taloudellisuusajokilpailu jättimäisellä Audi e-tronilla - onko siinä mitään järkeä? On, paljonkin!

Ensinnäkin sillä pystyi pitämään huolen, että hyllyille mahtuu jatkossakin Lego-autoja, koska ei ole vaaraa voittaa kilpailua ja saada pokaalia.

Toisekseen ja tärkeämpänä syynä oli testata, miten pienellä kulutuksella Audi e-tronilla on mahdollista päästä, kun oikein pihistelee. Ja mikäpä olisi parempi paikka sille kuin taloudellisuusajokilpailu?

Innoittajana tähän testiin oli keväinen Secto Road Trip, jolla e-tronin kulutus oli huimat 30,8 kWh/100 km (Tanskan ja Italian välillä; koko matkalta ei ole lukua tallessa). Tämä ei kuitenkaan voi olla koko totuus, sillä itse ajoin sillä 480 km matkan Tanskasta Saksaan kohtuullisella 25,4 kWh/100 km kulutuksella. Taloudellisuusajokilpailussa ajaisin varmasti sitäkin paremmin!

Ennen kilpailua kävin ajamassa e-tronilla 20 km pituisen kaupunkia ja maantietä sisältävän vakiokulutuslenkkini, jolla sähköä kului 19,5 kWh/100 km. Lupaavaa!

Audi e-tronin kulutus testilenkilläni oli 19,5 kWh/100 km.

Kilpailu

Suurajot EcoRun sijoittui nimensä mukaisesti Jyväskylän Suurajojen jalanjäljissä suurimmaksi osaksi sorateille. Olisiko niitä ollut peräti 65-70% koko kilpailusta?

Reitin pituus oli bensa yms. autojen luokissa 297 km. Sähköautojen reitti oli vain 251 km, jotta kisaan voi osallistua pieniakkuisillakin autoilla.

Kilpailun tauko oli 157 km ajon jälkeen Jämsässä, jossa oli myös mahdollisuus ladata autoja. Audi ei tarvinnut virtaa, sillä kisaa oli jäljellä enää 94 km ja toimintamatkaa oli vielä ruhtinaalliset 187 km. Keskikulutus oli tauolle tullessa 22,9 kWh/100 km.

Audi e-tronin kulutus tauolle saapuessa oli 22,9 kWh/100 km.

Tauon aikana alkoi sataa, mikä ei tehnyt hyvää kulutukselle. Tiet muuttuivat entistä raskaammaksi ajaa ja jouduin myös muutaman kerran käynnistämään ilmastoinnin, sillä ikkunat tahtoivat huurtua. Muuten käytin pelkkää puhalluksen minimitasoa.

Audi e-tronissa saa energian talteenoton eli regeneroinnin päälle painamalla kevyesti jarrua tai ratin läpistä, mutta oletuksena auto rullaa vapaalla. 

Energian talteenottoa käytin kisassa melko vähän, koska sähköauto ei ole ikiliikkuja joka generoisi alamäissä sähköä enemmän kuin kuluttaa ylämäissä. Yritin kyllä kerätä sähköä alamäissä, mutta soralla auto hidastui herkästi liikaa jo regeneroinnin ykköstasolla, joten annoin auton rullata pääosin omalla painollaan.

Maalissa kulutus oli 23,6 kWh/100 km - ei ihan sitä mitä olisin toivonut. Vähän parempaan olisin voinut päästä jos olisin ehtinyt harjoitella Audilla hiekkatieajoa kunnolla, mutta nyt harjoitukset jäivät asfaltille. Audi e-tron WLTP-syklin mukainen kulutus on 26,2 - 22,6 kWh/100 km, joten oli tuo kulutus sentään lähempänä alarajaa kuin ylärajaa. En tiedä, miksi lukema on annettu vaihteluvälinä. Ehkä kulutus on mitattu eri rengastuksilla? Minun käytössäni olleessa e-tronissa oli 20-tuumaiset renkaat.

Audi e-tronin kulutus koko kilpailussa oli 23,6 kWh/100 km.

