POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior

tiistai 05.02.2019 Avainsanat: Koeajo , Polo , Polo Junior , Volkswagen

Jyväskylän Autotarvikkeelle tuli viime viikolla myyntiin sellainen autoharvinaisuus, että oli pakko käydä välittömästi koeajamassa se. Kyseessä on vuosimallin 2011 Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline - auto, joka tässä blogissa tunnetaan tutummin nimellä Polo Junior. Jep, juuri se sama Polo, jonka ostimme uutena vuonna 2011 ja myimme 2015, kun Leonidas tuli taloon.

Poloinen löytyi supertäydestä vaihtoautohallista paraatipaikalta ihan sisäänkäynnin tuntumasta. Mietin hetken, että kehtaanko ei-ostajana edes pyytää myyjää kaivamaan autoa pois hallista, koska se oli niin kaukana autojen uloskäynnistä. Autotetriksen ammattilaisella oli kuitenkin palikat hallussa ja vain paria muuta autoa siirtämällä Pololle järjestyi esteetön reitti ulos.

Kukas se sieltä kurkistaa?

Olipa hauska päästä fiilistelemään ja ajamaan Pololla! Hieman nostalgiaakin auton kohtaamisessa oli, kun bongasin sen perästä häälahjaksi saamamme kromisen pakoputken pään.

Polo on kyllä superhyvä ajaa, vaikka onkin pieni. Se on tosi ketterä, ja huomaa kyllä, että siinä on lyhempi akseliväli kuin kokoluokkaa isommassa Leonissa. Ohjaus on Leonia pehmeämpi, mutta silti varsin tarkka. Urheilulliset alcantarapäällysteiset etuistuimet ovat edelleen mahtavat!

Vanha kunnon Polo Junior!

Luopuessamme Polosta Juniorista sen mittarissa oli noin 33 000 km ja nyt vajaa neljä vuotta myöhemmin se oli juuri saavuttanut 90 000 km rajapyykin.

Kyllähän siinä ajetut kilometrit jo jonkin verran näkyivät. Aikoinaan ihanan sileää nahka(jäljitelmää) oleva ratti oli kiillottunut liukkaaksi ja käsijarru oli löysän tuntuinen.

Kyynärnojaa ei voi enää pitää ollenkaan pystyasennossa, koska sen kannen lukitus on rikki. Kansi aukesi heti kun kyynärnojan nosti pystyyn ja jos siinä olisi ollut jotain tavaraa sisällä, niin kaikki olisi levinnyt takapenkin jalkatilaan. Ei se ehkä haittaa kaikkia, mutta koska kyynärnoja peittää hieman ärsyttävästi käsijarrun, pidin sitä itse aina pystyasennossa.

Ai että, nuo penkit ovat edelleen mahtavat! Kuvassa näkyy myös miten keskikyynärnoja tulee vähän hankalasti käsijarrun päälle.

Täytyy sanoa, että olisin itse ostamassa tämän ikäistä DSG-automaatilla ja ketjukoneella varustettua Poloa olisin hieman epäileväinen, koska nuo osat ovat olleet enemmän ja vähemmän vikaherkkiä. Tai ainakin sellainen tuntuma minulla on, lukumääristä ei ole mitään tietoa.

Polo Juniorista on vaihdettu molemmat osat. Ketju uusittiin venymisen takia kesällä 2013, kun sillä olimme ajaneet sillä vasta reilu 18 000 tkm. Huoltokirja puolestaan paljasti, että DSG:n monitoimikytkin on vaihdettu keväällä 2016, kun mittarissa on ollut 53 600 km. Leonin kytkin meni vaihtoon viime keväänä, että ei oikein herätä luottamusta...

Mutta! Polosta on siis vaihdettu nämä molemmat kalliit osat, joten ainakin minä uskaltaisin ostaa sen. Seuraavaan normaaliinkin huoltoon on vielä hyvin aikaa, sillä viimeisin öljynvaihto ja määräaikaishuolto on tehty viime marraskuussa.

Seuraava iso kuluerä tulee olemaan kesärenkaat, sillä nykyiset alkavat olla loppuun ajetut. Ne ovatkin auton alkuperäiset, joten ei mikään ihme!

Talvirenkailla pärjää vielä ihan hyvin. Alla on helmikuussa 2/2015 käyttöön ottamani kitkarenkaat, joissa tuntui olevan ihan hyvä pito. Varmaan yhden talven ajaisin niillä vielä itse ja vaihtaisin sitten periaatteesta, koska kitkarenkaiden pito heikkenee iän myötä vaikkei niillä edes ajaisi.

Tämä on nyt kolmas kerta kun Poloinen on Autotarvikkeen vaihtoautohallissa ja ainakin kaksi edellistä kertaa se on vaihtanut omistajaa todella sähäkästi, joten luulisi ettei jää pitkäksi aikaa pölyttymään tälläkään kertaa. Joten jos kiinnostaa niin käypä tsekkaamassa! Hintaa autolla on nyt 12 500 e.

Jos auton alkutaival kiinnostaa, niin siitä voi lukea tästä blogista "Polo Junior" -avainsanan takaa.

ps. Juttu ei ole maksettu mainos, vaan täysin omakustanteinen ihkutus. Voitte silti kertoa terveisiä Autotarvikkeen myyjille jos tämän blogijutun perusteella käytte autoa katsomassa! :)

Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi

keskiviikko 30.01.2019 Avainsanat: Hyundai , Kia , Mercedes-Benz , Suzuki , Tapahtuma

Marraskuussa järjestetyillä Auto 2018 -messuilla oli koeajettavana lähes 170 autoa eli varmasti jokaiselle jotakin. Itse valitsin ajoon vähän spesiaalimpaa kalustoa, sillä peruskiesejä voi koeajaa kotimaisemissakin.

Kia Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line 5D A/T MY18 - korealainen haastaja

Aloitin päivän Kia Stingerillä, jossa minua kiehtoo muotoilu, urheiluautomaisuus ja se että se tulee Koreasta. Miten se haastaa eurooppalaiset fastbackit kuten Audi A5, BMW nelossarja ja Volkswagen Arteon?

