ARTIKKELI (8.6.2015)

Milloin kannattaa ostaa auto dieselkoneella?

Jaa sivu

Avainsanat: hyötyostajan opasverotpolttoainedieselbensiini

Teksti ja kuva: Topi Ranta



Dieselmallin edullisuus riippuu pitkälle siitä, kuinka paljon vuodessa ajaa. Koska dieselautosta tulee maksaa autoveron perusosan lisäksi käyttövoimavero, joka ei riipu ajon määrästä vaan ainoastaan auton painosta, voi siis diesel tulla enemmän ajavalle edullisemmaksi. Laskeskellaanpa hieman.

Dieselissä käyttövoimaveroa tilitetään 5,5 senttiä päivässä jokaista auton alkavaa sataa kilogramaa kohden. Tällöin esimerkiksi uudesta, 1 930 kg painavasta, Volkswagen Golf Variantista tulee veroa maksettavaksi päivässä 1,10 euroa, mikä tekee vuodessa yhteensä 401,5 euroa.

Dieselit kuitenkin kuluttavat vähemmän kuin vastaavat bensiinikoneet ja tuottavat siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Dieselauton perusvero on siten matalampi kuin bensiiniauton, sillä auton ilmoitetut hiilidioksidipäästöt määrittävät autoveron perusosan. Jos oletetaan dieselien kuluttavan 20% vähemmän, tarkoittaa se autoveron perusosassa Variantin tapauksessa 16,79 euron verran edullisempaa veroa vuodessa. Tällöin katettavaa eroa verotuksessa jää enää 384,71 euroa.

95 E 10 –bensiinin litrahinta oli Suomessa 7. kesäkuuta keskimäärin 1,544 euroa ja dieselin puolestaan 1,350 euroa. Näillä arvoilla ja kulutuseroilla diesel tulee vuosikustannuksiltaan edullisemmaksi 23 000 kilometrin kohdalla. Se tarkoittaa reilua 62 kilometrin ajoa joka päivä. Luonnollisestikin luvut vaihtelevat paljon jokaisen ostajan kohdalla, mutta useampia kymmeniä tuhansia vuodessa ajettaessa diesel tulee käyttäjälleen usein edullisemmaksi.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!