• Etusivu >
  • Tien sivusta >
  • Kolumni: Automarkkinoille lähteminen vaatii Applelta henkisiä muutoksia
ARTIKKELI (3.8.2016)

Kolumni: Automarkkinoille lähteminen vaatii Applelta henkisiä muutoksia

Jaa sivu

Avainsanat: appledigitalisaatiokolumni


Uutistoimisto Bloomberg uutisoi haastatteluidensa pohjalta viime viikolla, että ohjelmisto- ja teknologiayhtiö Apple on tehnyt muutoksia autoprojektinsa henkilöstössä. Teknologiayhtiö BlackBerryn entinen auto-ohjelmistojohtaja on siirtynyt Applen palvelukseen.

Samaisessa jutussa uutistoimisto arvioi, että Applen painopiste autoilussa siirtyy yhä enemmän kokonaisen auton valmistamisesta autoiluohjelmiston tuottamiseen, vaikkei yhtiö vielä hylkäisikään kokonaisen tuotteen valmistusta. Arvio on, että Apple lyöttäytyisi yhteen jonkin autonvalmistajan kanssa, jonka valmis tuote siis käyttäisi Applen tekemää softaa.

Muutos korostaa jo pitkään nähtyä digitalisaation trendiä, joka alkaa saada jalansijaa autoilussa: auto alkaa olla yhä useamman eri yrityksen ristiin rakennettu tuote. Kun autot ohjelmistoituvat väistämättä yhä enemmän, näemme tulevaisuudessa eri runkojen ja ohjelmistojen yhdistelmiä.

On mahdotonta sanoa, muuttuvatko autojen käyttämät ohjelmistot määrittävimmiksi tekijöiksi autojen brändeissä. Eli käykö toisin sanoen tulevaisuudessa niin, että puhumme Android- ja iOS-autoista kuten puhumme puhelimista nyt.

Varmaa on kuitenkin se, että Applelle yrityksenä muutos on erittäin iso. Apple on tähän mennessä hallinnut tuotteitaan kokonaisina paketteina aina raudasta ohjelmistoihin saakka. Jossain vaiheessa tämäkin ikoni saattaa joutua sopeutumaan tilanteeseen, jossa se on vain osa tuotetta.

TOPI RANTA

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!