Otin Stingeristä kylmätyypit Jyväskylän Suuressa Autokauppapäivässä toukokuussa, mutta koeajoa en ehtinyt sopia ennen kuin auto myytiin pois.

Fiilikseni Stingeristä oli "ihan jees". Päivän ekaksi autoksi tosi hyvä, mutta illalla tätä juttua kirjoittaessa en muistanut siitä enää hirveästi eli ei jättänyt mitään superia muistijälkeä. Se kulki kivasti, äänet olivat mainiot ja 80 km/h rajoitus tuntui ihan liian rajoittavalta! Negatiivisina puolina mainittakoon, että automaatti vaihtoi vähän laiskasti ja A-pilarit blokkasivat näkyvyyttä etuviistoon yllättävän paljon.

Koeajolla auton takapenkki oli täynnä Kian promoottoreita, jotka tulivat mukaan tutustumaan koeajoreittiin. Ei heitä kaikkia olisi pakko ollut ottaa mukaan, mutta totesin että jos he haluavat mukaan niin siinähän ahtautuvat kyytiin. Keskipaikalla istunut kyllä kommentoi, että kyllä hän olisi siinä voinut istua pidemmänkin matkan.

Kia Stingerin muodoissa silmä lepää. (kuva: Niko Kuokka)

Mercedes-Benz A 250 AMG-line - huippuhyvä autokuumeen nostattaja

Tapasin aamupäivällä sattumalta autotoimittaja Arttu Toivosen, jolta kyselin, että mitä autoja voisin koeajaa ja hän suositteli mm. A-sarjan Mercedes-Benziä. Testasin sitä itse asiassa jo viime kesänä lyhyesti paikallisellä jälleenmyyjällä ja tykkäsin! Siinä kojelaudan näytöt olivat pientä mallia, joten messuilla oli hyvä tilaisuus päästä katsomaan, miltä isommat näytöt näyttäisivät.

Arttu suositteli testaamaan A-sarjasta 200 hv versiota, jotta voisin tunnustella, miltä sen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tuntuu. Hänen mielestään se ei nimittäin oikein toimi yhteen tuon moottorin kanssa. Kommentti yllätti minut, sillä pidimme mieheni kanssa automaatista viime kesän koeajolla tosi paljon. Mielestämme se oli paljon paremmin ajan tasalla siitä, mitä kuski haluaa, kuin esimerkiksi meidän Seat Leonin DSG.

Vaihteiston toiminta jäi mysteeriksi, sillä valitsin lopulta koeajoon 250 hv AMG-line version, joka olikin todella pirteä tapaus! Auto oli mielestäni paljon kivempi ajettava kuin Kia Stinger ja itse asiassa kruunasinkin sen koeajojen suosikkiautokseni.

Jossain vaiheessa reitillä auto yllätti minut hidastamalla automaattisesti, kun edellä oleva auto hidasti. Luulin ensin, että auto on todella fiksu, mutta olinkin kytkenyt huomaamattani vakionopeussäätimen päälle. Seuraavassa risteyksessä auto pysähtyi kokonaan kun edellä ajava pysähtyi ja lähti sen mukana taas liikkeelle. Ah, adaptiivinen vakionopeussäädin on niin mahtava keksintö! Leonissakin on se, mutta se ei lähde enää uudestaan liikkeelle jos on joutunut pysähtymään.

Yhtä lukuunottamatta kaikissa messuilla koeajamissani autoissa oli sähköiset penkkien säädöt. Niillä penkin asennon saa tarkasti haluamakseen, mutta kun koeajolle lähtö tapahtuu vähän kiireessä, olisivat manuaaliset säädöt olleet paljon nopeammat käyttää ja ennen kaikkea omaksua.

Mersusta en löytänyt penkin säätöjä ollenkaan ennen kuin esittelijä huomautti, että ne ovat ovessa. Ristiseläntuen säätöä ovessa ei kuitenkaan ollut, vaan se oli sijoitettu hieman epäloogisesti penkin sivuun. En hahmottanut säätönapin toimintaa missään vaiheessa täysin, ja sainkin säädettyä sen sopivaan asentoon vasta ihan koeajon lopuksi riittävän monen yrityksen ja erehdyksen kautta. Muuten A-Mersun penkit olivat kyllä todella hyvät.

Täytyy sanoa, että A-sarjalainen herätti pikkuisen autokuumetta. Älyttömän hyvän näköinen ja toimiva paketti! (kuva: Niko Kuokka)

A-sarjan iso mittaristo on kyllä yksinkertaisen tyylikäs! (kuva: Niko Kuokka) 

Hyundai i30 N 2.0 T-GDI Performance Pack 275 hv - parhaat äänet

Tavallinen Hyundai i30 ei ole herättänyt minussa minkäänlaista kiinnostusta, mutta kun messuilla oli tarjolla tehokas N-versio, niin johan muuttui ääni kellossa! I30 on siis Golf-kokoluokan auto ja i30 N on vastine Golf R:lle. Voimaa on siis enemmän kuin pienessä kylässä.

Hyundain kyytiin hyppäsi maahantuojan edustaja, jolla oli hyvät jutut ja jolta sai hyviä vinkkejä auton ajamiseen.

Koeajoaikaa valitessani en tajunnut ollenkaan, että on perjantai ja klo 16.30 muutama muukin olisi liikkeellä Helsingin kaduilla. Voin kertoa, että neljän ruuhka ei ole mikään optimaalisin ympäristö tällaiselle manuaalivaihteiselle sporttikulkineelle. Oli suorastaan auton väärinkäyttöä madella sillä aina kymmenen metriä kerrallaan ja pysähtyä taas! Alkumatkasta myös sammutin auton pariin kertaan ennen kuin opin, miten paljon kaasua pitää käyttää liikkeelle lähtiessä.

Kun lopulta pääsimme ruuhkasta 80 km/h tielle, pääsi auto paremmin oikeuksiinsa. Kunnolla kaasua painaessa tuntui jopa, että auto lähtisi lapasesta. Koeajolla auto oli niin sporttiasetuksilla alustan ja moottorin suhteen kuin mahdollista, mutta jos matkaa ajaisi niin sitten kelpaisi pehmeämpikin kyyti.

