ARTIKKELI (2.7.2015)

Bensiini, diesel, hybridi, täyssähkö ja mitä vielä? No vety!

Jaa sivu

Avainsanat: informaatiouutuusbmwvetyvetyautoilu

Teksti: Topi Ranta
Kuva: BMW AG

Toisin kuin täyssähköautot, vetyautot tuottavat ajossa päästöjä. Nimittäin vettä.

Autoilun kehittyessä yhä vähäpäästöisempään suuntaan etenkin sähköautot ovat olleet paljon esillä eri muodoissaan. Nyt kuitenkin pitkää hiljaiseloa kulkenut vety nosti taas päätään käyttövoimavaihtoehtona BMW:n torstaisen julkistuksen myötä. Bemarilla oli aiemmin jo myynnissä vetyä polttomoottorissa käyttävä malli, mutta nyt tekniikka on muuttunut polttokennoksi.

Vertailukelpoiset tehot

BMW:n nyt julkistettu prototyyppi tuottaa tehoa 245 hevosvoiman verran, joten mistään mopoautosta ei ole suinkaan kyse. Nollasta sataan auton luvataan kiihtyvän alle kuuden sekunnin ja ajomatkaa täydellä tankilla luvataan 500 kilometrin verran. Ja toisin kuin sähköautoilla, tankkaaminen sujuu muutamassa minuutissa. Huippunopeuttakin autolla on jopa 200 km/h.

Toimii eri tavalla kuin polttomoottoriautot

Vetyautoilussa energiaa ei tuoteta polttamalla vetyä sylinterissä, vaan vety tuottaa polttokennoissa sähkövirtaa moottoreille. Käytännössä polttokenno on toiminnaltaan varsin lähellä akuston toimintaperiaatetta. Reaktiotuotteena vetypolttokennosta syntyy kuitenkin veden ja hapen yhdistelmää eli tutummin vettä. Täyssähköautojen tavoin itse ajaminen ei siis tuota hiilidioksidipäästöjä lainkaan.

Käyttövoimana vety on kuitenkin paljon kimurantimpi kuin vaikkapa bensiini ja diesel. Vety on jopa -253 Celcius-asteesta alkaen kaasua, joten vetyä pitää säilyttää ja siirtää huomattavasti järeämmin laittein kuin perinteisiä, nestemäisiä, polttoaineita. Lisäksi vety on bensiiniä ja dieseliä huomattavasti herkemmin syttyvää.

Tuotantoon 2020?

BMW on kehitellyt polttokennotekniikkaa yhdessä Toyotan kanssa ja kaupallista tuotantoa suunnitellaan aloitettavaksi viiden vuoden päästä eli vuonna 2020. BMW:n mukaan kaupallisen tuotannon alkaminen on hyvin paljon kiinni ympäröivän kuluttajainfrastruktuurin, eli käytännössä vedyn jakelun ja siihen liittyvien standardien, kehittymisestä. BMW ja Toyota tukevatkin paljon vetyverkoston kehittämistä sekä yhtenäistä standardia kaikille autoille.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Katso uusimmat vaihtoautomme


Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!