Täytyy myöntää, että tämä ecorun ei ollut mitenkään paras paikka testata miten vähällä e-tron kulkee, sillä nimismiehen kiharaa ja paljon irtosoraa sisältävät hiekkatiet olivat todella raskaita ajaa. Kulutus olisi ollut varmasti ihan toinen huhtikuun ecorunin reitillä, jossa maasto oli pääosin kohtuu tasaista asfalttia.

Audi e-tron maalissa. Keliolosuhteet voi lukea auton kyljistä!

Isojen sähköautojen luokan voitti Jaguar I-Pace, jonka kulutus oli 21,3 kWh/100 km. Reitti oli sillekin tosi raskas, sillä huhtikuun kisassa saman auton kulutus oli vain 15 kWh/100 km!

Pienten sähköautojen absoluuttisesti pienimmän kulutuksen 12,4 kWh/100 km ajoi Hyundai ioniq electricillä Tsekkiläinen kaverini Marek, mutta hän putosi lopputuloksissa toiseksi, koska sai myöhästymisestä sakkoa 2% ja lopullinen kulutus oli siten 12,65 kWh/100 km. Tuloksissa voittaja oli BMW i3, joka ajoi kulutuksen 12,6 kWh/100 km.

Huhtikuun kisassa i3 ajoi 9,4 kWh/100 km. Saman kulutuksen ajoin silloin myös minä Hyundai Ioniqilla, mutta tipuin neljänneksi yhden kartanlukuvirheen aiheuttamien reilujen sakkojen vuoksi.

Pienempien sähköautojen kulutus oli tässä kisassa noin 32% enemmän kuin kevään kisassa, Jaguarilla peräti 42%. Huima ero! Vaikeamman maaston ja kelin lisäksi tässä kisassa keskinopeuspyynnit olivat korkeammat: noin 60 km/h, kun keväällä ajettiin noin 50 km/h.

Sähköautojen lataus

Kilpailukeskuksessa Scandic Laajavuoressa ei ole sähköautojen latausmahdollisuutta, joten sähköautoilla oli tarkoitus olla kilpailun alussa puolen tunnin lataustauko Kauppakeskus Sepän parkkihallissa. Sinne ei kuitenkaan päästy ennen klo 11, joten kun kaikilla oli akut täynnä, niin taukopaikka muutettiin tavalliseksi AT:ksi.

Sähköautoja oli mahdollisuus ladata tauolla Jämsän Nesteellä ja pieniakkuiset BMW ja Hyundai joutuivatkin molemmat lataamaan siellä. Laturi oli kuitenkin hidas Type 2. BMW i3:a latasi siellä puoli tuntia. Hyundai Ioniqia piti ladata peräti tunti, jotta range nousi 55 km:stä 101 km:ään, koska auton sisäinen laturi on vain 6,6 kW tehoinen.

Ioniqin välilatauksen piti riittää maaliin ja kyllä se riittikin, mutta muutama kilsa ennen maalia range putosi alle 10 km:ään ja auto meni kilpikonnamoodiin. Se rajoittaa auton tehoa, minkä takia tiimi myöhästyi maalista viisi sekuntia sai 2% sakkoa, mikä pudotti heidät toiselle sijalle. Harmillinen syy hävitä kisa!

Sähköautojen kannalta olisi ollut parempi reitittää kilpailu Patalahden liikenneaseman kautta, koska siellä on pikalaturi, jolla olisi saanut ladattua autot vartissa. Ei pidä kuitenkaan liikaa moittia kilpailunjärjestäjiä, koska tämä oli ensimmäinen sähköautokilpailu Jyväskylässä.

Omat lataushuoleni kulminoituivat siihen, että pelkäsin kisapaikalle tullessani ladanneeni e-tronin akun liian täyteen, koska varaustaso oli lähdössä 95%. Olen joistain keskusteluista käsittänyt, että jos sähköauton akku on täynnä, ei regenerointia lasketa mukaan auton keskikulutusta vähentämään, koska eihän täyttä akkua voi ladata. Mutta en siis oikeasti tiedä miten asia on Audin kanssa; vaatisi testaamista.