Hyundai i30 N:ssä oli messevät ralliäänet, jotka tulevat kokonaan pakoputkistosta eikä mistään kaiuttimista.

Ihmettelin ruuhkassa madellessani, että miksi auto pörähteli itsekseen kun painaa kytkintä. Kyseessä oli kuulemma automaattinen välikaasu eli auto olettaa että olet vaihtamassa vaihdetta koska käytät kytkintä ja nostaa siksi valmiiksi kierroksia.

Kun kaasun painoi nopeasti pohjaan (kierrokset johonkin 4000 rpm:ään) ja päästi sitten irti, pakoputkesta kuului poksahtelua. Viihdytimme itseämme ja aiheutimme varmaan muiden keskuudessa pahennusta testailemalla sitä useampaan otteeseen. :D

Suzuki Jimny 1,5 VVT 4WD GLX 5MT - jotain ihan muuta

Suzuki Jimnyn bongasin aamun ekalla koeajolla, jolloin naureskelin kaverille, että miten hassu keltainen laatikko se oli. Arttu kertoi, että Jimny on hauska ja suositteli testaamaan sitä. Hän kuvasi sitä autoksi, joka ei yritä esittää olevansa hienompi kuin onkaan. Se on kuulemma kuin koon 41 kumisaapas - käyttöön tarkoitettu, mutta ei sovi ihan jokaiselle…

Olihan se sitten pakko lähteä testaamaan, kun oli sarjassamme jotain ihan muuta! Moni muukin taisi lla samaa mieltä, sillä Jimny oli ihan jatkuvasti ajossa.

Jimny ei ollut mitenkään koolla pilattu. Ovia oli vain kaksi, ja takapenkille pujottautua etuoven kautta. Kaverini housut ratkesivat, kun hän kipusi takapenkille. :’D Tilaa takapenkillä oli kuulemma ihan riittävästi, kun sinne oli vain päässyt. Pääntilaa autossa oli todella paljon, eikä kaksimetrisen koeajattajan pää ollut lähelläkään kattoa.

Tien päällä Jimny tuntui asialliselta työkoneelta. Kojelaudan mittaritkin olivat väritykseltään perinteisen oranssit - mitä sitä turhaan hienostelemaan.

Jimnyn rouheaa olemusta rikkoi kyllä pahasti keskelle kojelautaa ruuvattu kosketusnäyttö, mutta “onneksi” sitä ei ole tarjolla Suomeen tuotavissa malleissa. Kuka nyt metsässä navigoisi?

Arkiajossa Jimny on takavetoinen, mutta maastoa varten Jimnyssä on erikseen päälle kytkettävä neliveto sekä hidas neliveto. Vetotapaa vaihtava keppi on suoraan kiinni jakovaihteistossa toisin kuin monissa autoissa, joissa kepin asento käskee vain sähköisesti autoa vaihtamaan vetotapaa. On siinä omanlaistaan fiilistä.

Suzuki Jimnyn laatikkomainen muotoilu ja pirteä väri käänsivät päitä koeajolla. (kuva: Niko Kuokka)

Koeajojen käytännön järjestelyt

Autojen koeajot sujuivat messuilla hyvin jouhevasti. Ne varattiin edelliskerran tapaan automerkkien esittelypisteiltä ja lähdöt tapahtuivat sisätiloista. Reitti oli myös entisellään: suunnattiin Messukeskuksesta ulos Ratamestarinkadulle, ajettiin Kumpulantien kautta Mäkelänkadulle ja käytiin kääntymässä Oulunkylän liittymässä. Aikaa koeajoon oli varattu noin 20 minuuttia.

Autojen koeajattajat oli hyvin eri tasoisia. Viime messujen jälkeen tuumin, että olisi ollut mukavaa, että kaikki koeajattajat olisivat tunteneet autonsa. Samaa jäin toivomaan nytkin. Osa tiesi autoista ja osa oli vain promoottoreita, joilla ei kaikilla ollut edes ajokorttia. Osa taas oli maahantuojien työntekijöitä ja ilmeisesti joillain merkeillä myös automyyjiä.

On tietty ymmärrettävää, että asiantuntevia henkilöitä ei välttämättä riitä ajattamaan ihmisiä ja autojakin voi olla yhdellä maahantuojalla valtavasti. Silti tällaisesta lyhyestä koeajosta olisi saanut eniten irti, jos kyydissä olisi ollut asiantunteva myyjä.

Mercedes-Benzin ajattaja kertoi, että heitä oli kehotettu lähettämään asiakas messuosastolle, jos autosta haluaa kysyä jotain. Mutta entä jos kysymys tulee mieleen autoa ajaessa? Entä jos autossa olisi joku hieno ominaisuus, josta minun kannattaisi tietää? 

Koeajojen ideana on varmaan ennen kaikkea herättää kiinnostus ja mahdollistaa eri merkkien vertailu helposti yhdessä paikassa. Jos jokin auto kiinnostaa erityisesti, sitä voi sitten testata pidemmän kaavan kautta jälleenmyyjällä.

Monenmoista kulkinetta valmiina matkaan. Koeajoruletti toimi mielestäni tosi hyvin, joskaan ylimääräistä kuvaus- tai säätöaikaa ei aina ollut hirveästi auton halliin saapumisen ja lähdön välillä.

Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua

tiistai 15.01.2019 Avainsanat: Mercedes-Benz , Nissan , Skoda , Tapahtuma

Toista kertaa järjestetyt automessut täyttivät Helsingin messukeskuksen marraskuussa mielettömällä määrällä autoja.

Ajattelin, että ehtisib kiertää messut yhdessä päivässä, mutta se oli paha virhe. Jouduin skippaamaan monta mielenkiintoista juttua, koska päivän tunnit hupenivat kuin esittelypisteiden karkit kävijöiden taskuihin.

Tarkoituksenani oli mm. käydä testaamassa kevytautoja eli nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla 15-vuotiaat saavat ajaa mopoautokortilla 1.11.2019 lähtien. “Kevytauto" tosin on väärä sana, sillä ihan normaalin painoisia nuo autot ovat. Oikea sana olisikin siis hidasauto.

