ARTIKKELI (11.4.2016)

Kolumni: Uber-kuljettajien tuomiot kertovat muutostarpeesta

Jaa sivu

Avainsanat: kolumniuber


Sekä Helsingin että Espoon käräjäoikeudet ovat tuominneet nyt Uber-kuljettajan päiväsakkoihin sekä Uberilla tehdyn hyödyn menettämiseen valtiolle. Espoossa tuomittu kuljettaja selvisi 20 päiväsakolla ja 3 000 euron hyödyn menetyksellä, Helsingissä tuomitun kuskin vastaavat luvut olivat jo 25 kappaletta ja 12 250 euroa.

Ylellä Noin Viikon Uutisia juontava koomikko Jukka Lindström kritisoi nokkelassa twiitissään sitä, kuinka Suomessa nyt itketään Uber-kuljettajien saavan sakkoja lain rikkomisesta. Lindström ei ole teknisesti ollenkaan väärässä kritiikissään, mutta on kyllä hukannut koko homman pointin. Ei kukaan väitä, että Uber-kuljettajalle ei koidu mitään riskiä toiminnasta, jonka laillisuudesta esimerkiksi verottaja ja käräjäoikeudet ovat keskenään eri mieltä. Kyse on siitä, onko nykyinen järjestelmä fiksu, ja tulisiko sitä muuttaa. Vastaan epäsuoraan kysymykseeni itse: ei ole, ja pitää.

Uber-kuljettajien saamat tuomiot viestivät siitä, että nykyinen malli on tiensä päässä, ja sääntelyä olisi nyt muutettava. Taksilainsäädännön pitäisi mahdollistaa Uberin kaltaisten yrityisten toiminta, ja kevennettävä myös taksiyrittäjien velvoitteita sekä kuljetusmarkkinan kartellihenkistä kontrollia. Kuljetusten määrän – olipa kyseessä sitten taksi tai Uber – pitäisi perustua kysyntään ja tarjontaan, ja taksilupia olisi myönnettävä juuri niin paljon kuin on päteviä ja halukkaita kuljettajia. Ja jos tämä tiputtaa syrjäseutujen taksitoiminnan kannattavuusrajan alapuolelle, voi takseja edelleen tilata nököttämään kylien ja torppien tolpille rehellisellä kilpailutuksella ja valtion varoin.

Eikö tämä olisi sitten valtion taipumista ja alistumista suuren ja pahan amerikkalaisyrityksen komennuksesta? Voihan sen niinkin nähdä, mutta melkoista kyynisyyttä saa ajatusmaailmaansa silloin soveltaa. Asiaa voisi sen avata sitä kautta, että vanhentunut lainsäädäntömme estää monen hyvänkin asian syntymisen, ja siksi sitä kannattaa päivittää. Se mahdollistaa sen, että kuljettajat toimivat markkinoilla tasa-arvoisesti.

Vaihtoehto on tietysti käydä massiivista poliisikampanjaa paljon käytettyä palvelua vastaan. Se ei kuulosta kovin uskottavalta vaihtoehdolta etenkään julkisen talouden nykyisessä tilanteessa.

EDIT 14.4.2016 klo 9.02: Kuten nimimerkki HMM alla kommenteissa aivan oikein toteaa, ei verottaja ota kantaa toiminnan laillisuuteen. Se on ainoastaan laatinut ohjeen saatujen tulojen ilmoittamista varten.

TOPI RANTA

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!