• Etusivu >
  • Tien sivusta >
  • Jokaisen autoihmisen ihastus: Eleanor - 1973 Ford Mustang Sportsroof
ARTIKKELI (26.11.2015)

Jokaisen autoihmisen ihastus: Eleanor - 1973 Ford Mustang Sportsroof

Jaa sivu

Avainsanat: Viihdefordelokuvatford mustangeleanor

Teksti: Topi Ranta


Vauhdikasta menoa. Kuvakaappaus elokuvan Gone in 60 Seconds trailerista.

Tien Sivusta esittelee neljä kuuluisaa elokuvista tai sarjoista tuttua autoa. Tällä viikolla toisessa osassa käsittelemme Eleanoria, vuoden 1973 Ford Mustangia H.B. Halickin klassikkoelokuvasta Gone in 60 Seconds.

Sarjan edellisen osan Christinen voit lukea täältä.

H.B ”Toby” Halickin Gone in 60 Seconds vuodelta 1974 on ehkä määritelmä autoelokuvalle. Elokuvan päähenkilö on Mandrian Pace, autoharrastaja ja autovaras. Pace varastaa auton kuin auton 60 sekunnissa, ja saa tehtäväkseen pölliä 48 tarkoin valittua autoa lyhessä ajassa. Elokuvan päätähti, listan vaikein tavoiteltava on vuoden 1973 Ford Mustang Sportsroof, joka saa varasjengin listalla nimen Eleanor.

Muskelien klassikko

Eleanor on klassisen jenkkimuskeliauton ensimmäisen sukupolven viimeisiä malleja, mikä tarkoittaa sitä, että vuonna 1964 tuotannossa aloittaneen Mustangin kulmat ovat hieman terävöityneet ja mitat kasvaneet. Kulmat ajalle tyypillisesti makukysymyksinä, mutta mitat lähinnä siitä syystä, että Ford halusi vuosi vuodelta kasvattaa moottorien kokoa autossa.

Esikuvina pitkäkeulaseen Mustangiin ovat toimineet eurooppalaiset, etupäässä italialaiset urheiluautot kuten Ferrari ja Maserati. Urheilullisuudella haluttiin vedota etenkin kauniimman sukupuolen edustajiin. Alun perin kaksiovisesta mallista suunniteltiin vain porrasperäversio, mutta auton suunnittelijat muotolivat salassa myös pienoismallin fastbackista. Fastback-viistoperässä, joka Fordin mallinimistössä sai nimen sportsroof (suom. urheilukatto), auton perä laskee sulavalinjaisesti katolta perän reunalle saakka. Pienoismallin tekijöiden esiteltyä teostaan Mustangin isänäkin tunnetulle Lee Iacoccalle fastback otettiin heti tuotettavaksi. Eleanor oli saanut alkunsa.


Vuoteen 1973 mennessä Mustang oli siis ottanut lisää tuumia, jotta siihen saatiin mahdutettua suurempia koneita muuttamatta kuitenkaan Ford Falconista ja Fairlanesta periytyneitä alustaa ja ripustusta. Parhaimmillaan ensimmäisen sukupolven Mustang näki 7,0-litraisen Super Cobra Jet –nimellä kulkeneen, 375-hevosvoimaisen V8-koneen vuoden 1971 mallissa. Pienimpänä konevaihtoehtona oli vuoteen 1973 saakka 4,1-litrainen Thriftpower, josta irtosi puolestaan 98 hevosvoimaa. Sivuhuomiona mainittakoon, että Volkkarin 1,2-litrainen TSI –kone puristaa nykypäivänä 105 hevosvoimaa.

Vain kaksi Eleanoria

Halickin elokuvaa varten hankittiin vain kaksi Mustangia, jotka molemmat olivat vuoden 1971 mallia. Toinen autoista oli tarkoitettu stunttiautoksi ja toinen niin sanotusti ihasteluautoksi, eli kuvattavaksi vaarattomissa otoksissa.

Koska Eleanor oli kuitenkin vuoden 1973 malli, täytyi näyttelijäautoihin tehdä hieman muutostöitä, jotta ne saatiin näyttämään pari vuotta nuoremmilta. Jäähdyttimen etusäleiköt vaihdettiin ja autot maalattiin muistuttamaan vuoden 1973 kuvastomalleja. Taitellisia vapauksia tuotanto otti sen sijaan esimerkiksi etupuskurissa, joka jäi vuoden 1971 vakiomalliseksi. Stunttiautoon tehtiin muutostöitä satoja tunteja kun turvakehikko rakennettiin auton sisään ja esimerkiksi sähköjärjestelmiin rakennettiin turvakatkaisija. Toinen Eleanor jäi kosmetiikkamuutoksia lukuun ottamatta täysin vakiomalliseksi. Toisin kuin voisi olettaa, ainoastaan stunttimalli on enää nykyisellään olemassa, ja ihasteluauto oli romutettu piakkoin elokuvan jälkeen.

Jos stunttiauto jäikin mylläkästä vielä niin sanotusti eloon, ei samaa onnea käynyt muille elokuvassa näkyneille autoille. Yksistään elokuvan lopussa nähtävässä puolituntisessa takaa-ajossa romutettiin hulppeat 93 autoa. Siinä rytäkässä stuntti-Eleanorkin ottaa osansa iskuista.

Mutta Gone in 60 Secondsin ainoa elokuvahistoriallinen saavutus ei ollut älytön räjä romutettuja autoja, vaan sen hatunnosto upealle Fordille. Eleanor nimittäin sai paikkansa elokuvan lopputeksteissä. 

1973 Ford Mustang Sportsroof

·         Mustangin ensimmäisen sukupolven viimeinen malliversio
·         Konevaihtoehdot neljälitraisen rivikutosen Thriftpowerin (98 hp) ja 5,8-litraisen V8 Clevelandin (266 hp) välillä
·         Alusta, ripustus ja voimansiirto periytyivät Mustangiin Ford Falconista ja Fairlinesta
·         Hardtop-porrasperä, Sportsroof-viistoperä sekä avomalli
·         Ford Mustangin kuudennen sukupolven tuotanto aloitettiin tänä vuonna, ja se Mustang on nyt tilattavissa myös suoraan Suomeen
·         Vuonna 2000 Halickin elokuvasta tehtiin uusintaversio samalla nimellä. Elokuvassa pääosaa näytteli Nicolas Cage ja Eleanoria 1967 Ford Mustang Fastback

 

1970-luvulla trailerien kertojasetä ei ollut ihan niin dramaattinen kuin nykyään. Juttua sen sijaan riittää.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!