Samaan aikaa järjestetyn Autokorjaamo 2018 tapahtuman demoalueella olisi ollut kiva poiketa katsomassa mm. Suomen ensimmäistä robottiautoa Marilyniä, Formula Student kilpa-autoa sekä päästöjä mittaavaa Nuuskija-autoa. Ne olisi minusta voinut hyvin tuoda ihan Automessujenkin puolelle, eikä piilottaa ammattilaistapahtumaan.

Mutta mihin sitten ehdin tutustua messuilla? Siitä voitte lukea alta. 

Nissan Leaf sähköauton läpileikkaus

Nissanin osastolla oli esillä #nissanhalfleaf eli sähköauto Leaf, josta oli leikattu neljännes pois. Oli siistiä kurkistella auton konepellin alle sen sivusta ja tarkastella, miten verhoilut kulkevat katossa. Tuulilasiin kiinnitin huomiota, että se oli yllättävän paksu.

Maahantuojan edustaja kertoi, että auto on japanilainen esituotantosarjan malli. Sillä ei ole tyyppihyväksyntää sitä siten ollut mahdollista rekisteröidä tieliikennekäyttöön. Mitä sillä oikein tekisi? Joku oli kuullut virolaisesta firmasta, joka tekee autojen läpileikkauksia ja siitä se ajatus sitten lähti!

Hienointa Leafissa oli, että se on muodonmuutoksesta huolimatta ajokelpoinen. Se olikin kuulemma kääntänyt hyvin päitä, kun se oli ajettu ovelta sisään messuhalliin.

Nissan Leafin läpileikkaus (kuva: Niko Kuokka)

Nissanilla oli messuilla kilpailu, jossa kehotettiin julkaisemaan Instagramissa kuva itsestä ja Leafista #nissanhalfleaf-hashtagilla. Yksi voittaisi (kokonaisen) Leafin viikoksi käyttöön. Ja arvaatteko mitä? Mä voitin sen! Saan auton käyttööni helmikuussa, joten pysy siis kuulolla, sillä juttua siitä on tulossa niin somekanaviini kuin blogiinkin! 

Skoda Vision konseptiautot

Skodan osaston vetonauloina olivat konseptiautot Vision X ja Vision E. Niitä lienee maailmassa vain nämä yksittäiskappaleet, joten oli sairaan hienoa, että ne oli saatu kärrättyä tänne pieneen pohjoiseen maahan!

Vaikka konseptiautoissa aina irrotellaankin, voi niistä silti nähdä merkin tulevia linjoja. 

Pientä crossoveria ennakoiva Vision X näytti lähes käyttövalmiilta, kunhan vain muuttaa sisustan  vähän tavallisemmaksi. Ja ehkä jättää pois sähköiset rullalaudat takakontista?

Skoda Vision X (kuvat: Niko Kuokka)

Sähköautokonsepti Vision E oli teknisesti hieman kauempana tulevaisuudessa kaappariovineen, pyörivine penkkeineen ja 3. tason autonomisine ajamisineen. Lähemmältä tulevaisuudelta sen sijaan vaikutti auton kyky seurata kuskin terveydentilaa sykkeen perusteella. Jos siihen tulee radikaali muutos, auto pysähtyy tien sivuun ja hälyttää apua.

Skoda Vision E (kuva: Niko Kuokka)

Autoissa oli hienoja kristallisia yksityiskohtia, jotka ovat saaneet innoituksensa perinteisestä böömiläisestä kristallista ja tsekkiläisestä lasinvalmistuksesta. Samaa linjaa oli jo Vision C mallissa, johon tutustuin Skoda Museossa viime syksynä. Hieman hillitympinä kristalleja on toki jo käytössäkin nykyisissä tuotantomalleissa, esimerkiksi Vision C:n perillisessä Skoda Superbissa.

Kristalliyksityiskohtia Vision E -mallissa.

Konseptiautoja sai ihailla vain mustan nauhan takaa, mutta kun kaverini kaivoi repustaan superpitkän objektiivin niitä kuvatakseen, autojen ulkomaalainen esittelijä heltyi ja päästi hänet aitauksen sisäpuolelle. Ilmeisesti hänellä oli riittävän vakuuttava kalusto? Sen sijaan kun joku yritti koskea toisen auton keulan koristeeseen, esittelijä suorastaan ampaisi paikalle kieltämään. 

Mercedes Benz GLC kori

Vehon osastolla huomioni varasti täysin alueen reunaan parkkeerattu Mercedes Benz GLC-mallin kori. Pieni insinööri on niin kiinnostunut mitä auton sisältä löytyy! Tästä korista ei tosin varsinaisesti löytynyt mitään, sillä se oli vedetty pois tuotantolinjalta hitsaamossa jo ennen ovien lisäämistä.

Korin luona pyöri Valmet Automotiven tuotantotekniikkaosaston johtaja Jukka Hakanen, jolle sanoin, että kerro kaikki! Ja hän kertoi. Sain kuulla hirveän mielenkiintoisia juttuja autojen tuotannosta, valmistuksen eri vaiheista ja autotehtaan tulevaisuuden suunnitelmista.

Mercedes-Benz GLC:n kori ja autobloggaaja kuuntelemassa kiinnostavia juttuja autojen valmistuksesta. (kuva: Niko Kuokka)

Valmet Automotiven peruskivi on valettu vuonna 1968 ja se on ollut vuodesta 2012 alkaen Daimlerin sopimusvalmistaja, joka tekee tällä hetkellä Mercedes-Benzin A- ja GLC-malleja. Sopimusvalmistaja on automerkille nopea ja edullinen tapa ottaa tuotantoon uusi automalli, koska merkin ei silloin tarvitse itse perustaa kokonaan uutta tehdasta. Suomi on kohtuu kaukana Saksasta, mutta Valmet Automotive on saanut vakuutettua Daimlerin kustannustehokkuudella, laadulla ja nopeudella.

Hakanen kertoi, että autojen tuotantolinjalta ei tule ulos periaatteessa koskaan peräkkäin kahta identtistä autoa, sillä jokainen auto on asiakkaan toivomusten mukaan kustomoitu. Logistiikan pitää ola huiman tarkkaa, jotta alihankkijoilta euroopasta tulevat osat ovat juuri oikealle hetkellä valmistuslinjastolla oikealla asennusasemalla.