Kilpailun sähköautot yhteiskuvassa: Audi e-tron, Hyundai Ioniq electric ja Jaguar I-Pace. BMW i3 puuttuu kuvasta, koska lähti jo kotiin (tai lataamaan).

Yhteenveto

Osallistumiseni kilpailiuun oli vaakalaudalla, koska minulta puuttui viimeisenä ilmoittautumispäivänä vielä sekä auto että kartturi. Molemmat löytyivät onneksi vähän myöhässä ja pääsin mukaan.

Minun piti saada alunperin lainaan e-Golf, mutta se meni kaupaksi juuri ennen kisaa ja piti kehittää uusi suunnitelma. Onneksi Audi e-tron liikeni, sillä en halua ajaa enää tankattavilla autoilla tankkaushärdellin vuoksi.

Tiesin jo e-tronia lainaan pyytäessäni, että sillä ei ole mahdollista voittaa ja kerroin sen myös auton lainanneelle Jyväskylän Autotarvikkeelle. Minulle ei kuitenkaan ollut tulosten kannalta väliä, millä autolla osallistun tähän kisaan, koska kausi meni pilalle ensimmäisen kisan sakkojen ja sen aiheuttaman neljännen sijan vuoksi. Toisaalta kilpailu oli tosi rento, koska ei ollut paineita voittaa muita, vaan ajaa vain mahdollisimman hyvä tulos e-tronille. Toki ajoin siis parhaani mukaan, mutta en voitosta vaan tutkimusmielessä.

Oikeasti jos olisin halunnut menestyä olisi pitänyt lainata Hyundai Ioniq, mutta sähköversiota ei ollut Jyväskylässä tarjolla enkä jaksanut lähteä kyselemään kauempaa. Jos olisin ollut cupin voittotaistossa mukana, tilanne olisi ollut eri.

Audi e-tron on törkeän hyvä auto ajaa maantiellä, eikä se ole hullumpi sorallakaan. Iso auto jyristää vaan menemään.

Kilpailussa ajamani kulutuslukema 23,6 kWh/100 km oli kohtuullinen olosuhteet ja auton koko huomioon ottaen. Auton toimintamatka olisi kisapäivän kulutuksella noin 340 km (10 km kisapaikalle + 251 km kilpailumatka + 79 km jäljelle jäänyt toimintamatka.) Audin WLTP:n mukainen toimintamatka on 417 km, joten siitä jäätiin vielä aika kauas.

Asfaltilla saisi varmasti pidemmän matkan ajettua ja siihen viittaa myös oman testilenkkini kulutus 19,5 kWh/100 km.

Seuraava kilpailu

Kauden viimeinen kisa ajetaan Lahdessa 5.10.2019. Sen piti alunperin olla Toyotan merkkikilpailu, mutta tilanne on muuttunut ja kilpailuun voikin tulla millä tahansa autolla.

Vähän kiinnostaisi lähteä hakemaan Audi e-tronilla vielä pienempää kulutusta, mutta voi olla etten saa sitä lainaan. E-tron on tällä hetkellä todella kuuma peruna ja sen on oltava liikkeen aukioloaikoina koeajettavissa, mikä on täysin ymmärrettävää. Onneksi Suurajot EcoRun oli sunnuntaina niin sain auton käyttöön. Kiitokset siitä Jyväskylän Autotarvikkeelle!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jukka Roinila - 1.9.2019 klo 19:56

    Ekoautoilusta kiinnostuneille tuhti tietopaketti: www.kaasuautoilijat.fi

  • Jenni - 2.9.2019 klo 19:26

    Aihe ei oikein tämän postauksen kommentteihin sovi, mutta kiitos silti kiinnostaavsta linkistä. :) Voisit linkata sen viime syksyiseen biokaasutekstiini? http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/banaaninkuorilla-baanalle-biokaasuautojen-paastot--verotus-ja-tankkaus

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (13)
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!