Mielenkiintoinen trivia autojen testauksesta oli se, että jos jossain autossa huomataan jotain vikaa, tuotantolinjalta kerätään pois 10 edellistä ja 10 seuraavaa autoa testaamista varten. Samalla tapaa kuin viinien laaduntarkkailussa!

Korin sisäpuolta. Kuvittelenko vai tuleeko ratti oikealle puolelle?

Lähitapiolan tarkkaavaisuuspiste

Mihin kaikkeen kiinnität huomion, kun ajat autolla kaupungissa? Kiinnitätkö huomion oleelliseen vai epäoleelliseen? Onko kenties asioita, joita et edes tajua havainnoida?

Lähitapiolan ständillä pääsi testaamaan käytännössä, mihin itse kiinnittää huomion autolla ajaessa.

Paikalle tuodun simulaattorin koeajajan tehtävänä oli istua mäkiauton (:D) penkkiin ja seurata edessä olevasa televisiossa pyörivää kojelautakameran videota liikenteestä ihan kuin olisi itse ajamassa. Samalla päähän asetettuihin silmälaseihin kiinnitetyt kamerat kuvasivat sekä silmien liikettä että edessä näkyvää maisemaa (eli tv:n kuvaa).

Noin minuutin mittaisen videon jälkeen lasien tallentama data analysoitiin ja sen jälkeen videon pääsi katsomaan uudestaan niin, että siinä näkyi keltaisina ympyröinä kohdat joihin katse kiinnittyi. Ihan älyttömän mielenkiintoista!

Tarkkaavaisena Lähitapiolan koeajolla. Nuo silmälalasit muuten maksavat 100 000 e! (kuva: Niko Kuokka)

Keväällä sama systeemi tulee tietävästi kiertämään useammalla paikkakunnalla. Täytyy ehdottomasti mennä silloin testaamaan uusiksi! Nyt koeajot poistettiin esittämisen jälkeen, mutta ymmärsin, että kiertueella kerätty data tultaisiin tallentamaan ja analysoimaan.

Muistelen esittelijän kertoneen, että suurin osa kolareista tapahtuu kaupungissa ajaessa, joten siksi vakuutusyhtiötä kiinnostaa, mihin ihmiset kiinnittävät huomionsa. Itseltä jäi esimerkiksi täysin havannoimatta, että kadun reunaan pysäköidyn jakeluauton takaa saattaisi tulla jalankulkija.

Autojen kierrätys

Matkalla pihalle kevytautojen koeajopisteelle ohitin Suomen autokierrätyksen ständin, jota en itse asiassa pystynytkään ohittamaan. Viimeinen niitti kevytautojen koeajosuunnitelmien arkkuun!

Pisteellä oli esillä Talbot Horizon, joka on valmistettu Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa vuonna 1984. Täysin toimiva peli ja ajettukin vain 89 tkm.

Talbot Horizon vm. 1984. Tarkistin, että vielä se on rekisterissä eikä siis kierrätetty kattiloiksi.

Ständin teemana oli kuitenkin autojen kierrätys ja uusien autojen turvallisuuden korostaminen, joten Talbotia esiteltiin siltä kantilta, miten monta uutta kattilaa siitä esimerkiksi voitaisiin tehdä. Yleisesti ottaen autojen materiaaleista voidaan kierrättää jopa 97 %, mikä on ihan mielettömän hyvä määrä! Purkeissa auton takana oli esillä rouheita autoista kerätyistä materiaaleista, kuten kuparista, alumiinista ja raudasta.

Hyvää kierrätysmateriaalia autoista.

Eikö koeajot olleet ollenkaan kiinnostavia?

No olivat toki! Saatte lukea niistä kuitenkin vasta seuraavassa jutussa, joten malttakaa vielä hetki! Ja maltattehan te, koska messuistakin ehti jo kulua hetki jos toinenkin... 

Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!

maanantai 10.12.2018 Avainsanat: Skoda

Innostun harvoin mistään uudesta autosta niin paljon, että sen julkistustilaisuus pitäisi nähdä livenä. Itsenäisyyspäivänä esiteltiin kuitenkin auto, jonka livestream ohitti kiinnostavuudessaan jopa linnan juhlat. Kyseessä on Skoda Scala, joka on ihan uusi C-segmentin eli tutummin Golf-kokoluokan edustaja.

Scala perustuu Skodan syksyllä esittelemään Vision RS -konseptiautoon. Se korvaa mallistossa aiemmin olleen Skoda Rapid Sportbackin, joka oli ehkä vähän liian budjettimalli.

Skoda Scalan ensiesiintyminen lehdistölle Tel Avivissa Israelissa 6.12.2018. (Kuva: Skoda)

Miksi Skoda on sitten niin kiinnostava?

Olen osallistunut kolmesti Tsekissä järjestettävään Skoda Economy Run taloudellisuusajokilpailuun, joka ajetaan luonnollisesti Skodilla. Olen kisannut kahdella Fabialla ja yhdellä Octavialla ja havainnut ne erinomaisiksi autoiksi. Niiden ajotuntuma on ollut suorastaan erinomainen ja autossa on jaksanut helposti istua monta tuntia putkeen.

Mitä enemmän olen Skodaan tutustunut, sitä enemmän olen ihastunut myös merkin ideologiaan.

Skodan kantava ajatus Simply Clever on yksinkertaisuudessaan nerokas. Ihastelen aina, kun löydän autoista kivoja loppuun saakka mietittyjä pikkuominaisuuksia. Esimerkiksi tämän syksyn kisa-autossa Fabiassa oli tosi näppärä mukitelineeseen integroitu kortti- ja kännykkäteline sekä ovikoteloon integroitu kannellinen roskis. Hirveän yksinkertaisia ominaisuuksia, mutta tosi fiksuja.

Skoda museossa vierailtuani vakuutuin merkistä yhä enemmän. Tapaan sanoa kaikkia Volkswagen-konsernin autoja Volkswageneiksi, mutta museossa käynnin jälkeen mietin, että on loukkaus kutsua Skodaa Volkkariksi, sillä siellä oikein huokui tsekkien ylpeys omasta automerkistään. Ja se jotenkin iskee minuun.

Skoda Scalan mitat ja ominaisuudet

VW-konsernin merkkien omista DNA:istä huolimatta niiden autot on koottu pitkälti samanlaisille vakioalustoille ja ne yödyntävät samoja osia. 

Uusi Skoda Scala rakentuu Volkswagen-konsernin MQB A0 -alustalle, mikä mahdollistaa ko. pohjalle tehtyjen yleisten teknologia- ja turva-ominaisuuksien tuomisen autoon. 

Mielestäni on hieman yllättävää, että autossa ei käytetä MQB-alustaa, jolle konsernisisarukset Volkswagen Golf ja Seat Leon on rakennettu. Nyt pohjana oleva MQB A0 on nimittäin B-segmentin eli pikkuautoluokan pohjalevy, jolle on rakennettu mm. Seat Ibiza ja Volkswagen Polo. Ehkä MQB A0 on halvempi? Se saattaa kuitenkin rajata pois joitain ominaisuuksia, mitkä olisivat MQB:ssä.

Vaikka pohja onkin pikkuautoluokasta, Scala on kooltaan ihan ehta C-segmentin auto. Käytännössähän pohja määrittää vain tiettyjen osien etäisyydet, mutta venyy muuten tarpeen mukaan.

Scala on 4,362 m pitkä, mikä on noin kymmenen senttiä Volkswagen Golfia enemmän. Leveyttä sillä on 1,793 m, mikä muutaman millin enemmän kuin Golfilla.

Scalan muotoilu on varsin onnistunut. (Kuva: Skoda)

Skoda ei ole koskaan ollut perheemme “mahdolliset tulevat autot” -listalla, koska merkiltä on puuttunut kunnollinen isompi hatchback. Nyt ei enää puutu ja Scala pääseekin listalle, jos se vain on sitä samaa Skoda-laatua, mihin olen tykästynyt taloudellisuusajokisoissa. Ja miksei olisi?

Scalaan saa useita avustimia, mitä Skoda on tarjonnut aiemmin vain kalliimpiin malleihin. Törmäyksenestoavustin Front Assist ja kaistallapitoavustin Lane Assist ovat vakiovarusteita, kun taas adaptiivisen vakionopeussäätimen ja pysäköintiavustimen saa lisävarusteena. Kaikki mulle kiitos! Samaiset ominaisuudet löytyvät toki myös konsernisisarista, mutta pääosin vain lisävarusteina.

Yksi siisti ominaisuus Scalassa on lisävarusteinen sähköinen takaluukku; ominaisuus jota ei ole ilmeisesti ennen nähty tässä kokoluokassa. Myöskin peräkoukku taittuu esiin sähköisesti. 

Keväästä 2018 alkaen EU-lainsäädäntö on määrännyt kaikkiin uusiin autoihin pakolliseksi automaattisen hätäpuhelun onnettomuustilanteissa. Tämän eCall-järjestelmän ansiosta Scala on online 24/7, joten se tietää esimerkiksi ruuhkapaikat ja osaa navigoidessa ehdottaa vaihtoehtoisia reittejä. Sen voi myös päivittää langattomasti.

Skoda Scalan moottorivaihtoehdot

Skoda Scala tulee alussa myyntiin seuraavilla moottorivaihtoehdoilla: 1,0 TSI 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv), 1,5 TSI 110 kW (150 hv) sekä 1,6 TDI 85 kW (115 hv).

Hieman yllättäen lataushybridiä ei ole luvattu, vaikka se oli Vision RS -konseptissa, johon Scala perustuu. Nähtävästi MQB A0 -alusta ei mahdollista sähköistä voimalinjaa, vaan se on vain isommassa MQB-pohjassa.

Myöhemmin ensi vuonna tulee myyntiin vielä 1,0 G-TEC -kaasumalli. Se kiinnosti minua erityisesti, koska innostuin kaasuautoista tänä syksynä. Kaasumalli oli kuitenkin rankka pettymys. Jouduin kuuntelemaan esityksen muutamaan kertaan ennen kuin uskoin, että moottori on vain 90-heppainen eli 66 kW.

Vaikka haluankin ympäristöystävällisen auton, haluan myös että siinä on tehoreserviä. Kaasu-Scala olisi kuitenkin yli kolmanneksen tehottomampi kuin meidän 150-hevosmainen Leon. Ajoin syksyllä samalla - tai ainakin saman tehoisella - 66 kW/90 hv 1,0 TGI moottorilla varustetulla Seat Ibizalla ja se puutuili auttamattomasti ylämäkiin, ellei vaihdelaatikkoa hämmentänyt oikein urakalla. Miten moottori siis jaksaisi kuljettaa isompaa autoa?

Huolimatta epäilyksistäni kaasumallia kohtaan odotan innolla sitä, että pääsen koeajamaan Scalaa. On siinä niin paljon muuta kiinnostavaa! Pitäisiköhän kysyä, että ottaisiko maahantuoja minut mukaan lehdistön ensiesittelytapahtumaan?

Vihreä väri, maistuu! (Kuva: Skoda)

Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018

maanantai 05.11.2018 Avainsanat: Ecorun , Taloudellinen ajo , Toyota

OMG! Nyt täytyy sanoa että tämä pihtaaja yllätti ja ylitti itsensä täysin! Sijoituin Toyota EcoRunissa toiseksi ja päihitin samalla kaikki EcoRun Modern Cupin kilpailijat, jotka ovat ajaneet koko kauden hybrideillä.

Hauskinta tässä on, että lähdin Toyota EcoRuniin täysin harjoittelematta ja ajatuksella, että kunhan nyt käyn ajelemassa. En odottanut minkäänlaista menestystä, sillä viime vuoden kisa ei mennyt kovin hyvin ja tuntui etten vain pystynyt omaksumaan hybrideille optimaalisinta ajotapaa. Mikä se edes on?

Tavallisuudesta poikkeva taloudellisuusajokilpailu

Toyota EcoRunin konsepti on hyvin erilainen verrattuna perinteisiin taloudellisuusajokilpailuihin. Kerroin siitä jo viime vuonna blogissani, mutta pääpiirteissään ideana on, että kaikki kilpailijat ajavat lyhyen reitin vuoron perää järjestäjän tarjoamilla Toyota Auris Hybrideillä. Autoja ei tankata, vaan kulutus katsotaan Toyotan Hybridikoeajojärjestelmästä Drivecosta.

Kilpailuun pääsi osallistumaan kahta reittiä: menestymällä jälleenmyyjillä järjestetyissä karsintakilpailuissa tai kilpailemalla Autoliiton EcoRun Cupissa. Jokaisesta kuudesta autoliikkeestä kisaan kutsuttiin kolme parasta eli yhteensä 18 henkeä. EcoRun Cup -kilpailijoille oli puolestaan varattu 12 paikkaa.

Siinä missä normaalit EcoRun kilpailut maksavat 80-100 e / autokunta, Toyota EcoRun oli kokonaan Toyotan osallistujille sponsoroima. Riitti kun järjesti itsensä kilpailupaikalle, niin kaikki muu tarjottiin.

Toyota EcoRuniin oli tuotu hyviä uudistuksia tälle vuodelle. Järjestäjät olivat selkeästi lukeneet viime vuoden palautteet ja kehittäneet kilpailua sen perusteella.

Viime vuonna vain kuusi parasta kilpailijaa pääsi finaaliin. Tänä vuonna kaikki saivat ajaa reitin kahdesti ja pienempi kulutus huomioitiin lopputuloksissa.

Tämä oli mielestäni todella hyvä uudistus, sillä nyt ekalla kierroksella ehti ottaa tuntumaa autoon ja reittiin ja toisella kierroksella vielä parantaa. Itse asiassa kaikki kilpailijat ajoivat paremmin toisella kierroksella.

Kilpailureitti oli 17,9 km pitkä ja sisälsi myös muutaman kilometrin hiekkatietä. Matka oli edelleen minun makuuni turhan lyhyt, mutta oli siinä sentään huomattava parannus viime vuoden 13,5 km pituiseen reittiin.

Lyhyelle reitille mahtui myös mukava hiekkatiepätkä.

Matkan pidentäminen edelleen ei ole oikein mahdollista ilman, että järjestäjät satsaisivat vielä useampaan autoon. Kilpailijoiden odotusaika kasvaa muuten liian pitkäksi. Nyt Auriksia oli käytössä kuusi kappaletta, minkä lisäksi oli yksi Yaris Traditional Cup -kilpailijoita varten.

Lyhyellä matkalla kaikki ylimääräiset liikennetilanteet vaikuttavat auton lopulliseen kulutukseen.

Oli tosi hyvä, että reittiä oli vähän uudistettu viime vuodesta niin, ettei reitti koukannut enää läheisen liikenneympyrän kautta, jossa pyörii muutakin liikennettä. Myös Vesijärven Auton pihassa ajamista oli kehitetty niin, ettei parkkipaikalta tarvinnut ajaa lähtöruutuun vaan kierrettiin selkeästi koko rakennus ja pysähdyttiin ja lähdettiin kahdesta jonosta.

Saapuessani maaliin seuraava tiimi oli jo odottamassa autoa.

Modern vai Traditional Cup?

EcoRunissa kilpaillaan kahdessa cupissa: hybridiautoille tarkoitetussa Modern Cupissa ja tavallisten bensa- ja dieselautojen Traditional Cupissa.

Viime vuoden Toyota EcoRunissa myös Traditional Cupin kisaajat ajoivat hybrideillä. Kaikki eivät kuitenkaan pitäneet siitä, koska hybridillä ajaminen on erilaista kuin tavallisella autolla.

Tänä vuonna neljälle parhaalle Traditional Cupin kilpailijalle olikin järjestetty mahdollisuus ajaa kisa tavallisella bensakäyttöisellä Yariksella ja kerryttää sillä Cup-pisteitä omaan luokkaansa.

Minun oletettiin osallistuvan Traditional Cupin kilpailuun, sillä se olisi ratkaissut Cup-sijoitukseni. Valitsin kuitenkin Modern Cupin, koska on paljon hauskempaa kilpailla luokassa, jossa on paljon osallistujia - sekä lajin harrastajia että liikkeistä mukaan tulleita - kuin neljän kisaajan miniluokassa. Cupin pisteillä ei ollut minulle merkitystä, vaikka olinkin niissä ennen Toyota EcoRunia jaetulla kakkossijalla.

Olen sitä mieltä, että Traditional Cupin ottaminen osaksi Toyota EcoRunia on päälle liimattu idea, jolla koitetaan pitää lajin harrastajat tyytyväisenä. Kaikille Traditional Cupin kilpailijoille ei kuitenkaan ollut paikkaa kisassa. Näkisin mieluummin Toyota EcoRunin kokonaan cup-kilpailujen ulkopuolisena taloudellisuusajokilpailuna, koska se eroaa muista kilpailuista niin paljon. 

Modern Cupin Auris ja Traditional Cupin Yaris valmistautumassa kilpailuun.

Kilpailun kulku

Ajoin ensimmäisellä kierroksella 4,0 l/100 km kulutuksen, mihin olin varsin tyytyväinen. Ajaminen sujui muuten mukavasti, mutta märällä hiekkatiellä meno oli tosi tahmeaa ja kulutusmittari näytti pahimmillaan 4,8 l/100 km.

Muutama sata metriä ennen reitin puolivälissä U-käännöstä keskelle tietä oli pysähtynyt vierekkäin kaksi pickuppia, joiden kuskit keskustelivat toisilleen avoimista ikkunoista. Oli pakko jarruttaa ja odottaa, että toinen auto ajoi syrjään.

Kun olin minuutin päästä palaamassa takaisin, pickupit olivat ajaneet tielle takaisin vierekkäin. Ette yhtään parempaa hengauspaikkaa löytäneet?! Tällä kertaa toinen auto onneksi väisti nopeammin eikä siihen tarvinnut juuri hidastaa.

Älkää nyt siihen pysähtykö!

Toisella kierroksella kaikki kilpailijat ajoivat ensimmäistä pienemmän kulutuksen, mihin ilmeisesti myötävaikutti sekä kelin että autojen lämpeneminen. Autoilla oli kyllä ajettu aamulla lämmittelyksi sama lenkki järjestäjien toimesta, mutta nähtävästi se ei riittänyt, sillä jo ekan kierroksen tuloksissa oli havaittavissa, että aamun viimeiset kilpailijat ajoivat järjestäin pienempiä kulutuksia kuin ensimmäiset. 

Toisella kierroksella melkein kaikki meni nappiin ja ajoin kulutuksen 3,6 l/100 km. Olin siihen tosi tyytyväinen, mutta en ikimaailmassa olisi uskonut, että se riittäisi kärkikahinoihin.

Lenkin ainut pieni hidaste oli autoliikkeen pihassa koeajolta palannut pariskunta, joka peruutteli rauhassa Fordia takaisin parkkiruutuun juuri meidän reittimme kohdalla. Onneksi en ollut ehtinyt kiihdyttää pihassa mitään isoja vauhteja ja auto kulki siinä vaiheessa sähköllä, joten riitti että nostin vähän jalkaa kaasulta ja koukkasin Fordin nokan ohi juuri kun se alkoi peruuttaa ruutuun.

Hiekkatie oli toiselle kierrokselle tultaessa ehtinyt kuivua eikä auto tarttunut siihen enää. Asfaltille palatessa kulutusmittari näytti vain 4,1 l/100 km samassa kohtaa missä se oli ollut edellisellä kierroksella 4,8 l/100 km.

Fiilikseni kakkoskierroksen jälkeen. :)

Miksi tämä vuosi meni niin paljon paremmin kuin edellinen?

Luulen, että yritin viime vuonna ihan liikaa!

Koitin silloin saada auton vaihtamaan mahdollisimman usein sähköajolle. Lisäksi rullasin välillä vaihde vapaalla, koska joku oli vinkannut että sillä tavalla saisi tiputettua kulutusta myös hybridillä. (Toimii ainakin perinteisillä autoilla.) Nopeus tippui useamman kerran liian alas ja sitä piti sitten kelailla takaisin.

Tänä vuonna lähdin reitille rennolla otteella ilman sen suurempia tavoitteita, sillä en uskonut menestymismahdollisuuksiin. Kunhan nyt käyn ajelemassa! Ajatuksena oli vain ajaa sen verran taloudellisesti kuin pystyn ilman turhia kikkailuja. 

Aiemmasta oppineena pyrin pitämään nopeuden koko ajan samana enkä antanut sen tippua liiemmin ylämäissäkään. Tämä on varmaan isoin asia, mihin olen tänä vuonna keskittynyt kaikissa kilpailuissa ylimääräisen puhumisen välttämisen lisäksi.

En myöskään koittanut jatkuvasti vaihtaa energianlähdettä polttomoottorista sähköön, vaan annoin auton mennä enimmäkseen omalla painollaan. Ekalla kierroksella en edes muistanut asiaa vasta kuin paluumatkalla! 

Sähkökäyttöä koitin tarjota autolle paikoissa, joissa tie alkaa viettää alas tai nopeusrajoitus tippuu.

Sähkölle vaihtaminen tapahtuu nostamalla jalka kaasulta ja palauttamalla se heti takaisin. Jos kuormitusta ei ole paljon, polttomoottori sammuu ja energia otetaan akusta. Auto vaihtaa sähköön toki ilman tätä temppuakin, mutta myöhemmässä vaiheessa. Suurimmaksi osaksi onnistuin vaihdattamaan energianlähteen oikeilla hetkillä, sillä vain pari kertaa auto palasi bensakäytölle heti sähköllä poikkeamisen jälkeen. 

Tulokset - niin pienestä kiinni!

Toyota EcoRunin tuloslaskentaa oli uudistettu tälle vuodelle niin, että kulutuksessa huomioitiin myös hybridiauton akun varaustila.

Jos akussa oli maaliin tullessa enemmän varauksesta kertovia tolppia (1-8 kpl) kuin lähtiessä, kilpailijan kulutusta vähennettiin 0,055 l/100 km/tolppa. Vastaavasti ajon aikana vähentyneet tolpat kasvattivat kulutusta. Se miten juuri tuohon kulutuslukemaan per tolppa oli päädytty ei ole tiedossani.

Akun varaustilan huomiointi oli mielestäni hyvä idea. Kun kaikki ajavat samoilla autoilla, voi yksi käyttää akun tyhjäksi ja seuraava kilpailija sitten kärsii siitä, kun ei olekaan sähköä jolla ajaa. Pieni miinus tosin kilpailun järjestäjille siitä, että tästä säännöstä ei kerrottu missään vaan se selvisi vasta kun television ruudulla alkoi näkyä tuloksia.

Ensimmäisellä kierroksella autoni akku näytti sekä alussa että lopussa kolmea tolppaa, joten Drivecon antama kulutus hyväksyttiin sellaisenaan. Toisella kierroksella akun varaus tippui yhdellä tolpalla, joten 3,6 l/100 km kulutukseeni lisättiin 0,055 l/100 km, minkä seurauksena lopputulokseni oli 3,66 l/100 km.

Kilpailun voitti Kuopion autokaupan alkukarsinnasta kilpailuun päässyt Valtteri Latvanen. Hänen kulutuksensa oli 3,7 l/100 km, mutta koska akun lataus kasvoi ajon aikana yhdellä tolpalla, hän sai siitä etua niin että hänen lopputuloksensa oli 3,64 l/100 km.

Valtteri kertoi, että hänen taktiikkansa oli ladata toisella kierroksella akkua niin paljon kuin pystyi, että saisi sitä kautta pienemmän kulutuksen. Jännä taktiikka, joka selkeästi kannatti!

Meidän kulutuseromme oli 0,02 l/100 km verran. Laskin, että se tarkoittaa 3,6 millilitraa polttoainetta 17,9 km kilpailureitillä! Täysin teoreettista näin pienien kulutuserojen laskeminen kyllä on.

Vaikka ylitin ja yllätin itseni täysin kilpailutuloksellani, niin kyllähän se vähän harmittaa, että voitto jäi niin pienestä kiinni. Mutta eipähän tarvinnut ottaa rumaa pystiä hyllylle pölyä keräämään. :’D 

Hienointa kilpailussa oli huomata, että mä todella osaan ajaa taloudellisesti!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!